ТОЕсуд – платформа, що допоможе оптимізувати робочий час юриста


Напевно, у кожного юриста траплялась ситуація, коли він приїздив на судове засідання в іншу область (за тридев’ять земель), а виявлялось, що суддя у відпустці. Як наслідок — витрачений в пусту час на дорогу, та, як мінімум, зіпсований настрій.

Однак, таких ситуацій скоро може стати значно менше. Адже команда юристів-інноваторів придумали автоматизоване рішення цієї проблеми. Вони створили інформаційну платформу ТОЕсуд, де відображені показники діяльності судової системи за окремим суддею на основі відкритих даних ЄДРСРУ.

Ми розпитали команду про їхній проект та дізналися, чим він може бути корисний для юристів.

Розкажіть, будь ласка, як у вас виникла ідея створити проект ТОЕсуд? У чому його користь?

Наша команда складається з юристів і ми ледь не щодня стикаємося в роботі з певними моментами, проблемами, вирішення яких займає багато часу. Тож ми вирішили придумати механізм, який нам допоможе оптимізувати робочий час.

Основна проблема, яка вималювалась – це робота з судами. Тому що це вимагає дуже багато роботи, часом даремної. Буває, приїжджаєш в іншу область на засідання, а тобі кажуть, що суддя у відпустці. Виходить, що ти просто дарма витратив час на дорогу до суду.

Спочатку планувалось створити якийсь ресурс, який буде аналізувати інформацію про судові засідання кожного судді. Адже такої статистики немає. Тому ми вирішили проаналізувати роботу судді по його справам, визначити, з чого складається його робота.

Ми обрали для аналізу два показники: кількість часу, який суддя витрачає на розгляд певної категорії справ, та кількість рішень окремого судді, які вистояли або змінились при перегляді у вищих інстанціях.

В Україні існує проблема із кількістю суддів, їх навантаженням – і наша платформа підтверджує в реальному часі таке навантаження. Суддя не з власних міркувань не встигає розглянути справу, він надзвичайно завантажений кількістю цих справ.

Мається на увазі, аналіз рішень судді?

Так, вони часто змінюються у вищих інстанціях. На чому вони базуються, чи вчасно, у визначені терміни, суддя розглядає рішення — почали займатись у цьому напрямку. Пізніше, коли ми дізнались, що таке стартап, що є хакатони, Legal Crash Test – з’явилась ідея створити щось на кшталт органайзера для юристів, який буде оптимізувати роботу адвоката, юриста. І зараз ми більше працюємо в цьому напрямку.

На сьогодні, у нас є платформа – сайт, який поки тестується нашими знайомими колегами. Там є інформація по суддях, тобто ця статистика, про яку ми говорили. Вона ще не настільки детальна, як би нам хотілось. Виявилось, що це зібрати дуже складно через об’єм даних та, так звану, «чистоту» цих даних. Тут у нас виникли проблеми, але поступово ми їх вирішуємо. В основному, ми працюємо з Реєстром судових рішень. Потрібно приводити всі дані до єдиного формату для зручності їх обробки та аналізу, аби досягти найбільш точної статистики.

Яка у вас команда? Скільки людей?

Наша команда складається з розробників (4 людини, які займаються технічною частиною), а також двох СЕО.

Як ви збираєте інформацію? Окрім Реєстру, чи доводиться вам обдзвонювати ті ж суди?

Уся інформація, яку ми використовуємо, відкрита. Ми беремо її із сайту «Судова влада», ЄДРСРУ. А ще з різних сайтів, які висвітлюють інформацію щодо суддів.

Наприклад, інформація про статус судді на робочому місці оновлюється або автоматично, або самі користувачі можуть змінити статус (коли, наприклад, юрист приїхав до суду, побачив напис на дверях судді, що суддя на лікарняному і вирішив повідомити інших колег аби вони даремно не їхали).

До прикладу, якщо це відпустка судді, то за якийсь час до цього, судові засідання для нього не призначаються. У нас є технічна можливість це відслідковувати. Звичайно, виникають моменти, коли потрібно зателефонувати до суду і уточнити, чи дійсно суддя відсутній на роботі.

