Заощадити нерви та час. Як legal tech допомагають оптимізувати до 60% робочих процесів


Володимир Іванов

директор ActiveLex


Робота юридичних відділів у компаніях — це безліч різних справ, без яких неможливий робочий процес. Від укладення договорів з працівниками, угод та контрактів з клієнтами до аналізу змін у законодавстві.

За часів пандемії, згідно з дослідженням компанії Wolters Kluwer, майже 80% юристів повідомили про збільшення своїх потреб у технологічних рішеннях. Ще 77% опитаних відзначили зростаючий обсяг та складність інформації, з якою доводиться працювати.

Під час повномасштабної війни в Україні умови роботи юристів змінилися — судові засідання довелося проводити онлайн, а на оформлення документів часом є лише кілька годин.

За таких обставин важливо автоматизувати рутинні процеси та максимально оптимізувати роботу. За даними, які наводить TechRadar, 63% юридичної роботи — повторюванні дії, такі як пошук необхідних бланків, актів, вироків тощо. Їх цілком можна автоматизувати та заощадити 40-60% часу роботи правника.

У матеріалі, ми детальніше розглянемо які саме процеси можна оптимізувати, у який спосіб та як у цьому допомагають legal tech.

Розпочнемо з визначення, legal tech — галузь бізнесу, що спеціалізується на інформаційно-технологічному обслуговуванні професійної юридичної діяльності. Фактично це програмне забезпечення, яке дозволяє швидко аналізувати та готувати правові документи, складати договори тощо. Такі платформи якраз і допомагають автоматизувати вагому частину процесів, зокрема:

1. Пошук інформації. Пошук шаблонів чи конкретних документів займає у юристів вагому частку часу. Однак, щоб спростити цей процес все частіше використовують спеціалізовані платформи. На них можна порівняти версії нормативно-правових актів, побачити лінки до аналітики, знайти шаблони документів та схеми розвʼязання юридичних проблем тощо.

Сучасні платформи фактично «вчаться» на завантажених документах та самостійно обробляють наявну в них інформацію. Якщо говорити про український ринок, як приклад можна навести онлайн-платформу LEX. Вона адаптована до українських потреб, автоматично аналізує документи, шукає в них згадку про інші акти чи закони та залишає посилання на них. У такий спосіб документи перелінковуються між собою, а інформація — уніфікується.

Один з показових прикладів юридичної діяльності, де необхідна автоматизація — угоди про нерозголошення (NDA). За даними Harvard Business Review, понад третини усіх працівників у США зобов’язані дотримуватися NDA. Для правників цей масштаб означає велику кількість однотипної роботи. Спрощення пошуку шаблонів та доступу до них заощадить роботу з десятками та сотнями договорів у межах однієї компанії.

2. Налаштування параметрів пошуку. Тут у нагоді також будуть legal tech платформи. Завдяки механізму звуженого пошуку користувач може налаштовувати необхідні параметри. У результаті серед законодавчих актів, судових рішень та експертних статей система шукатиме інформацію по вказаних параметрах, поки не знайде саме те, що необхідно користувачеві.

3. Відстежування нових документів та оновлень законодавчої бази. Юристу важливо бути в курсі оновлень документів, особливо під час воєнного стану, коли зʼявляються нові заборони та дозволи. Яскраві приклади — рішення про виїзд за кордон моряків чи регулювання виїзду студентів на навчання за межі України. Ці процеси так само можна відстежувати через онлайн-платформу.

4. Налаштування робочого простору. Кожен правник має власні напрацювання та специфіки, з якими він працює, свій власний стиль роботи. Зазвичай  legal tech програми дають можливість юристу зафіксувати власні алгоритми роботи та сформувати робочий простір, де він зможе зберігати найбільш затребувані документи, шаблони, вести справи та відстежувати оновлення.

Окрім економії часу, автоматизація дає правникам ще цілу низку переваг, зокрема це:

Безпека даних. Шукаючи інформацію з різних джерел та зберігаючи документи на власних носіях, юристи ризикують стати жертвами шахраїв. Зокрема, послуговуючись платформою, сервери якої розташовані у ЄС, знижуються ризики як для самої платформи, так і для її користувачів. 

Служба підтримки. Працюючи з інтерактивною платформою, юрист може скористатися службою підтримки, яка допоможе знайти та додати необхідну інформацію і обробити специфічні запити. А от працюючи «вручну», юрист розраховує лише на власні сили.

Коментарі фахівців. На пошук джерела з коментарем експертів можуть піти години чи дні. Тож якщо платформа має власну базу з розʼясненнями нововведень, чинних актів та норм, це помітно заощадить час.

Світ досить стрімко розвивається і юридична галузь — не виключення. Legal tech на українському ринку розвивається стрімко та відповідає усім європейським стандартам. Відповідно ми маємо всі можливості оптимізувати роботу у такий спосіб, щоб гідно та з мінімальними труднощами адаптуватися до нових умов та реалій роботи.