Як створити подкаст: поради для юристів [і не тільки]


Подкаст not підкаст, або як запустити власний подкаст, якщо у вас є тільки ідея, мінімальні ресурси й ви не знаєте з чого почати.

Подкасти в Україні ще не такі популярні, як, скажімо, в США. А серед юристів — не такі популярні, як загалом в Україні ?.

Насправді мене тішить те, що до цього напрямку у правників з’являється все більший інтерес. Та й у повідомлення останнім часом частенько прилітають питання на кшталт: як створити, з чого почати, що потрібно для запису тощо. Тому вирішила поділитися своїми порадами, як запустити власний подкаст.

Дисклеймер (ми ж юридичне видання ?): все що я описала нижче — є винятково моїм досвідом і не претендує не «золотий стандарт» ?.

Розкриваю секрети

Рік тому ми запустили юридичний подкаст Lойер’s Secrets. Це розмови з людьми, які так чи інакше дотичні до права. Говоримо про їхнє життя, роботу, погляди тощо. Кожен гість розповідає якийсь секретик. Це, до речі, фішечка подкасту. Але до цього ми ще повернемось.

Зараз же змоделюємо ситуацію, що ви маєте ідею для подкасту, однак не знаєте з чого почати. Нижче кілька порад, на що варто звертати увагу.

? Звук і техніка

Головне в подкасті — гарний звук. Надважливо, щоб він був хорошої якості. Для цього у вас має бути відповідна техніка і тихе приміщення. Про все послідовно.

Мікрофон

Для запису подкастів я використовую мікрофон Blue Microphones Yeti Silver. Його можна під’єднати по usb до комп’ютера і в реальному часі записувати голос через спеціальну програмку.

На гаджеті регулюється звук, плюс запис можна спрямувати на кількох спікерів. Ще одна перевага: мікрофон досить стильно виглядає. З мінусів — важкий, тому в дамській сумочці його носити ще той челендж ?. З плюсів — дамська сумочка тоді перетворюється на холодну зброю ❤️.

Порада: Перед тим як писати подкаст, обов’язково зробіть тестовий запис звуку.

Попфільтр

Попфільтр — це поглинач шуму, який знижує звук від дихання чи інших дрібних мікрошумів. Я використовую ось такий варіант. Його можна кріпити до мікрофона, столу чи будь-якої іншої поверхні. Головне, щоб він був якнайближче до обличчя спікера.

Порада: Якщо ви записуєте подкаст-діалог, подбайте про те, щоб мікрофон і попфільтр були ближче до людини, яка більше говорить.

Програма для запису

Для запису і монтування подкасту я використовую програмку Audacity. Вона безкоштовна, проста у використанні, дозволяє накладати музику, витягувати (піднімати) звук і додавати різні ефекти. В ютубі є багато роликів як нею користуватися.

Порада: Експортуйте змонтований файл в mp3 формат, бо за замовчуванням програмка зберігає в ‘aup’.

Приміщення

Ідеальне місце для запису подкастів — професійна студія. Звісно, не завжди є можливість її винаймати. Тому, записуючи подкаст у звичайному приміщенні, подбайте про те, щоб воно було тихим. Це означає, що навіть кондиціонер, холодильник чи інші прилади не мають працювати, бо їх буде чути. Вікна і двері — зачинені. Якщо приміщення велике, швидше за все, буде чути відлуння, а це не ок. 

І ще одне: якщо ви ставите мікрофон на стіл — попросіть спікера, щоб він не стукав по ньому руками. Це дууууже чути на записі (і спікери дуууже часто так роблять). 

Порада: Не сідайте писати подкаст біля вікон, дверей тощо. Якщо це коворкінг чи офіс — подбайте про те, щоб це була віддалена, бажано невелика і головне тиха кімната.

♟ Формат, фішечки та просування

Існує кілька форматів подкасту. Умовно їх можна розділити на монолог і діалог. Від того, який формат ви обрали, залежить підготовка до запису.

Монолог

До подкасту-монологу обов’язково потрібно готувати сценарій. Краще прописати все: план, структуру, підводки тощо. В ідеалі, навіть те, про що ви говоритимете. Це допоможе структурувати власні думки (щоб це був не просто політ фантазії ?).

Порада: Не читайте повністю з листочка написаний текст — слухачі це чують. Уявіть, що ви виступаєте перед аудиторією (навіть, якщо її не бачите).

Діалог

До подкасту-діалогу теж потрібно готуватися. Якщо це інтерв’ю — то обов’язково підготуйте питання, почитайте/розпитайте про людину, з якою будете говорити.

Порада: Слухайте уважно спікера і підхоплюйте відповіді. Жива розмова завжди краще, ніж заготовлений шаблон. Тому старайтеся ставити питання, які продовжуватимуть діалог.

Мовлення

Слідкуйте за власною вимовою. Ваші слова-паразити, «екання, акання» тощо — дуже чути на записі. Якщо ви не достатньо добре володієте мовою співрозмовника, краще говорити вашою рідною. Бо у записі дуже чути, як людина перекладає в умі слова, запинається, вимовляє не чітко фрази тощо. Це біль для вух слухачів… або години нудної роботи на постпродакшені ?.

Порада: Щоб зрозуміти, які ви маєте слова паразити, запинання тощо — запишіть свою звичайну розмову, наприклад, з другом і прослухайте запис. Ну і, звісно, аби ваша вимова була гарною і чіткою — пройдіть спеціальні курси. Приміром, сценічного мовлення.

Фішечки

Зараз в Україні з’являється все більше подкастів, зокрема і юридичних. Щоб виділятися — у вас має бути своя фішечка: щось особливе, що вирізнятиме ваш подкаст від інших. Наприклад, у подкасті Lойер’s Secrets кожен гість розповідає якийсь секретик — це додає певної інтриги.

Порада: Подумайте над оригінальною назвою: вона має легко вимовлятися і запам’ятовуватися.

Просування

Створити подкаст — це лише половина шляху. Важливо, щоб про нього дізналися люди. У випадку з Lойер’s Secrets у нас вже була аудиторія. Але, скажу чесно, зібрати слухачів виявилось дуже складно. Приміром, на фейсбук-сторінці Lойера понад 25 тисяч підписників. Після посту було максимум 10-20 переходів на подкаст.

Тобто ви повинні розуміти, що вам прийдеться приділити багато часу для того, щоб ваше творіння побачив світ. Це і про задіяти всі можливі канали й інструменти просування, і про влучну підводку, і про креативний дизайн обкладинки, і про використання різних платформ тощо.

Порада: Запропонуйте свій продукт ЗМІ або іншим платформам, приміром, Megogo: вони можуть або написати про це, або розмістити ваш подкаст. Головне — хороша якість, цікавий контент і переконливий лист, чому це може бути корисно для їхньої аудиторії.

? Просто зробіть це

Перед тим як запустити свій подкаст, я вагалася понад рік. А потім взяла і зробила. Тому моя порада всім, хто має ідею і хоче її реалізувати — просто візьміть і зробіть. Адже не спробувавши, ви ніколи не дізнаєтесь, що з цього могло б вийти.

Крім того, історія з прослуховуванням подкастів — це гра в довгу. Тобто, якщо ви сьогодні запустили подкаст і його послухало 10 людей, то це не означає, що він матиме лише ці 10 прослуховувань. Наш перший подкаст слухають досі, хоч минув уже рік.

Порада: Щоб щось створити — треба вкласти багато сил і енергії. А ще треба цим горіти й слідкувати за тим, щоб це вогонь не погас. Тому пробуйте, творіть і палайте своїм проєктом ?.

І пам’ятайте — #подкаст not підкаст!