«СтягниБорг» — чатбот, який допоможе стягнути борги
Яків Воронін, засновник та керуючий Адвокатського бюро «Якова Вороніна», разом з командою створили юридичний сервіс «стягниБорг» — чатбот, що генерує юридичні документи та спрощує процес повернення боргів.
Поговорили з Яковом про те, як виникла ідея розробити такий сервіс, з якими викликами довелося зіткнутися в процесі створення та як він працює. Також дізналися про плани, обговорили перспективи розвитку legal tech та роль інновацій у трансформації юридичного ринку.
«СтягниБорг» — що це, у чому його ідея і як вона зʼявилась?
«СтягниБорг» — це, по суті, ваш юридичний асистент у форматі чатбота. У житті часто трапляються ситуації, коли хтось винен вам гроші, але не поспішає їх віддавати. Й ось тут багато людей опиняються в глухому куті.
Звичайно, можна звернутись до суду. Але для когось це занадто складно, для когось занадто дорого, хтось просто не хоче витрачати на це купу свого часу.
Ідея створення «стягниБорг» виникла з мого юридичного досвіду — чимало клієнтів звертались зі схожими та типовими ситуаціями в плані заборгованостей. Саме із цього і виникла ідея зробити доступний сервіс, що дозволить швидко й без зайвого клопоту повернути свої гроші.
Згодом ми дійшли до створення саме чатбота — це найзручніший формат, адже, по суті, ви просто спілкуєтеся з ним, як зі звичайним співрозмовником у месенджері.
Усе, що треба — відповідати на прості запитання про ситуацію та обставини виникнення боргу. Бот уже сам згенерує всі необхідні юридичні документи й підкаже, що робити далі.
Нашою метою було зробити процес стягнення боргів максимально простим і доступним для всіх.
Яка команда працювала над розробкою? Хто взагалі потрібен для створення такого продукту?
Над чатботом, крім мене, також працювали Решетовський Олександр та Марущак Семен.
Моя частина — це загальне керівництво проєктом, визначення стратегії розвитку, контроль якості та ще тисяча завдань.
Олександр відповідав за проєктний менеджмент та комунікації — щоб «стягниБорг» не лякав користувача складними юридичними конструкціями.
Семен — за юридичний супровід роботи бота, щоб коли користувач отримав згенеровані документи в нього не виникло надалі проблем.
Хоча цей розподіл насправді досить умовний, адже майже все робили спільними зусиллями: від текстів та сценаріїв до заяв та інструкцій.
Для втілення нашого бачення ми, звісно ж, залучили команду розробників — вони відповідали за програмну реалізацію проєкту, створення та налаштування самого чатбота, забезпечення його стабільної та надійної роботи.
Щоб створити «стягниБорг» усім частинам нашого дещо різнопланового досвіду довелось попрацювати в синергії. Кожна частина команди виконувала свою роль, доповнюючи та підсилюючи одна одну. Результат можна безпосередньо оцінити в чатботі, а відгук — надіслати в сам чатбот.
Як довго тривав процес створення бота?
Перші пару місяців пішли на планування та проєктування продукту. Ми з командою провели не один день в обговореннях та мозкових штурмах, продумуючи кожен крок роботи бота, кожне його слово в діалозі з користувачем.
У нас була мета — зробити процес максимально простим та зрозумілим, але при цьому юридично правильним.
Після того, як ми визначились із концепцією та алгоритмами роботи «стягниБорг», настав етап безпосередньої розробки. Тут до роботи вже приєднались розробники. Наступні 3–4 місяців вони втілювали всі наші ідеї в рядки коду.
Ще один місяць пішов на тестування та налагодження роботи бота. Ми запустили пілотну версію для нашої фокус-групи, збирали відгуки, виправляли баги, оптимізували процеси.
Загалом на все це пішло приблизно 6 місяців інтенсивної роботи.
Які найцікавіші технічні або юридичні виклики довелося долати вашій команді в процесі роботи над чатботом? Як ви їх вирішували?
Насправді одним із неочевидних викликів було зробити так, щоб спілкування з ботом було максимально простим, зрозумілим та комфортним для користувача.
Ми працювали над кожною фразою, кожним повідомленням від бота, щоб вони були не лише юридично точними, але і дружніми, емпатичними, мотивуючими. Сценарій взаємодії ми переписували, мабуть, разів три.
З одного боку, ти маєш бути гранично простим і зрозумілим, обмежено використовувати юридичні терміни, щоб користувач усе зрозумів із першого разу. Але з іншого — ти не можеш спростити все настільки, щоб втратити важливі деталі та нюанси.
