Юридичний рейтинг в Україні
- Чим відрізняється Бог від юриста?
- Бог не вважає себе юристом.
Люблю цей добре відомий жарт, який мені розповів мій дуже розумний колега.
Отже, почнемо. Створена ця історія у 97-98 роках, коли випускники добре відомих вишів з червоними дипломами (нині відомі не тільки в Україні) адвокати та юристи створили цей ринок та власний рейтинг, який працює за зрозумілими (прозорими чи ні – то інше питання) правилами та прайсом. В принципі, як і юридичний новинний портал-монополіст.
Чи потрібен такий рейтинг? Чи прагнуть молоді не такі багаті юридичні компанії потрапити до такого рейтингу? Кому він взагалі потрібен? Чи повинен він бути безкоштовним та не таким помпезним як бал Наталії Ростової (героїні Достоєвського)?
Мій власний погляд щодо цієї теми. В такому форматі рейтинг втратив свою актуальність. Це факт. Навіть не тому, що в мене ніколи не було можливості туди потрапити, адже не було таких прагнень, грошей, або не було під чиєю егідою. Просто ніхто туди вже не дивиться. Це дещо, що не користується вже попитом.
Чи будуть прості клієнти туди дивитись? Ні. Юридичні компанії (йдеться ж звичайно про компанії, створені після 2010 р., умовно кажучи) навіть не розглядають такий рейтинг як реальний інструмент просування свого імені, своєї вартості на юридичному ринку, залучення клієнтів. Тобто на питання: «Яка ціль вкладати туди гроші?», — не має відповіді по суті.
Це став такий собі закритий джентльмен-клуб для адвокатів з відомим іменем та стажем понад 20 років, які вчились в певних школах, як правило, та в зазначених мною вищих навчальних закладах. Я розумію, що не зовсім коректно аналізувати дещо, в чому ти ніколи не перебував, по суті навіть не бачив на власні очі. Але я маю право аналізувати це як спостерігач з боку та як дуже маленька частина юридичного ринку.
Наразі юридичні нагороди — це як інструмент підтримання складеного реноме топ юридичних фірм, які домовились про правила гри не тільки щодо рейтингів, а також щодо ведення справ, конкурування, — одним словом співжиття. На мій погляд, взагалі все, що за підсумком стає таким собі закритим клубом, куди не кожен може собі дозволити зайти, аби навіть подивитися, для модернізації свого існування має бути реорганізовано під сучасний лад та під нові реалії, а не згідно з правилами 2000-х.
На справі ж ми маємо наступний порядок: топи не враховують молодих, молоді навіть не дивляться на топи з точки зору руху в одному напрямку та розвитку юридичного ринку спільними зусиллями. Це все існує і рухається паралельно. Можливо ж і саме так воно має жити та це нормально. Але залишається питання — кому ж потрібен той штучний рейтинг та ті заздалегідь зрозумілі нагороди… Крім як підтримки власного реноме та можливо аргументації вибору крутим клієнтом саме юридичної фірми Х в мене особисто не має інших варіантів відповіді.
На мій погляд, правила гри трішки змінились. Змінились вони завдяки юридичним фірмам нового формату, які зробили свій внесок в інформаційне поле юрринку та не побоялись заявити про настання іншої ери, зросли та встановили власний підхід до юридичного ринку, чим і змінилась фактично кон`юктура юридичного ринку.
Таких як вони багато, насправді. Це дуже класно, оскільки інформатизація, нетворкінг та доступ простого користувача до будь-чого та будь-кого реально все змінило сьогодні. Ти можеш подружитись з майже будь-якою відомою людиною на тому ж фб, зустрітись та робити якісь спільні справи, наприклад. Та це зручніше для того ж клієнта, оскільки тобі не страшно стукати в великі скляні двері топ юридичної фірми, де тобі здається, що навіть не беручи твоєї справи, тобі вже виставлять рахунок в 300 євро за годину. І можна скільки завгодно сперечатися зі мною, але це ж правда. Люди досі чомусь бояться «закритих великих скляних дверей із виставленими нагородами», адже це начебто знак для недоступності у порівнянні з їх можливостями.
Отже, правила вже не ті, що були раніше. Та коло гравців дещо значно змінилось і сучасні молоді спеціалісти мають в корені відмінний погляд на подальше становлення юридичного ринку та порядку складення будь-яких юридичних рейтингів.
__________
Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».