Кіберсквотинг або чому не варто економити на юристах


Марина Паламарчук

Senior Business Development Manager Taxus Law & Finance


Що таке кіберсквотинг та які дії можуть підпадати під це поняття і його види.

У 1985 році зареєстрували перше доменне ім’я. Ця подія подарувала нові можливості не тільки власникам багатьох бізнесів, а й злочинцям, оскільки вже через 5 років зафіксували абсолютно новий вид злочинів у сфері інтелектуальної власності – кіберсквотинг. 

Це практика реєстрації доменного імені, що нагадує добре відому організацію або людину без їхнього дозволу.

Розглянемо докладніше які ж дії можуть підпадати під поняття кіберсквотингу та його види.

Кіберсквотинг імен

Усім добре відома така соціальна мережа, як TikTok. Цей сервіс допомагає інфлюенсерам заробляти величезні суми грошей за тим же принципом, що й інстаграм. За іронією долі, і на TikTok вирішили заробити. Два австралійці в очікуванні, що TikTok стане популярним сервісом, купили домен tiktoks.com за 2000 доларів одразу після запуску TikTok.

Власники TikTok — китайська компанія Bytedance, запропонували $145,000 за цей домен, але австралійці відмовилися. Після цього власники TikTok подали позовну заяву. Станом на 13 січня 2021 р. адміністративна комісія Всесвітньої організації інтелектуальної власності наказала парі друзів передати домен tiktoks.com, а також 4 дуже схожі домени заявнику.

Такий вид кіберсковтингу називають кіберсквотингом імен. У цьому випадку злочинці, користуючись моментом, що добре відомий бренд чи людина не встигли зареєструвати свою торгову марку, купує домен з найменуванням конкретної компанії, щоб продати цей домен у майбутньому чи заробляти на імені добре відомої компанії.

Додавання лайок або негативних характеристик

Ще одним поширеним видом кіберсквотингу є покупка або створення домену з назвою добре відомого бренду з додаванням лайок або негативних характеристик. Найчастіше метою таких дій є заподіяння шкоди репутації через особисту неприязнь до бренду. 

Під таку роздачу потрапив і Mitsubishi — критик створив сайт Mitsubishisucks.com, на якому розміщував інформацію про зниження продажів компанії, технічні неполадки продукту, і навіть про дискримінацію всередині компанії.

Тайпосквотинг

Одним з найпоширеніших видів кіберсквотингу є тайпосквотинг. Шахраї купують доменне ім’я з використанням імені відомої компанії та додаванням інших знаків, оскільки це виглядало б, якби користувач одрукувався в пошуковому наборі. Таким чином, сайт, помилково, відвідує чимало людей, а його власники можуть добре заробити, якщо, наприклад, розміщуватимуть на ньому рекламу.

Кіберсквотинг субдоменів

Також дуже популярний кіберсквотинг субдоменів. Наприклад, є назва Microsoft і домен з такою назвою вже зайнятий, але є домен з частиною «soft» і він вільний. В такому випадку кіберсквотер купує наприклад доменне ім’я “soft.com”, після чого створює субдомен “micro.soft.com”. Більшість користувачів не помітять різниці в назвах і переходитимуть на цей сайт з упевненістю, що це сайт добре відомої корпорації. Якщо в цьому випадку злочинний намір видно неозброєним поглядом, то хотіли б показати вам і інший приклад з тією ж компанією.

Однією з найвідоміших справ стала суперечка між Майкрософтом та підлітком, який продавав програмне забезпечення на домені mikerowesoft.com. Річ у тім, що підлітка звуть Майк, і він без наміру вирішив додати до свого імені приставку “soft”, оскільки продавав програмне забезпечення. Ця суперечка була вирішена в досудовому порядку.

Жоден, навіть найбільший бренд, не застрахований від такої ситуації. Великі корпорації також постраждали від дій кіберсквотерів.

Поради

Найчастіше люди сприймають покупку відомих доменів як інвестування, але насправді це не так. Така покупка спричиняє судові розгляди. При розгляді справ про кіберсквотинг суди звертають увагу на те, які дії та цілі переслідує власник такого доменного імені, оскільки людина може навіть не підозрювати, що порушує чиїсь права. 

Так, з одного боку, ніхто не забороняє вам купити будь-яке вільне доменне ім’я, але варто звернути увагу на те, що якщо компанія або людина вже має товарний знак з такою назвою, то судове рішення швидше за все буде не на вашу користь.

Для захисту вашої репутації та солідності вашого бренду, ви також можете спробувати зареєструвати доменне ім’я на рівні країни. Цей варіант безперечно має ряд переваг, як мінімум, при правильній підготовці до процесу реєстрації ви зможете уберегти себе від виникнення суперечок, фінансових та репутаційних втрат.

Щоб зробити процедуру реєстрації доменного імені «безболісною», вам варто знайти собі кваліфікованого та досвідченого юриста. У такому разі, ваша залученість до процесу закінчиться на етапі надання всіх необхідних документів та інформації, а як результат – ви отримаєте бажане доменне ім’я.

Реєстрація в Україні

Варто зазначити, що реєстрація доменного імені з нуля не завжди приречена на успіх. Для того, щоб зареєструвати доменне ім’я першого рівня в Україні, тобто – доменне ім’я, що складатиметься з назви вашої торгової марки та частини «UA», вам необхідно зареєструвати торгову марку з таким же найменуванням.

І лише після цього ви зможете звернутися до одного з офіційних реєстраторів доменних імен та провести реєстрацію доменного імені, за умови, що воно все ще вільне. 

Тут виникає логічне запитання: «Хіба може бути зайнятим доменне ім’я з таким самим найменуванням, як моя торгова марка?». Так, оскільки торгова марка може бути зареєстрована в 45 класах, то будь-яка інша людина або компанія може зареєструвати таку саму торгову марку, але в інших класах. 

Якщо така торгова марка була зареєстрована раніше, ніж ваша і відповідно власник подав заяву на реєстрацію доменного імені раніше, ніж ви, то ви не зможете отримати таке ж доменне ім’я.

Очевидно, навіть якщо дотримані всі правила, це не гарантує, що ваше доменне ім’я не стане для вас проблемою. Саме з цієї причини ніколи не варто економити на юристах. 

Перш ніж купувати або реєструвати, зверніться до профільного фахівця для проведення якісної експертизи цього питання. Це запобігатиме втратам і проблемам у майбутньому.