Який він — ідеальний клієнт для юриста?


Робота юриста, окрім опрацювання документів, в значній мірі пов’язана із взаємодією з людьми. Насамперед, це його клієнти. Поняття «ідеального клієнта», звісно, дуже відносне, іноді виникають розбіжності в розуміння принципів та методів роботи, які неможливо виявити на етапі першого знайомства та початку взаємовідносин.

Ми пропонуємо вам самим створити свого ідеального клієнта. А точніше спільними зусиллями виправити ті непорозуміння, які так часто виникають між юристом та його клієнтом, щоб ваша спільна робота була найбільш продуктивною та успішною.

1. Грошове питання

Проблема: найболючіше питання взаємовідносин з клієнтом – вартість юридичних послуги. Надто висока ціна чи надто низька однаково можуть зіграти юристу не на руку. В першому випадку, вона повинна бути цілком виправданою, а в другому — викликає очевидні підозри щодо якості надання такої послуги.

Рішення: детально обґрунтуйте ціну своєї роботи із самого початку, поясніть клієнту кроки, які вам потрібно зробити та час, який на це вам необхідно затратити, які ресурси будуть залучені.

Нагадаємо, ми вже детально розповідали, які фактори складають ціну юридичних послуг в матеріалі: «Як визначити вартість юридичних послуг: 5 основних факторів».

2. Завищені очікування

Проблема: деякі проблеми у взаємовідносинах клієнтів з юристами пов’язані з невиправданими надіями: часто юрист сам завищує очікування клієнта, розраховуючи таким чином дорожче продати послугу, а в інших випадках клієнт додумує те, чого при зустрічі не було озвучено чи трактує це по-своєму.

Рішення: юристу потрібно навчитись правильно управляти очікуваннями клієнта: якщо є проблеми чи ймовірність виграти справу доволі низька, варто одразу говорити про це, відкриваючи перед замовником усі можливі ризики і вірогідність їх настання. Цим юрист в жодній мірі не применшить своєї значимості як спеціаліста: клієнту варто пам’ятати, що обирати юриста, який гарантує їм абсолютний успіх, дуже ризиковано.

3. Нечіткі завдання

Проблема: часто непорозуміння виникають у випадках, коли клієнт, отримавши результати замовленої роботи, розуміє, що це не зовсім те, що йому треба, або зовсім не те. Потрібно щось ще доробляти, а грошей на таку послугу вже не вистачає. Тоді починається спір з приводу об’єму додаткової безкоштовної роботи або додаткового бюджету.

Рішення: уберегтися від таких ситуацій повністю доволі складно, проте можна знизити їх кількість або наслідки, повідомивши свого клієнта заздалегідь щодо різних сценаріїв вирішення поставленої задачі і досконало розібравшись, що ж треба саме йому в конкретному випадку. Такі моменти краще зафіксувати письмово, хоча б в діловому листуванні.

4. Клієнт-порадник

Проблема: ще одна поширена проблема виглядає приблизно так: юрист пропонує клієнтові певний порядок дій і мотивовано аргументує, чому такий варіант краще за все підходить для ситуації, що склалася. Проте довірителеві здається, що озвучений алгоритм йому не підходить, і він починає говорити консультантові, що і як робити. Інші ж клієнти просто не хочуть розуміти або брати до уваги серйозність ризиків, які виникають або вже виникли у них.

Рішення: з такими клієнтами дуже складно сперечатись, проте постарайтесь все ж доступно розкласти для них усі плюси і мінуси кожного з вибраних варіантів вирішення проблеми. Якщо людина все ж твердо має намір утілювати в життя свої ідеї, але вашими руками, то краще відмовитися від співпраці. Візьміть собі за правило: якщо клієнт звертається до вас, ви йому радите, що і як робити, а не навпаки. В іншому випадку, ситуація може закінчитись плачевно не тільки для клієнта, але й для вас особисто, чи вашої компанії в цілому.

5. Неповна інформація

Проблема: зустрічаються випадки, коли клієнти не розкривають усю інформацію у справі. Це може проявлятися в різних варіантах: від надання неповного пакету документів до замовчування окремих обставин справи.

Рішення: в такому разі просіть у клієнта на старті проекту повний об’єм інформації і документів у справі. Потрібно самостійно знайомитися з матеріалами і постійно уточнювати усі деталі.

За матеріалами: Правова консультація