Майно зобов’язує чи я все одно хочу мати дрон


Ті, хто любить знімати відео думають, як то класно мати дрон. Діапазон цін та відсутність будь-яких дозволів на придбання робить його доступним. Дрон літає та знімає 🙂 А чи законно це?

Ольга Борисенко написала трохи про дрони та закони.

Аерофотознімання, доставлення посилок, пошук людей, складання карт, допомога агробізнесу, це далеко не усе, що може дрон. А чи вірно називати проворний маленький літачок «дрон»? А як використовувати так, щоб не порушувати закон?

Обравши цю тему, я подумала: «тю, та це ж на раз-два». Виявилося зовсім ні! Спочатку розмірковувала так: знайду нормативку, проаналізую та отримаю готові відповіді. Згодом виявилося, що нормативно-правових актів малувато і ті якісь скупі. Візьми-но знайди в них визначення «статичний підйом» чи «ротор». Як людині, яка далека до авіації та близька до юриспруденції прийшлося попітніти. Ділюся своїми напрацюваннями.

Літальні апарати & повітряні судна

Усі пристрої, які призначені для польотів в атмосфері та космічному просторі називають літальними апаратами. Йдемо далі. Одним із різновидів літального апарату є повітряне судно (ПС). Воно підтримується в атмосфері в результаті взаємодії з повітрям. Будує, обслуговує та експлуатує ПС авіація, яка буває цивільна та військова.

Усі повітряні судна або пілотовані (на борту є екіпаж або хоча б один пілот) або безпілотні (керування здійснює оператор, який знаходиться на землі або політ відбувається автоматизовано). 

Таким чином, дрони відносяться до цивільних безпілотних ПС або безпілотників. Безпілотні літальні апарати (БЛА) людина контролює лише на 10 %. БЛА вміють літати самі та мають не менш складні елементи управління, ніж пілотовані літаки. Тому їх не варто недооцінювати.

«Автоматичний диявол»

Історія безпілотників починається в 1899 році, коли винахідник Нікола Тесла сконструював і продемонстрував перший у  світі радіокерований кораблик. Тесла назвав його «автоматичний диявол».

В 1933 році Велика Британія розробила БПА — Queen Bee (дослівно — королева бджола), яким дистанційно керував пілот по радіо.

Друга світова війна стимулювала авіаконструкторів до розробки радіокерованих бомб та безпілотних літаків, наповнених вибухівкою. Найбільший вклад у створення сучасного безпілотника зробили саме військові, оскільки вони весь час працювали над удосконаленням БЛА для армії.

Тривалий час основним завданням БЛА була допомога військовій авіації. Лише в 60-х роках XX століття, авіаконструктори повернулися до ідеї невійськових БЛА.

Дрон, БЛА чи квадрокоптер — в чому різниця

Нині БЛА використовують для пошуку, рятувальних операцій, проведення досліджень. Фотографи, відеооператори, журналісти, просто любителі  для аерофотозйомки. Давно є популярним і сільськогосподарське використання.

Власники називають їх по-різному: дрон, безпілотник, квадрокоптер. З юридичної та наукової точки зору, більш прийнятно називати безпілотний літальний апарат. У побуті скоріше почуємо слово дрон ніж інші, а квадрокоптер — це взагалі новинка.

Дрон походить від англійського слова «drone». Кембриджський словник пропонує такі значення даного слова:

  • літальний апарат, який не має пілота, але ним керує хтось на землі, використовується для скидання бомб або для спостереження;
  • літак без пілота, яким керує хтось на землі, який використовується для хобі;
  • бджола чоловічого роду (тут і стає ясно, чому перший британський БПА назвали Queen Bee).

Дрон — це скоріше порожній медіа термін, який відноситься до будь-яких сучасних БЛА. Можна припустити, що дрон та БЛА фактично синоніми. Назва «квадрокоптер» (англ. quadcopter) стосується лише апаратів із чотирма роторами (їх ще називають повітряні гвинти чи пропелери). Два ротори обертаються за годинниковою стрілкою, а два інших — проти. Це, як правило, основна відмінність квадрокоптера від інших БЛА, які можуть бути мультироторні.

