Юридичні поради: як поводитися пацієнтові в медустанові?


Запланований і очікуваний результат лікування — не одне й те саме. Інколи від лікування самопочуття не покращується, а то й взагалі стає гіршим. Ми розповімо декілька порад як вберегти свої нерви, а головне — здоров’я, при зверненні до лікаря.

Надання медичної допомоги — це послуга. І кожен громадянин має повне право, щоб вона надавалася якісно.

Якщо з якоїсь причини якість медобслуговування не влаштувала пацієнта, він може звернутися за захистом своїх прав до суду, попередньо отримавши консультацію юриста. Дуже сподіваємося, що нікому з нас не доведеться відстоювати права або вимагати відшкодування збитків від лікування через суд. Однак ми дамо кілька порад пацієнтам з «техніки безпеки» в медичній установі.

Слід відразу зазначити, що вже близько десяти років відбуваються спроби “просунути” закон про захист прав пацієнтів, який би детально регулював права і гарантії споживачів медичних послуг. Однак останній з зареєстрованих проєктів відкликаний з ВРУ ще у 2010 році, тому перспектив його швидкого прийняття немає.

1. Звертайтеся в перевірені медичні установи — найперша та найочевидніша порада.

До запису на прийом зберіть інформацію про лікувальний заклад. У багатьох клінік є сайти, не полінуйтеся і зайдіть на них. На що звернути увагу: на ліцензії, наявність докладного прайс-листа (а не, наприклад, лікування зубів — від 100 гривень).

2. Ви маєте право на кілька медичних думок.

Що це означає? На прийомі вам (вашим рідним) поставили діагноз. Діагноз дуже серйозний, ви налякані, але сумніваєтеся. Не хвилюйтеся і перевірте діагноз в іншого фахівця в іншому медичному закладі. Інакше вас почнуть «лікувати» на тлі невірно поставленого діагнозу. Уявіть тепер, скільки нервів, часу і грошей це може відняти. Ні в якому разі не хочемо спровокувати параною. Однак випадки бувають, коли побоювання з приводу правильності діагнозу не марні, а він поставлений помилково.

3. Уважно читайте договір на надання медичних послуг.

І навіть, якщо вас кваплять, а за спиною стоїть ще кілька пацієнтів. Підписуючи договір, ви фактично погоджуєтеся з його умовами. Погоджуєтеся добровільно. Клініка вказує в договорі назву, місцезнаходження, свідоцтво про Державну реєстрацію та реквізити ліцензії на медичну діяльність. Та сама порада стосується і підписання бланків інформованої добровільної згоди на медичне втручання. У договорі повинні бути прописані прізвище, ім’я та по батькові, адреса і телефон пацієнта.

4. Зберігайте чеки при зверненні за платними медичними послугами.

Не лінуйтеся зняти копії з медичних документів. Не соромтеся вимагати виписку з медичної карти. Все це може знадобитися вам у разі виникнення несприятливого результату лікування.

5. Ставте питання лікарям.

Лікар зобов’язаний доступно пояснити поточний стан здоров’я, відомості про результати медичного обстеження, діагноз і прогноз розвитку захворювання, методи надання медичної допомоги та можливі ризики, методи медичного втручання і їх ризики і наслідки. Також ви маєте право вимагати інформацію про медпрацівників, що вас лікують, в тому числі про освіту та кваліфікацію.

6. Не платіть зайвого.

Переконайтеся, що послуга в державному медзакладі, яку ви біжите оплатити в касу, не входить в гарантований обсяг безкоштовної медичної допомоги.

Так, ст. 49 КУ, ст. 8 Основ законодавства України про охорону здоров’я кожен громадянин має право на безкоштовне отримання медичної допомоги в державних і комунальних закладах охорони здоров’я. Однак, в ст. 18 Основ закріплено право всіх лікувальних установ з дозволу Міністерства охорони здоров’я встановлювати плату за послуги для підвищення якісного рівня своєї роботи. Таким чином, в установленому порядку лікарня може затвердити перелік платних медичних послуг (наприклад, УЗІ, рентген, ендоскопічні операції й т.д.).

Та і в цьому випадку пацієнту повинні бути надані належні докази правомірності надання певної послуги на платній основі, з ним повинен бути укладений договір та всі платежі повинні здійснюватися через касу лікарні, а не готівкою лікарю.

7. Будьте ввічливі та не вступайте в конфлікт з представником медичної установи, навіть якщо той порушив правила медичної етики та деонтології.

Зробіть розумно — зверніться із заявою до керівника медичного закладу, страхову медичну організацію, в територіальний орган охорони здоров’я. У заяві викладіть суть проблеми та обставини порушення ваших прав.

Автор: Назарій Стах

Джерело: ceur.com

Фото: Pexels