Іншим цікавим викликом була автоматизація генерації юридичних документів. Звісно, у нас, як у юристів, є готові шаблони та зразки заяв, клопотань тощо. Але щоби перенести це все в автоматизований вимір необхідно враховувати багато специфічних моментів: дані сторін, деталі договірних відносин і так далі.
Як працює чатбот — автономно чи для стягнення боргів усе ще треба щось додатково робити користувачу?
По суті, усе, що потрібно зробити користувачу — це просто поспілкуватися з ботом. Ніяких додаткових дій, на кшталт самостійного заповнення заяви, від користувача не вимагається.
Документи вже повністю готові для подання до суду — вони враховують усі юридичні нюанси та вимоги. Але для того, щоб вони надійшли до суду користувачу потрібно буде їх туди подати.
Ми із цим, звісно допомагаємо. Користувач після закінчення діалогу, крім згенерованої заяви, отримує також покрокову інструкцію, що йому робити далі.
Якщо він/вона хоче передати нам повний супровід процесу — ми відразу даємо таку можливість у платній версії тарифу.
Насправді безкоштовна версія від платної відрізняються тим, що в тарифі «Без турбот» ми залучаємо адвоката, який самостійно перевіряє всі документи, подає їх до суду та інформує про подальший рух справи. Це більш про комфорт.
Про які обмеження або особливості мені, як користувачу, важливо знати?
«СтягниБорг», як і будь-який юридичний інструмент, має особливості та обмеження.
По-перше, наш чатбот працює виключно з безспірними грошовими боргами. Це означає, що заборгованість має бути чітко підтверджена документально.
По-друге, є обмеження щодо суми боргу. Зараз через процедуру судового наказу, з якою працює наш бот, можна стягнути борг у розмірі до 302 800 грн. Якщо ваш борг більший — доведеться звертатися до суду у звичайному порядку.
Якщо я позичила знайомому, умовно, 1000 гривень — що потрібно з моєї сторони, щоби бот допоміг мені стягнути ці кошти?
Перш за все, треба переконатись, що ви можете документально підтвердити факт позики.
Якщо з документами все ок — почніть діалог із ботом. Він задасть вам ряд простих питань: хто ви, хто ваш боржник, яка сума боргу, коли і як ви давали гроші в борг.
На основі відповідей «стягниБорг» сформує заяву про видачу судового наказу — ви отримаєте її відразу ж у чаті разом з інструкцією, що робити далі.
Далі виконуєте те, що вказано в інструкції, подаєте заяву до суду та чекаєте на видачу судового наказу.
Що станеться, якщо боржник вирішить оскаржити судовий наказ?
Боржник має 15 днів із моменту отримання копії судового наказу, щоби подати до суду заяву про його скасування.
Якщо така заява надійде — суд скасує наказ. Але сам факт оскарження наказу не означає, що боржник може не повертати гроші. Це тільки означає, що далі треба буде звертатись до суду в порядку позовного провадження.
Такий сценарій, звісно, триваліший, ніж наказне провадження. Але навіть у цьому випадку ми не залишаємо клієнтів наодинці з проблемою — ми готові адаптуватися під будь-який розвиток подій і надати всю необхідну підтримку, враховуючи захист інтересів клієнта безпосередньо в суді.
Зараз базовий функціонал бота безкоштовний — чи плануєте ви монетизувати його в майбутньому?
У нас зараз є два тарифи: базовий «Дій самостійно» та платний «Без турбот».
У безкоштовному тарифі «Дій самостійно» є весь необхідний функціонал для самостійного ініціювання процесу стягнення боргу. Ви проходите діалог із ботом, надаєте всю потрібну інформацію і документи, а «стягниБорг» генерує для вас документи для подання до суду. Ви отримуєте ці документи разом із детальною покроковою інструкцією, що робити далі.
Проте, треба розуміти, що для стабільної роботи та постійного вдосконалення нам усе ж потрібно генерувати дохід. Поки що ми це робимо за допомогою тарифу «Без турбот».
Платна опція створена для тих, хто хоче делегувати увесь процес стягнення боргу нам. Ми перевіримо ваші документи, самі подамо їх до суду та слідкуватимемо за рухом справи. Цей варіант, до речі, наразі коштує всього 2000 грн.
Безоплатність базового функціонала — це наша свідома позиція. Водночас ми бачимо попит на послугу генерування документів через нашого бота.
До речі, цікава річ — ми помітили, що адвокати та юристи теж регулярно використовують «стягниБорг» для робочих цілей. Як би це не було комічно, але нам це подобається, адже коли професіонали обирають нас замість того, щоб «в ручну» заповнювати документи — це, знову таки, каже про зручність.
Загалом я не виключаю, що в майбутньому ми можемо переглянути питання політики оплати та встановити певну вартість за генерування заяв. Хоча це поки дискусійне питання — зволікати з використанням «стягниБорг» не раджу 🙂
Чи не було ідеї створити бота, який би захищав боржників?