Основне застосування усіх – отримати доступ у важкодоступні місця. Але приберемо GPS і системи управління, БЛА перетвориться на звичайного радіокерованого робота, дальність польоту якого обмежена гостротою зору людини.

Хочу купити безпілотник. Які документи потрібно?

Ніякі. Обравши бажану модель, в інтернеті чи магазині ви без труднощів (подачі документів, отримання дозволів) купуєте БЛА. Що далі? Якщо його максимальна злітна маса до 20 кг, просто насолоджуєтесь покупкою. Якщо більше — гайда до уповноваженого органу з питань цивільної авіації (сьогодні — Державна авіаційна служба) для реєстрації.

Повітряний кодекс України розділяє повітряні судна на державні та цивільні. Державні застосовують військові, прикордонники, поліцейські, а цивільні використовують для повітряних перевезень, авіаційних робіт та приватних цілей.

Так от реєстрація цивільних повітряних суден із 2019 року передбачена Правилами реєстрації цивільних повітряних суден в Україні (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0240-19#Text) (далі Правила).

Правила кажуть, що цивільні повітряні судна мають реєструватися у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України.

Державний реєстр цивільних повітряних суден України є офіційною загальнодоступною інформацію та оновлюється щодня.

Реєстр систематизує відомості про тип/модель повітряного судна, державний/заводський знак, рік виготовлення, максимальну злітну масу, реєстраційне посвідчення, експлуатанта/власника.

Державний реєстр цивільних повітряних суден України не веде обліку застав, заборон та інших обтяжень щодо повітряних суден.

Кожен може перевірити факт реєстрації за посиланням (https://avia.gov.ua/state-civil-aircraft-register-of-ukraine/) досить швидко та безкоштовно. У відповідній комірці «Пошук» необхідно ввести ключові значення (державний та реєстраційний знаки повітряного судна, серійний номер, номер реєстраційного посвідчення, найменування власника/експлуатанта) або завантажити реєстр у вигляді файлу Microsoft Excel.

Правила передбачають, що не підлягають реєстрації такі повітряні судна:

  • зліт яких здійснюється за допомогою ніг пілота (дельтаплани, параплани)
  • які використовуються для метеорологічних потреб
  • безпілотні некеровані аеростати (наприклад, повітряна куля)
  • безпілотні повітряні судна, максимальна злітна вага яких не перевищує 20 кілограмів і які використовуються для розваг та спортивної діяльності.

Йдучи від зворотного, підсумую. Дельтаплани, параплани, повітряні кулі й усі БЛА максимальна злітна маса яких до 20 кг не реєструємо. Значущим є те, що цифра 20 кг — це не вага БПА як здається з першого погляду. А що тоді?

Знайти офіційно затверджене поняття «максимальна злітна маса» (МЗМ) у загальних чи спеціальних (які стосуються авіації) нормативно-правових актах не вийшло. Аналізуючи наукову літературу, роблю висновок, що максимальна злітна маса повітряного судна — це фактична маса судна та усього, що знаходиться на борту на початок польоту.

Число МЗМ є фіксованим і незмінним з висотою, температурою повітря чи довжиною злітно-посадкової смуги. В інструкціях до БПА, з якими я мала змогу ознайомитися, максимальну злітну масу не зазначено. Цей спеціальний показник може визначити виробник або спеціаліст, який займається видачею сертифікатів льотної придатності повітряного судна.

Такий сертифікат видається при занесенні до Державного реєстру цивільних повітряних суден України. Водночас, менше як 20 кг не потрібно вносити. Маємо замкнуте коло)

Але є і хороша новина! Більшість БЛА, які ми спостерігаємо використовуються не спецслужбами, а простими людьми. Вага таких коливається від 60 до 250 г або трохи більше.