Плануємо максимально автоматизувати цей процес. Ми спілкувались з кількома судами стосовно того, щоб помічники суддів надавали нам цю інформацію, чи сам суд. У нас була чітка впевненість в тому, що помічнику судді легше відправити сповіщення, а не стикатись з тим, коли хтось гнівно кричить, де суддя, чому його немає. Виявилось, це не зовсім так. Тут ми трохи застопорились. Однак, все ж ведемо переговори, спілкуємось з цього приводу з окремими судами, щоб скоріше і більш якісно отримувати інформацію. Також думаємо над тим, щоб відображати затримки судового засідання протягом дня.

Тобто ви хочете охопити усі суди України?

В планах на майбутнє – так. Сьогодні тільки суди першої інстанції загальної юрисдикції.

Скільки у вас триває робота над цим проектом?

Понад рік. Ми брали участь в інкубаторі 1991, де прокачали цю ідею. Це було зимою минулого року. Пізніше взяли участь HiiL Innovating Justice Challenge 2018, де зайняли третє місце.

Чи є план автоматизувати усю роботу, чи певну частину все-таки доведеться робити вручну?

Ми, звісно, хочемо оптимізувати. Зараз уся статистика по суддях автоматично вже обробляється. Працюємо з машинним навчанням: наші програмісти розробили алгоритм, який дозволяє це зробити. Спочатку кілька юристів вручну створили дата сет (за різними категоріями зробили вибірку документів з ЄДРСРУ) для того аби «навчити» ML. Наразі точність становить 90%+. Зрозуміло, що є якісь відхилення. Оскільки рішення суду пишуться вручну людьми, відсутній єдиний шаблон, можливі помилки граматичні та орфографічні: злито написані слова, українські-російські-англійські літери. Ми розробили алгоритм, який дозволяє максимально все привести до єдиного формату. Проте, все одно є певні винятки. Але зараз все рахується автоматично.

Для кого корисний ваш проект? Чи буде додаток, чи мова тільки про сайт?

Це буде корисно юридичній спільноті: адвокатам, юристам, нотаріусам, суддям.Спілкуючись із суддями, думали, що буде негативна реакція. Проте, виявилось навпаки.

Зараз ТОЕсуд ми називаємо інформаційною платформою. В майбутньому, звісно, хотілось би мати повноцінний сайт і мобільний додаток – але це все ресурс.

Окрім цієї інформації по суддях, у нас є готові функції, які пов’язані із відстежуванням судових засідань, можливістю робити нотатки. Юрист заходить до нас на сайт, реєструється, обирає суддю, який йому потрібен і може відслідковувати зміни у його діяльності, у судових засіданнях: при будь-яких змінах йому на пошту будуть приходити сповіщення.

Чи є у вас план монетизації? Якщо так, то що саме ви будете монетизувати?

Так, звісно. Ми плануємо в майбутньому, що це буде підписка. Інструменти для юриста – деякі будуть відкриті, деякі тільки за додаткову плату. Інформація про статистику суддів завжди буде відкрита, щоб кожен мав до неї доступ, неважливо, ти – юрист, суддя, чи звичайна людина. Монетизація буде стосуватись тих процесів, які допоможуть юристу в роботі. Вони оптимізують твій час, тому ти можеш певну вартість за це заплатити.

На створення будь-якого продукту потрібен ресурс: матеріальний, фізичний. Як ця система у вас побудована: чи є інвестиції, гранти?

Поки ми самі собі фінансові інвестори. Інвестуємо зараз гроші у рекламу, розвиток – все самі. Ми брали участь у кількох програмах, хотіли отримати грант – але не склалось. Як фіналістам HiiL Innovating Justice Challenge 2018, нам було дуже приємно чути відгуки, особливо іноземців, які бути присутніми на заході про те, що класний проект і потрібно його реалізовувати.

Технічно ми також самі себе забезпечуємо. Ми орендуємо місце на серверах, щоб зберігати інформацію, тому що це величезні об’єми даних. Також оновили техніку, тому що коли програмісти на ніч залишали на обробку інформацію, зранку ноутбук ледь не димівся.

Тобто ви націлені на результат?

Так, тому що є запит. Ми впевнені, що юристам не хочеться витрачати безліч часу на однотипні дії та створення однотипних документів.

Ми придумали інструмент вирішення цієї проблеми. Продемонструємо це професійному товариству, якщо будуть зауваження – виправимо. Якщо взагалі не сподобається – значить, ми неправильно підійшли до рішення питання. Будемо думати, як це вирішити по-іншому. Метод спроб і помилок.