Як створювати креативні юридичні тексти: корисні лайфхаки

В рамках Маніфесту зрозумілого юриста продовжуємо серію публікацій про юридичні тексти простою мовою.

Цього разу редакторка Lойер Яна Собко підготувала матеріал про те, як створювати креативні юридичні тексти (до тези маніфесту, що юрист може експериментувати зі своїм текстом, як і інші люди).

Ну-ну, давай здивуй!

“Юридичні тексти також можуть бути креативними”. Здебільшого, після цієї фрази очі юристів округлюються, наповнюються подивом, скептицизмом і легкою іронією. Я продовжую: “Вам не почулось, в юридичних текстах є місце для творчості”.

В такі миті мені здається, що в думках юристів лунає щось на кшталт: “що за маячня”, “це неможливо”, “ну-ну, давай здивуй” і все в такому ж дусі. І найскладніше в цій ситуації продовжувати.

Так от, продовжую. Ера «сухих» юридичних текстів поступово відходить. На зміну приходять нові підходи подання контенту. Нижче перелічу прийоми, які можна використовувати. Але відразу зауважу, що мова саме про юридичні тексти для ЗМІ.

Фільми

Досить цікавий прийом, який, на жаль, не так часто використовують — на прикладі сюжету фільму розібрати певний юридичний аспект.

Порада: краще брати кіно, яке недавно вийшло в прокат. Тоді ваша стаття буде на “хайпі”, і, ймовірно, інтерес до неї буде ще вищим.

До прикладу, пам’ятаєте фільм Venom? Там про космос, інопланетян і захоплення Землі. Так от юристка написала статтю, де проаналізувала норми міжнародного космічного права через призму сюжету.

А ось свіжий приклад про Джокер, де авторка розповіла про фільм “очима” юриста (до речі, цей матеріал набрав тисячі переглядів і сотні репостів — це до поради про хайп).

Крім того, можна аналізувати дії/вчинки героїв, як вони співвідносяться із законодавством тієї чи іншої країни і проводити паралель з Україною. Тут ціле поле для фантазії.

Емоджі:)

Юристи чомусь дуже бояться використовувати у своїх статтях емоджі. Максимум — це двокрапка з дужкою, і то дуже обережно.

Я вас прошу — не бійтеся! Емоджі в юридичних текстах можна використовувати. Від цього ще ніхто не помер. Наче 😊 Женіть геть думки, що тоді юридичний текст виглядатиме несолідно.

Емоджі дуже точно можуть передати емоцію, чи зробити необхідний акцент в тексті, на що не здатні лише букви. Ось приклад, як це працює.

Але, важливе правило — не зловживайте. Емоджі не варто використовувати занадто часто. В ідеалі – в різних абзацах і частинах тексту. Також ставте пробіл між словом і символом.

І ще важливий акцент – все має бути доречним. Якщо ви описуєте серйозну аналітику, то ясно, що там немає місця для такого прийому.

Закреслення

Цей прийом можна використовувати, коли ви хочете сказати про підтекст. Або для того, щоб жартома назвати речі своїми іменами. До прикладу, в цій статті підкреслення використали саме з цією метою.

Або ж обіграти слова. Наприклад, ось тут закресленням слова обіграли назву фільму “Ніч в музеї”. Насправді, ж мова йшла про івент, який проходив ввечері в музеї.

Але знову підкреслю – все має бути доречним і без фанатизму.

Нестандартний вступ

Від того, як ви почнете свій текст, залежить його майбутнє. Чим цікавіший початок – тим більша ймовірність, що статтю прочитають.

Середньостатистичний текст юриста починається приблизно з таких слів: “У Верховній Раді України зареєстрований проект Закону”… Або: “В Україні на законодавчому рівні належним чином не врегульовано питання…”.

Мій улюблений приклад про церкву. Юрист прислав текст зі стандартним вступом про неналежне врегулювання питання трудових відносин між релігійними організаціями. І далі сухо по тексту нормативка, статистика і коронне: “ctrl С- ctrl V” (про це окремо напишемо).

А було б досить оригінально почати такий текст зі слів: “Якось я зайшов до церкви помолитися (тут, зазвичай, юристи сміються 😊 ). Звернув увагу на людей, які прислужували там. І подумав –  а як на законодавчому рівні врегульована їхня праця? І що взагалі говорить законодавство України про трудові відносини між релігійними організаціями?”.

Жарти

Жарти – це хід конем. Дуже універсальний прийом, який з перших строк може допомогти викликати прихильність до свого тексту у читачів.

Це може бути жарт про тему, яку ви збираєтесь висвітлити, або легкий сарказм чи іронія, які підсилять емоцію. До прикладу, тут авторка (а це була я) використала схожий прийом у першому реченні: “Я – колишній міліціонер (звучить як колишній алкоголік)”.

Оригінальний заголовок

Звісно, будучи юристом ви не зобов’язані самі придумувати до свого тексту оригінальний заголовок. Адже це, як кажуть, ціле мистецтво. Здебільшого цим займаються вже редактори. Однак, ви можете спробувати запропонувати свій варіант.

Що мається на увазі під словом “оригінальний” в юридичних текстах? Ну, наприклад, ось тут авторки запропонували до тексту про юридичні аспекти купівлі житла такий заг: “Купи квартиру, а не геморрой”. І знаєте, він зайшов. До речі, в цій же статті теж багато жартів.

Історії та приклади

Це теж важливий прийом, який я раджу використовувати. Пишіть свої статті крізь призму історій із життя, наводьте приклади. Це значно спрощує сприйняття ваших юридичних текстів і робить їх більш цікавими та творчими. Не обов’язково вказувати якісь реальні кейси чи імена: вони можуть бути замінені, чи просто знеособлені…

Тут хочеться ще багато написати та, думаю, це вже будуть нові публікації. Так що чекайте нових матеріалів від авторок Маніфесту про те, як писати цікаві, а головне – зрозумілі юридичні тексти простою мовою!
_________

P.S. Я розумію, що багато юристів скептично відреагують на цю статтю. Однак знати про тенденції (і спробувати подивитися на свої тексти під іншим кутом) все ж варто!

З любов’ю,
Ваша редакторка Яна Собко:)

Вам також має сподобатись...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *