Як дизайнити юридичні документи?


Дизайн документів — це не тільки про красу, а в першу чергу про зручність роботи з ними клієнтам. Зрозумілий і гарно відформатований текст простіше сприймати і погоджувати ?

Тому ми вирішили поглянути на юридичний документ під кутом дизайн-мислення.

Шаблони і патерни для ефективного оформлення інформації

Ми ділимо роботу над документом на дві частини: змістову та зовнішне оформлення. Тобто спочатку аналізуємо зміст. Виписуємо, що важливо, прибираємо зайве, структуруємо тощо. Потім займаємось формою, щоб приємно було взяти в руки документ і хотілось його читати. Наприклад, є напрацювання типографіки, які ми використовуємо для дизайну договорів:

ЗМІСТ

  • Зрозумілі терміни
  • Один абзац — одна думка
  • Відсутність дублювань
  • Структура та послідовність

ФОРМА

  • Заголовки статей
  • Автоматична нумерація
  • Ненумеровані списки та інтервали
  • Зручні посилання та зноски

Хто читатиме документ і що їм важливо?

Це перше, про що потрібно питати себе, перш ніж створювати документ.Наприклад, перед нами довіреність. Перед тим, як зробити її більш зручною, важливо відповісти на запитання: «Хто нею користується?», «Хто всі ті люди, які будуть бачити цей прекрасний документ?».

Якщо це довіреність від юридичної особи, то з одного боку — це фактично компанія (бухгалтер, юрист, власник, директор тощо), з іншого боку — це людина, якій ми довіряємо, і з третього — це ті люди, до яких ми прийшли з довіреністю. Розібрали, хто наші зацікавлені сторони. Тепер подивимось, що їм важливо у цьому документі ?

  • Дата, коли вона була видана
  • Хто її видав
  • Кому вона була видана
  • Для чого
  • На який строк
  • Чи є право передовіри, чи немає
  • Підписи

Ми не змінюємо інформацію, а змінюємо форматування і те, як ми її подаємо. Поглянемо на різницю:

приклад старої довіреності     приклад оновленої довіреності

Чому важливо позбавитись від юрні в документі?

Юрня — це непотрібні положення в юридичних документах, які зжирають час юриста та клієнта й засмічують текст ?‍♂️

До речі, ком’юніті юрнеборців росте — вже понад 2000. Більше про юрню у нашому телеграм-каналі Юрня, дно і нелогічність ? https://t.me/Jurnia

Порядок викладу інформації

Ми спостерігаємо за клієнтами, шаблонізуємо типові документи для них, виписуємо повторювані питання на консультаціях. Таким чином відслідковуємо, що нас, юристів та клієнтів, цікавить інформація в договорі у різному порядку.

Порядок, який зручний юристам:

  • предмет
  • терміни
  • права
  • обов’язки …

Порядок, який зручний людям без юридичної освіти:

  • визначення задачі
  • як виконуємо
  • порядок оплати
  • персональні дані …

Це тільки приклад, під кожен договір порядок може бути різним.

Додайте пасхалки

Давайте чесно, багато хто не любить читати юридичні документи. Навіть самі юристи часто наїжачуються від полотна юрні. Тому пасхалки — це один із способів викликати позитивну емоцію.Пасхалки – це невеличкі жарти в договорах, які не мають юридичного значення. Для чого вони можуть використовуватись?

  • Це просто весело
  • Щоб привернути увагу до договору і «змусити» людину прочитати його
  • Для передачі корпоративної культури і продовження комунікації з клієнтом

Наприклад, у договорі «Так Видавництво» є такий пункт 1.3.Якісний дизайн документів — це коли клієнт отримує зрозумілий текст, який легко сприймати та запам’ятати ключові аспекти. Тому коли створюєте юридичний документ, питайте себе:

  • Чи зручно клієнту буде його читати?
  • Чи швидко він зможе погодити цей документ?
  • Чи немає в ньому юрні?

Більше інформації про дизайн документів можна знайти в каналі Юридичний дизайн.

Раніше ми писали про Дизайн юридических документов: основные правила.

Автор: Микита Підгайний, СЕО Bot&Partners,
юридичний інженер Опендатабот