10 навичок, без яких неможливо побудувати успішну кар’єру в ХХІ столітті


Якщо ще кілька років тому було достатньо отримати диплом про вищу освіту, мати мінімальний досвід роботи та бажання працювати, щоб розвивати свою кар’єру, то сьогодні це далеко не все, що прагнуть бачити роботодавці в кандидатах на вакантні посади.

З кожним роком, набір навичок та вмінь розширюється. І якщо раніше ви могли вразити когось знанням англійської, то сьогодні її потрібно знати апріорі. Не менш важливими є комп’ютерна грамотність, робота в колективі та вміння мотивувати себе.

Але давайте про все по порядку.

1. Комп’ютерна грамотність

Поняття «комп’ютерна грамотність» розширилось: до вміння включати комп’ютер і працювати з програмою Microsoft Word або Excel, яких було достатньо раніше, додалося, наприклад, вміння працювати з поштою. При цьому потрібно не тільки вміти створити електронну поштову скриньку, відкривати і читати листи, але і налаштовувати шаблони, підписи, переадресацію та інші важливі опції.

Чим більшої популярності набувають електронні планери, тим частіше до кандидатів висувається вимога володіння навичками роботи з ними. Корпоративне спілкування давно перейшло в месенджери, а планування роботи команди в програми створення та розподілу завдань. Вони різняться від компанії до компанії, але все ж приділіть трохи часу, щоб засвоїти основні алгоритми роботи з серверами такого типу. Ну і, звичайно, не варто забувати про роботу зі всесвітньою мережею і створення бекапів.

2. Робота з великим об’ємом інформації

У будь-якому робочому середовищі існує значна кількість даних, статей, аналітики та книг, які можуть бути корисні. Крім того, багато посад передбачає обробку та аналіз великих масивів даних. А якщо це ще й не основний обов’язок, то й працювати з інформацією потрібно швидко та грамотно, щоб встигнути виконати й інші завдання, встановлені на день.

Якщо конкретніше, то це вміння передбачає зчитування великих текстових та інформаційних матеріалів, фільтрування інформації в залежності від її важливості в кожній конкретній ситуації, створення цінних виписок, структурування даних тощо.

3. Вміння швидко адаптуватись

Якщо раніше достатньо було окреслити свої робочі обов’язки і неухильно їх дотримуватися протягом десятиліть, то тепер правила гри можуть змінюватися дуже швидко навіть в рамках однієї посади або спеціальності.

Хороший спеціаліст повинен вміти швидко реагувати на нову інформацію, підлаштовуватися під обставини, йти на компроміси і самостійно поповнювати свої знання, здобувати та вдосконалювати навички. Інакше йому швидко знайдуть заміну.

4. Письмові навички

Писати ми навчились ще в школі, скажете ви. Проте це вміння дещо більш широке, ніж базове, яке ми отримали в першому навчальному закладі.

Хороший співробітник повинен знати корпоративну етику листування, вміти складати письмові перекази того чи іншого матеріалу, швидко робити звіти по кожному виду діяльності, якою він був зайнятий. Ті, хто працює з клієнтами, так чи інакше займаються діловим листуванням. Для грамотної письмової мови потрібне не тільки знання правил, а й практика в написанні всілякого роду листів, звітів і документів, розуміння відмінностей стилю та характеру текстів такого роду.

5. Знання іноземних мов

Грамотне володіння українською чи російською, а також англійською мовами вже давно перейшло в розряд базових вимог. Адже ринок товарів та послуг стає все ширшим, все більше підприємств та організацій співпрацює з іноземними компаніями, інвесторами, партнерами чи клієнтами. А для успішного спілкування, ефективного порозуміння та побудови бізнес-відносин потрібно говорити однією мовою.

6. Самомотивація

Хоча компанії й створюють певний план заохочення та мотивації працівників, займатись вашим натхненням щодня ніхто не буде. Тому від працівників вимагають бажання рости далі і дізнаватися нове, що, зі сторони роботодавця, безперечно, повинне бути помічене та відповідним чином винагороджене.

Корисним для самомотивації буде розвиток в собі позитивного мислення. Та й взагалі ми краще робимо те, чим захоплені. Компанії по-різному заохочують своїх співробітників, але, як правило, це заохочення доволі нерегулярне, фрагментарне чи навіть несподіване. Тому не соромтесь вказувати на свої досягнення керівникові.

7. Креативність

Красиві речі працюють краще. На сьогодні конкуренція в будь-якій галузі надзвичайно висока, і здавалося б, створено і розроблено вже абсолютно все, що можна. Проте це не так. І щоб отримати хорошу роботу, а в майбутньому мати можливість розвивати успішну кар’єру, вам потрібно це довести. Креативність, творчий підхід та вихід за рамки стандартного мислення важливий у будь-якій сфері, байдуже, ви — художник, юрист чи продавець побутових товарів. Якщо ви вмієте мислити нестандартно та зачепити цим споживачів — ви збільшите свій шанс на успіх.

8. Лідерські якості 

Навички лідера аж ніяк не означають, що ви повинні прагнути стати керівником відділу, йти по головах, незважаючи ні на кого та підминаючи всіх під себе.

Перш за все, це вміння відстояти і довести свою точку зору, здатність взяти на себе відповідальність і показати свою надійність. Це також вміння ставити перед собою високі цілі і цілеспрямовано йти до їх досягнення.

9. Презентація: створення та донесення потрібної інформації до аудиторії

Беручи до уваги довгі списки справ на день, кількість інформації, яку нам потрібно сприйняти та обробити, вміння створювати презентації, доносити дані до аудиторії лаконічно, швидко та компактно важливе сьогодні як ніколи раніше.

До того ж, поняття «презентація» ми вживаємо в більш широкому значенні: це і презентація себе як достойного кандидата на вакантну посаду, і презентація звіту колегам, чи своєї ідеї начальнику. Вміння робити це творчо та інформативно водночас — важливе, хоча й доволі не просте в досягненні.

10. Людські якості

Сьогодні зазначення в резюме особистих якостей, як то: відповідальність, пунктуальність, стресостійкість, вміння працювати в команді та інших, вважається шаблонним та абсолютно зайвим. Проте їх наявність у вас точно не буде надмірною. От тільки показати їх можна на практиці, скажімо, з’явившись на співбесіду вчасно, ретельно підготувавшись до неї, на що може вказати як ваш охайний зовнішній вигляд, так і інформованість про діяльність компанії тощо.