Я купив уже

Отож, якщо ви маєте БЛА — ви є дистанційним пілотом. Для таких пілотів Державна авіаційна служба України рекомендує:

  • ознайомитися із загальними правилами питань безпеки, конфіденційності, страхування, охорони навколишнього середовища тощо;
  • отримати оновлену інформацію щодо обмежень використання повітряного простору та умов польоту;
  • перевірити місця перебування людей, майна, транспортних засобів, доріг, перешкод, аеродромів та будь-яких інших елементів, для яких БЛА може створити загрозу;
  • переглянути очікувані погодні умови на запланований час використання;
  • звернути увагу на умови освітлення та потенційні джерела електромагнітної енергії;
  • переконатись, що БЛА придатний до польоту (особливої уваги потребує справніть повітряних гвинтів);
  • зважити БЛА (якщо на ньому є вантаж) та звірити з інструкцією чи не перевищується встановлені виробником норма;
  • переконатись в оновлені даних геоінформування (при наявності такої функції) та достатності рухової енергії;
  • перед початком польоту перевірити себе (захворювання, травми, інше, що може призвести до неможливості управляти БЛА).

Це невелика частина основних рекомендацій для дистанційних пілотів. Загалом їх досить багато і не усі легкі для виконання. Проте, при такій кількості «мізків», які мають сучасні БЛА, тривалість підготовки для пілотів — це фактично читання інструкції з експлуатації. З нею рекомендую розпочати отримання свого дронового досвіду.

А що ж каже закон?

Світове законодавство не дуже встигає за дроновим бумом. Універсальних міжнародних правил (типу якоїсь Конвенції чи багатостороннього договору) поки немає. Натомість кожна держава намагається щось з цим зробити. 

Загальна тенденція — суворість регулювання залежить від ваги.

Наприклад, у Німеччині передбачено обов’язкове страхування відповідальності власника БЛА. У США до цього питання підійшли серйозніше. Урядовці ввели обов’язкову реєстрацію безпілотних літальних апаратів, які важать понад 0,55 фунта (250 грамів) та сувору відповідальність. Коштує реєстрація 5 доларів і діє протягом трьох років. 

У США зареєструвати дрон може лише особа старше 13 років та при польотах завжди потрібно мати з собою паперову чи цифрову копію свідоцтва про реєстрацію дрона. 

Якщо не зареєструвати безпілотник, це може призвести до цивільно-правових  стягнень до 27 500 доларів США. У гіршому випадку, до кримінальних — до 250 000 доларів США та/або позбавлення волі на строк до трьох років.

В Україні маємо два види відповідальності за порушення правил використання повітряного простору:

  • Стаття 111 Кодексу України про адміністративні правопорушення (штраф до 8500 гривень).
  • Стаття 282 Кримінального кодексу України (містить майже всі види покарання, які існують у Кримінальному кодексі України, від штрафу у розмірі 17 000 гривень до позбавлення волі на 12 років).

Важливо відмітити, при протиправному проникненні дрону на чужу територію чи розповсюдженні матеріалу отриманого таким літачком – зовсім інша відповідальність.

Ой, воно саме

У цілому, БЛА — це машина, якою людина керує на відстані. Але у будь-який момент контроль може бути втрачено. Відомо, що аварійних ситуацій з БЛА досить багато, особливо при першому використанні. БЛА може становити небезпеку, і при певному збігу обставин – нанести смертельні ушкодження. Якщо не дотримуватися простих правил, зашкодити можна навіть державним інтересам.

БЛА познайомили нас з іншим поглядом на банальні речі! Ми маємо змогу бачити крони дерев, дахи будівель та божественно структуровані поля. Я за те, щоб права людей не порушувалися! Я за те, щоб усі насолоджувалися естичними кадрами та бачити те, що не можна побачити стоячи ногами на землі! 

Отже, якщо коптер у вас для розваг і важить менш як 20 кг – літайте на здоров’я. Тільки тримайтеся якомога далі від аеропортів, державного кордону та режимних об’єктів. Ну і високо забиратися не варто, а то сказати  «ой, воно саме» наврятче вийде)

Авторка: Ольга Борисенко

Фото: pixabay

Джерела: