Як податкова дізнається про закордонні доходи українців?
Що чекає на українців, які мають грошові надходження з-за кордону, звідки податковій відомо про них та що варто робити далі.
Звідки ДПС відомо про доходи українців з-за кордону?
У далекому серпні 2022 року ДПС України підписала Багатосторонню угоду компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (CRS), яка передбачає щорічний автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки громадян між компетентними органами різних країн.
За угодою Україна отримує від інших держав інформацію про відкриті в них рахунки українських громадян та компаній, які є податковими резидентами України, а інші держави отримують відповідну інформацію про своїх податкових резидентів від України.
Збір інформації про рахунки здійснюють фінансові установи, які подають звіти податковим органам у своїх країнах. Обмін інформацією між державами здійснюється на рівні податкових служб. Наразі Україна обмінюється податковою інформацією зі 118 країнами.
Перший успішний обмін інформацією з іншими країнами в рамках угоди CRS завершився 30 вересня 2024 року. Інформація охоплювала період з 1 липня до 31 грудня 2023 року. Станом на 1 грудня 2024 року, Україна вже отримала звіти про 500 тисяч рахунків українських громадян за кордоном на суми понад 200 тис. євро кожен.
Податкові органи мають можливість отримувати інформацію щодо іноземних доходів українських резидентів, використовуючи Конвенцію про взаємну адміністративну допомогу в податкових справах.
Серед джерел інформації для української податкової є деталізована фінансова звітність, яку українські власники іноземних бізнесів мають подавати з 2023 року разом із КІК-звітністю (звітністю про контрольовані іноземні компанії) в українську податкову. Крім того, ДПС України може самостійно ініціювати й направляти своїм колегам у різні країни точкові запити щодо надання інформації.
Також, іноді іноземні органи фінансового моніторингу за власною ініціативою передають українським колегам інформацію про українських громадян.
Україна має право оподатковувати лише осіб, які в конкретному податковому році (наприклад, у 2024-му) є її «податковими резидентами». Це можуть бути як громадяни України, так і іноземці. Водночас доходи українців, які проживають за кордоном і не є податковими резидентами України, не повинні цікавити українські податкові органи.
У випадку якщо фізособа за наявності українського громадянства є податковим резидентом іншої країни та може довести це, тоді законних підстав змусити її платити податки за іноземні доходи в Україні немає. Спір, що може виникнути, підлягатиме розгляду та доведенню в суді. При цьому фізособа має довести свій статус податкового резидента іншої держави.
Для юридичних осіб резидентів України деякі види доходів також можуть не оподатковуватись в Україні згідно з конвенціями про уникнення подвійного оподаткування. Податкові органи «бачать» ті іноземні доходи резидентів України, які надходять на рахунки в українських банках, наприклад, це може бути заробітна плата від іноземного роботодавця чи дивіденди.
Податкові органи України отримують інформацію про стан рахунків українців — фізичних осіб та юридичних осіб — у разі, якщо їхні компанії за кордоном вважаються «пасивними», тобто отримують пасивні доходи, такі як роялті, дивіденди або проценти, додає керівник практики податкового права ЮФ «Ілляшев та Партнери«Іван Маринюк.
Яку інформацію про доходи українців за кордоном бачить податкова?
У рамках згаданої угоди CRS українська ДПС України отримує від податкових органів інших країн наступну інформацію про українців, які заробляють за кордоном:
1) імена, адреси, номери платників податків, дати та місця народження;
2) номери рахунків;
3) назву та ідентифікаційний номер фінансової організації;
4) залишок чи вартість рахунку станом на кінець звітного періоду або, якщо рахунок був закритий протягом такого року чи періоду, на момент закриття рахунку;
5) доходи, що згенерував такий рахунок (наприклад, проценти).
Яка відповідальність за несплату податків?
Наявність у людини рахунку за кордоном, на якому зберігаються кошти, ще не означає факт порушення вимог щодо сплати податків в Україні. Але податкова може співставляти цю інформацію з відомостями про задекларовані доходи та сплату особою податків, і за потреби звертатися за роз’ясненнями до особи.
Якщо в ДПС України з’являється доказова база щодо несплати податків із закордонних доходів, то спочатку, як правило, платникам податків надсилається запит для уточнення інформації. Якщо платник податків ігнорує цей запит або надає не дуже переконливі відповіді, то податкова може ініціювати перевірку.
За результатами перевірки платнику податків можуть бути донараховані податки і штрафи, а в разі їх несплати буде накопичуватися пеня. Майно платника податків, у тому числі кошти на рахунках, може бути передано в податкову заставу, а пізніше — стягнуто через суд для погашення податкового боргу.
Рано чи пізно за несплату податків доведеться заплатити сповна.
У разі встановлення фактів несплати податків з іноземних доходів, податківці будуть нараховувати податкові зобов’язання та штрафні санкції, а також давати строк для сплати останніх.
З метою погашення боржником податкових зобов’язань ДПС України може накладати на майно боржника податкову заставу або арешт та в майбутньому стягувати кошти з рахунків або задовольняти свої вимоги через продаж майна, що перебуває в податковій заставі. При цьому боржник не зможе вільно розпоряджатися своїм майном, яке перебуває в податковій заставі або на яке накладено податковий арешт.
На практиці механізми стягнення податкового боргу є достатньо ефективними і їх реалізація залежить від активності або зацікавленості ДПС України.
У результаті порушник податкової дисципліни все одно буде змушений заплатити не лише податки, але і штрафні санкції та пеню.
Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «Блоги».