Зараз ми фокусуємося саме на допомозі стягувачам боргу, тобто кредиторам. І це не випадково. Борг — це завжди відповідальність. І саме правильний розподіл цієї відповідальності, а не ухилення від неї, і є шляхом до справедливості.
Звісно, що ситуації бувають різними, але в контексті роботи «стягниБорг», коли ми говоримо про безспірні, документально підтверджені борги — тут, на наше переконання, захищати потрібно саме кредитора. Бо він уже виконав свою частину зобов’язань — надав гроші чи товари, виконав роботу чи надав послуги. А інша сторона, своєю чергою, зустрічного обов’язку не виконує.
Не виключаю, що колись аналог «стягниБорг» може зʼявитись і для боржників, але, як мінімум, з нашої сторони зараз розробка не ведеться.
Чи готові ви до конкуренції, якщо інші юристи вирішать створити аналогічні сервіси? У чому ваша унікальна перевага, яку буде складно скопіювати?
З розвитком технологій і розвитком української legaltech сфери, поява конкурентів — питання часу. Ми це розуміємо та навіть вітаємо здорову конкуренцію.
Але скопіювати зовнішній «інтерфейс» — це не те саме, що відтворити внутрішню експертизу, технологічну базу й головне — досвід, який ми отримували не один рік щоденною роботою.
До того ж ми робимо ставку на постійний розвиток та інновації — зупинятися на досягнутому не плануємо. Я б сказав навіть, що все навпаки — ми вже працюємо над розширенням функціонала бота, додаванням нових опцій, охопленням інших категорій справ тощо.
Я впевнений, що поєднання унікальної юридичної експертизи, технологічних інновацій та клієнтоорієнтованості завжди виділятиме «стягниБорг» з-поміж інших сервісів, коли вони зʼявляться.
Загалом дивимося в майбутнє з оптимізмом, наскільки це можливо.
Ваш бот фактично спонукає людей активніше судитись між собою. Чи не суперечить це професійній етиці адвокатів — сприяти «мирному» досудовому врегулюванню спорів?
Ми не розпалюємо конфлікти, а допомагаємо людям захищати свої законні права та інтереси.
Коли ми говоримо про стягнення безспірної, документально підтвердженої заборгованості, у більшості випадків це ситуації, коли досудове врегулювання не спрацювало.
Типовий сценарій: кредитор уже неодноразово звертався до боржника з вимогою повернути борг, нагадував про зобов’язання, можливо, навіть пропонував щось ще. Але боржник ігнорував ці спроби або прямо відмовляється платити.
Наприклад у такій ситуації звернення до суду — це не про бажання посваритися, а про єдиний законний спосіб змусити боржника виконати свої зобов’язання.
Ми даємо людям інструмент для ефективної реалізації свого законного права на судовий захист.
Тому «стягниБорг» не суперечить адвокатській етиці, а навпаки — сприяє утвердженню верховенства права і відновленню справедливості.
Чи готова ваша система до можливих змін у законодавстві щодо процедури стягнення боргів? Як швидко чатбот адаптується під нові правила?
Правове поле — це жива матерія, у якій, інколи навіть із надлишковою швидкістю, зʼявляються нові закони, змінюються норми, судова практика еволюціонує.
Але нічого не заважає нам змінюватись у відповідь — як тільки ми ідентифікуємо зміни, які впливають на правові аспекти роботи «стягниБорг» — відразу почнемо процес адаптації нашого сервісу.
Як розвиток сфери legal tech та таких сервісів, як «стягниБорг», вплине на український юридичний ринок у найближчі 5–10 років?
Очевидно, що розвиток legal tech, диджиталізація юридичних послуг — це вже не просто далекий тренд, а реальність, яка буде бурхливо розвиватись у найближчі роки. І якщо зараз найбільші зміни в цьому форматі робить держава, то надалі це думаю зміниться.
Якщо враховувати світовий досвід, то на передній план тут виходять приватні гравці: стартапи, технологічні компанії, які пропонують інноваційні рішення для юридичної сфери.
Саме вони створюють нові бізнес-моделі, нові умови, нові стандарти клієнтського сервісу.
Насправді особливо цікаво буде спостерігати за розвитком штучного інтелекту в юридичній сфері. Уже зараз є рішення для автоматизації юридичної рутини, аналізу великих масивів даних та навіть прогнозування судових рішень. Щоправда, не в нас. Невеличкий спойлер — можливо, що саме стягниБорг привнесе трішки більше штучного інтелекту на український юридичний ринок.
У цілому, як на мене, юристам доведеться переосмислити свою роль, дивитись у сторону більш креативних, стратегічних задач, які вимагають унікальних навичок.