Чому законопроекти про криптовалюти не розглядують: інтерв’ю з Сергієм Рибалкою


В Україні до цих пір немає жодного закону чи підзаконного нормативно-правового акту, який би регулював операції із застосуванням криптовалюти. Однак наразі в Верховній Раді України зареєстровано два законопроекти, які покликані врегулювати дане питання.

Законопроект №7183 від 06.10.2017р. «Про обіг криптовалюти в Україні» http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62684

Законопроект №7183-1 від 10.10.2017р. «Про стимулювання ринку криптовалют та їх похідних в Україні» http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62710

Та майже за півтора року вказані проекти Закону парламент не спромігся розглянути в сесійній залі через відсутність політчної волі.

Ми звернулися до автора одного із них — народного депутата України, члена Комітету Верховної Ради України з питань фінансової політики та банківської діяльності Сергія Рибалки за роз’ясненнями, чому так відбувається.

Ви є ініціатором Проекту Закону про стимулювання ринку криптовалют та їх похідних в Україні №7183-1 від 10.10.2017. Однак, наскільки мені відомо, майже 1,5 року даний документ без розгляду. Чому, на Вашу думку, так відбувається?

– Тривалий час на наш законопроект Головне науково-експертне управління (ГНЕУ) Апарату Верховної Ради України не могло підготувати висновок, оскільки фахівці цього управління не знали, що в ньому написати. А згідно Регламенту Верховної Ради, без висновку ГНЕУ профільний комітет не має права розглядати законопроекти.

На засіданні нашого фінансового комітету 8 лютого цього року було вирішено створити робочу групу для підготовки доопрацьованого законопроекту про стимулювання ринку криптовалют на основі головного і альтернативного законопроектів. Адже ці законопроекти концептуально різні. Робоча група створена і працює над новим проектом. Саме доопрацьований законопроект і буде виноситись на розгляд у сесійну залу.

Як вказано в пояснювальній записці, проектом передбачається встановити можливі фактори для розвитку криптовалют в Україні. Які саме фактори мається на увазі?

– Маються на увазі фактори стимулювання. А саме, створення нових КВЕДів для реєстрації підприємницької діяльності, реєстрація майнерів в технопарках для отримання пільгових тарифів на ведення своєї діяльності, а також пільгове та максимально спрощене оподаткування для залучення інвестицій.

Чи йде мова в проекті про конкрентні види криптовалют. До прикладу, Bitcoin.

– В нашому проекті йдеться про всі види криптовалюти та їхні похідні. Тобто ми визначаємо криптовалюту головним фінансовим активом, а її похідні – токени.

Чи має Bitcoin визначений правовий статус в Україні та нормативно-правове регулювання?

– Ні, не має. Так само як не має чіткого правового статусу жодна з криптовалют в Україні.

На жаль, зараз, правоохоронні органи безпідставно вилучають у підприємців криптовалюту, техніку та зовнішні носії, і безкарно або просто крадуть їх, або вимагають хабарі. Ринок працює у тіні і кожний підприємець намагається «неформально» домовитись із силовиками. Але Україні потрібен нормальний прозорий ринок із чіткими та цивілізованими правилами. Ми з групою однодумців просуваємо реформи для розвитку всіх секторів фінансового ринку. Ринок криптовалют – не виключення. Тому ми і зареєстрували наш законопроект, який направлений на визначення статусу криптовалюти в України і унеможливлення тиску правоохоронців на підприємців.

Держслужбовці, в тому числі народні депутати, вже активно декларують біткоїн. Це обов’язок чи вияв доброї волі? Чи правильно я розумію, поки що у декларанта відсутній обов’язок декларувати біткоїни, доки їх не визнано грошима? Чи підлягають вони оподаткуванню?

– Декларування криптовалюти не є обов’язковим, оскільки жодна з них не визнана ні грошима, ні фінансовим активом. А депутати записують свої біткоїни в декларації по-різному, хто в розділі про цінні папери, хто в майно. Проте біткоїни не підлягають оподаткуванню, поки не визначений їх правовий статус.

 Можливо Вам відома позиція НБУ та Мінфіну щодо криптовалют на сьогоднішній день. Наскільки мені відомо — є лише 2 роз’яснення НБУ, які в 2014 році визнали біткоїн грошовим сурогатом, а у 2017 році той же Національний банк України не визнав Bitcoin, як віртуальну валюту. Чи змінилася ситуація?

– Позиція Нацбанку полягає в тому, що з огляду на чинні норми українського законодавства поняття «криптовалюта» та регулювання операцій з нею не підпадають під режим регулювання: обігу грошових коштів; валютного законодавства; обігу електронних грошей та використання платіжних засобів. Нацбанк також вважає, що криптовалюта не може бути визнана електронними грошима, грошовим сурогатом і не може бути цінним папером.

Нацбанк досі ще опрацьовує питання правового статусу криптовалют та законодавчого врегулювання операцій з ними, беручи до уваги позицію регуляторів інших країн та останні тенденції в розвитку таких технологій.