Юрист в Instragram: переваги та недоліки

Як юристу розвивати особистий бренд в Instragram: з чого почати, як знайти аудиторію та які є переваги й недоліки інста-блогерства. Розповідаю поради з власного досвіду. 

«Це ж серйозна професія! Який інстаграм?»

Мені пощастило бути однією з тих, хто не жалівся на карантин, локдаун чи усю цю «ковідну» метушню. Цей час пішов мені на користь.

Березень 2020. Карантин. Маючи стільки вільного часу, сидіння без діла видавалось смертельним гріхом. Мене штормувала критична необхідність кудись направити свою енергію. Так і назріла ідея: зайнятись розвитком своєї юридичної діяльності у форматі «онлайн». Я обрала для себе досить нетиповий шлях  —  через соціальну мережу Instagram. 

На той момент такі сторінки можна було перерахувати на пальцях. Цей факт, з одного боку, приваблював, оскільки така ніша ще ніким не зайнята. Або ж, навпаки, навіював сумніви: якщо ж це ніхто не робить, чи варто взагалі починати?

Інший вагомий фактор вагань — нелюбов до публічності. Раніше я ніколи нічого не писала у соцмережах та не висловлювала свою думку.  Максимум — скромну цитату англійською чи милий смайлик під фото з відпочинку, яке публікувала двічі у рік. В той самий час, блогери говорять на відео, пишуть цікаві тексти і їх не дратує їхній голос чи вигляд. «Як їм це вдається? Це навряд чи моя історія…», — думала я. 

Коли я ділилась цією ідеєю з близьким оточенням, їхня позиція розділилась на два табори: 

  1. Ну, це звісно все прикольно;

Але, подивись правді в очі: ця платформа не призначена для юридичної сфери. В Instagram довгі тексти не читають. Тут молодь проводить час для фану, хоче відірватися від набридливих новин і серйозних справ. Куди веселіше «поклацати» сторіс своїх друзів, які відпочивають-гуляють чи посміятись з мемасиків.

  1. Це крута ідея!

Усі ці блоги фітоняшок «встала-поїла-поспала» набридли, люди хочуть чогось нового. Пробуй.

Період: я — вічний шукач інформації

Наважившись, я підійшла до цього ґрунтовно. Першими жертвами періоду «я — вічний шукач інформації» стали мої друзі. Діставала їх запитаннями: чим вони цікавляться чи з якими юридичними проблемами зустрічаються у житті. Потрохи мої нотатки у телефоні перетворились на посібник ідей і тем для публікацій, які я знаходила у кожній життєвій ситуації.

Спочатку все робила інтуїтивно, не усвідомлюючи, що по суті формую свій особистий бренд. У буквальному сенсі я не «вилазила» з екрана ноутбука. На формування одної  публікації витрачала 1-2 дні (!). 

Це не так легко, як здається на перший погляд:

  1. Обрати тему, яка може зацікавити аудиторію;
  2. Опрацювати тонну інформації та законодавства (нічого ніколи не закину, не перевіривши сто раз на достовірність та відповідність закону);
  3. Зібрати все «до купи», тобто викласти у логічному порядку;
  4. І найосновніше — з сухої канцелярської юридичної мови перекласти на нормальну, просту і цікаву для сприйняття інформацію. При тому, в жодному разі не змінюючи змісту закону;
  5. Обрати фото, оформлення і загальний вигляд в цілому.

P.S. перші публікації я поширювала із заплющеними очима з острахом отримати критику чи осуд від старших колег-юристів, а-ля: «Не займайся дурницями, це серйозна професія, не для інстаграму» (траплялось і таке). 

Аудиторія. Відписка

Стаючи на шлях «інста-юриста», слід бути готовим, що деякі ваші підписники (навіть знайомі) проводять час в Instagram виключно для фану. Уникаючи серйозної інформації, вони відпишуться. Позаяк так було і в мене. Але це дурниця.

Більшість же, навпаки, проявлять інтерес та підтримають. Я зрозуміла, що не все так втрачено у цьому Instagram, як кажуть. Досі дивуюсь, як мені вдалось знайти таку мудру круту аудиторію. Люди читають довгі тексти, цікавляться, комунікують і зрештою, пишуть приємні слова, які надихають.

З часом, ця платформа привела до мене багатьох клієнтів, на що я спочатку і не розраховувала. До пари успішно приєдналось ще старе добре «сарафанне радіо».

Студенти-юристи – це окрема тема й окрема любов. Я б точно собі ніколи не повірила, що мене запрошуватимуть читати лекції та проводити вебінари. Раніше я б подумала: «Хто мене буде слухати? Та й про що мені розказувати?» Але скільки приємних слів мені «прилітає» від цієї чудо-аудиторії про те, що когось надихаю і можу бути для когось корисна порадою чи словом. Серйозно? Я? – Такі речі надають крила. 

Переваги

Звісно, я не мільйонник, не супер відомий інста-блогер. Але й ніколи не прагнула до цього. У мене зовсім інші пріоритети: 

  • Це приносить користь людям;

Деякі стають самі собі юристами у багатьох питаннях. Є безліч тих, хто хоче ламати правовий нігілізм і бути обізнаним у своїх правах, що не може не тішити.

  • Моральне задоволення;

Це свого роду хобі: розказувати несерйозно про серйозне, що водночас не дає розслабитись у професійному плані. Слід завжди бути в курсі юридичних подій і не «зівати». 

  • Безліч нових клієнтів і цікавих справ;

При чому, великий плюс у тому, що всі сучасні й спілкування у форматі «онлайн» економить час для обох сторін.

  • Комунікація з колегами — юристами, участь у конференціях, семінарах і знайомство з новими людьми в цілому;
  • Незалежність;

Особистий бренд — це наявність роботи у будь-який момент. Тільки б був час та бажання.

Недоліки

Не все так солодко, як здається на перший погляд. Окрім плюсів, є ще інша сторона:

  • Це праця, яка потребує маси часу. 
  • Специфічна ніша, у якій делегування роботи неможливе, тому прийдеться все робити самостійно.
  • Непросто поєднувати  з роботою. Точніше, дуже складно. Це відволікає, тому дисципліную себе ігнорувати будь-які сповіщення протягом робочого часу.
  • Системність – той ще виклик. Коли «по вуха» у роботі – дозволяю собі декілька днів побути офлайн. Це кепсько, бо несистемність сильно «кусається» з розвитком соцмереж. 
  • Не завжди комфортно, що за мною слідкують мої клієнти. Перебуваючи на відпочинку, читаю їхні думки: «О, а моя справа ще не завершена, а вона відпочиває… має час?». 
  • Репутаційні ризики. Якщо справа гучна, —  сховатись не вдасться. 
  • Обов’язок висловлювати свою думку стосовно кожної юридичної події. Відповідно, точно знайдуться ті, кому моя позиція не близька. 
  • Потрібно навчитись спокійно реагувати на десятки щоденних повідомлень: «Можна маленьку відповідь на маленьке питаннячко чи маленьку консультацію?». Ну ви зрозуміли…

У цілому, тут знайшла затишне місце для своїх думок, поділившись із вами невеликим, але цінним досвідом, який для когось може стати корисним. Якщо хтось ще сумнівається, чи варто розвивати особистий бренд у юридичній сфері в такий спосіб, – візьміть до уваги мою історію, зважте для себе плюси та мінуси. Тепер ви знаєте, чого очікувати.

__________

Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».