Законопроект про підвищення пенсій: що він змінить


22 червня 2017 року у Верховній Раді зареєстровано законопроект № 6614 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій».

Він передбачає ряд важливих змін та нововведень:

1. Пропонується відновити диференціацію розмірів пенсій залежно від заробітку, замінити механізм відшкодування пільгових пенсій на сплату єдиного внеску і переглянути умови призначення пенсій за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

2. Документ передбачає здійснення з 1 жовтня 2017 року перерахунку пенсій із використанням єдиного показника середньої зарплати на рівні 3 764, 40 грн; показника вартості одного року страхового стажу, зниженого з 1,35 до 1 відсотка та страхового стажу на рівні 30 років для жінок та 35 років для чоловіків для обчислення пенсії в мінімальному розмірі і доплати за понаднормовий стаж (стаж понад 30/35 років).

3. На перехідний період для нових пенсій  вартість року стажу 1,35% зберігається до кінця 2017 року, в тому числі при переведенні з пенсії по інвалідності на пенсію за віком. При призначенні пенсій у 2018 році при вартості року стажу 1% використовуватиметься  показник середньої заробітної плати за два останні роки, з 2019 року — показник середньої заробітної плати за три останні роки. Передбачається автоматичний перерахунок пенсій, призначених за спеціальними законами.

4. Документ передбачає відновлення з 1 жовтня 2017 року виплати пенсій працюючим пенсіонерам у повному розмірі.

5. Окрім того, будуть переглянуті розмір  та  умов призначення мінімальної пенсії за віком. На рівні прожиткового мінімуму пенсія в мінімальному розмірі призначатиметься особам, в яких наявний страховий стаж 30/35 років для жінки та чоловіка. З 1 січня 2018 року гарантія щодо забезпечення виплати пенсій в мінімальному розмірі на рівні 40 відсотків від мінімальної заробітної плати, але не менше ніж розмір прожиткового мінімуму, забезпечуватиметься особам, в яких наявний страховий стаж 30/35 років, після досягнення ними 65 років.

6. У разі відсутності повного стажу – виплачується розрахована пенсія. Доплата до прожиткового мінімуму до 65 років здійснюється з урахуванням доходу. Змінюється розрахункова величина для визначення мінімального розміру пенсії для шахтаря з 80 % середньої заплати шахтаря на 80% середньої заробітної плати.

7. Передбачається, що в 60 років на пенсію виходитимуть ті особи, які на 1 січня 2018 року матимуть 25 років страхового стажу. Діапазон вимоги щодо страхового стажу щороку збільшується на 12 місяців до досягнення 35 років в 2028 році.

У 63 роки – ті особи, які на 1 січня 2018 року мають 15 років страхового стажу, проте які не мають 25 років, у 65 років – ті, хто на цю дату мають 15 років страхового стажу, проте які не мають 25 років, тобто ті, в кого на 1 січня 2019 року буде 15 років страхового стажу, проте не буде 16 років та, відповідно у 2028 році буде 15 років, проте не матимуть 25 років.

Особам, в яких не буде 15 років страхового стажу призначатиметься державна соціальна допомога після досягнення 65 років.

8. Передбачаються зміни у сплаті єдиного внеску: змінено розрахункову величину для визначення максимальної бази для сплати єдиного внеску з прожиткового мінімуму на мінімальну заробітну плату (15 мінімальних зарплат); уточнюється порядок ведення реєстру та обміну інформацією з державного реєстру страхувальників / застрахованих осіб між органами виконавчої влади; уточнюється категорія пенсіонерів, які працюють на спрощеній системі, та мають право на добровільну сплату єдиного внеску (щодо поширення на тих, які досягли пенсійного віку незалежно від виду пенсії); залучено до обов’язкової сплати єдиного внеску членів фермерського господарства і відміняється можливість сплати підприємцями 1 групи єдиного внеску в розмірі 50 % мінімального єдиного внеску.

9. Пропонується скасувати спеціальні пенсії для держслужбовців (на перехідний період залишені норми щодо тих, які набули необхідного стажу на 1 травня 2016), науковців; осіб місцевого самоврядування; прокурорів; депутатів і журналістів. При цьому пенсії, що були раніше – продовжують виплачуватися, якщо при перерахунку з 1 жовтня пенсія на загальних умовах буде більша – буде автоматичне переведення, а в період роботи на спец. посадах ці пенсії платитимуться по нормах, передбачених загальними умовами (крім тих, які були призначені до 2011 року).

10. Передбачається можливість покупки до 2 років відсутнього страхового стажу із застосуванням додаткового коефіцієнта: 2 — за період до 12 місяців і 1,5 — за період з 13 до 24 місяців.

11. Пропонується змінити механізм відшкодування пільгових пенсій на сплату роботодавцями підвищеної стави внеску. Так, з 1 січня 2018 року для підприємств відміняється відшкодування пільгових пенсій і запроваджується підвищена ставка єдиного внеску (15% та 7%) залежно від умов праці.

12. Сплата підвищеної ставки та пільговий вихід на пенсію залишається по тих категоріях, які відшкодовували пільгові пенсії. Така сплата не здійснюється за шахтарів, металургів, та підприємствами сільського господарства, які перебувають на четвертій групі єдиного внеску, пенсії яких відшкодовуються з держбюджету і запроваджується реструктуризація наявної заборгованості по відшкодуванню пільгових пенсій на 60 місяців, а також вирішуються окремі питання заборгованості по страховим та єдиному внеску.

13. Документом ліквідовується пенсії за вислугу років та пільгових пенсій, лише залишається пільговий вихід на пенсію для матерів, які виховали 5 дітей та інвалідів з дитинства (у 50 років); військових – учасників бойових дій (55 років), ліліпутів та диспропорційних карликів та чорнобильців.

14. Відбудеться передача невластивих видатків на держбюджет щодо доплати до прожиткового мінімуму, пенсій за вислугу років та на пільгових умовах, видатки на виплату цільової грошової допомоги на прожиття інвалідам війни та УБД і відшкодування єдиного внеску за працюючих інвалідів на підприємствах УТОС, УТОГ.

15. Жінкам, яким призначено дострокову пенсію в 55 років, обмежується застосування понижуючого коефіцієнта до розміру пенсії та за дзеркальним принципом відновлюється повний розмір обчисленої пенсії.

16. Підвищено мінімальну зарплату для обчислення пенсії військовослужбовцям строкової служби, які брали участь у ліквідації аварії на ЧАЕС; врегульовано виплати пенсій по втраті годувальника-військового для учнів та студентів до 23 років та упорядкувано розмір «гірської» надбавки до пенсії (замість 20% пенсії – 20% ПМ).

17. У законопроекті переглядаються умови застосування пільгового періоду для обчислення страхового стажу – пропонується враховувати пільговий період виключно для визначення права на призначення пенсії за віком. При обчисленні розміру пенсії «кратний» страховий стаж не враховуватиметься.

18. Упорядковано визначення доплати до прожиткового мінімуму з урахуванням пенсій від інших держав; врегульовано механізм визначення розміру підвищення пенсії за більш пізній вихід на пенсію, передбачається надання права вибору особі щодо призначення однієї виплати у разі одночасного отримання права на призначення “регресу” та пенсії по інвалідності, надання можливості перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам без особистого звернення до органів ПФУ (автоматичний перерахунок пенсій) і при визначенні індивідуального коефіцієнта заробітної плати особи, враховувати додатково сплачені кошти до мінімального розміру страхового внеску.

19. Також врегульовані питання перевірок пенсійним фондом довідок про заробітну плату і питання видачі пенсійних посвідчень та інформування застрахованих осіб про страховий стаж, визначено поняття дефіциту коштів Пенсійного фонду та передбачено його списання.

20. Окрім того, упорядковано звітність нотаріусів – агентів щодо сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при здійсненні ними посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна.