Як пережити спад економіки: стратегії воєнного часу
Стратегії воєнного часу, щоб пережити спад економіки – світовий досвід та поради лідерів
Людство за весь час існування зазнало чимало воєн. Такі тенденції, звичайно, не могли не залишити свій слід у вигляді цінного досвіду. Завдяки цьому в нас з’явилися стратегії виживання та збереження достатку. Бізнес був та залишається однією з рушійних сил, які мають вплив на економічні показники.
Звертаючись до історії, ми можемо побачити багато прикладів відновлення економіки, які зараз можуть здаватися радикальними.
Всім добре відома «шокова терапія» у Польщі, прийнята у 1989 році. Які заходи розповсюджувала ця політика?
- значне підвищення ринкових цін;
- обмеження грошових доходів;
- рівняння ринкового та державного бюджету.
Негативним наслідком такої «терапії» стало обурення населення та міграції на заробітки. Проте з позитивного – економіка країни дійсно вийшла на кращий рівень.
Які ж заходи є актуальними зараз? Як не збанкрутувати та навіть вийти в плюс?
Нижче наведено кілька тез, які сформовані на досвіді світових лідерів та мали позитивний вплив на внутрішню економіку.
1) Говоріть співробітникам правду, у тому числі й погані новини.
Важливо, що у тяжкі часи товсті мануальні керівництва з успішного бізнесу не працюють.
Гігант роздрібної торгівлі Nordstrom видав свій посібник Nordstrom Employee Handbook. Керівництво міститься на одній картці 5×8 і містить лише одне правило: «Використовуйте найкращий розсуд у всіх ситуаціях. Додаткових правил не буде».
Не дивно, що імідж і бренд Nordstrom побудовані на героїчних історіях про неперевершене обслуговування та розв’язання проблем.
Тож, за досвідом бізнес гігантів, довіртеся ситуації. Це може здатися нелогічним, але ніколи немає більшої потреби в прозорості, ніж у часи густих хмар війни. Саме тоді керівники мають бути відвертими зі співробітниками, щоб зробити їх справжніми партнерами.
2) Заощаджуйте гроші, проявляйте творчий підхід до запасів.
Сенатор США Елізабет Воррен популяризувала так зване «бюджетне правило 50/20/30» (іноді позначається як «50-30-20») у своїй книзі «All your worth: the ultimate lifetime money plan». Основне правило полягає в тому, щоб розподілити дохід на витрати: 50% на потреби, 30% на бажання і 20% відкласти на заощадження.
Заощадження авторка рекомендує не просто зберігати, але й інвестувати. У що? Тут краще проявити творчий та аналітичний підхід.
3) Робіть невеликі надрізи на ранній стадії, щоб уникнути більших урізань пізніше.
Як наголошувала велика Маргарет Тетчер, завдяки скороченню соціальних витрат, можна досягти високого економічного зросту. Політика «тетчеризму» акцентувала на важливості розвитку вільного підприємства, якого можна було досягти лише через певні бюджетні скорочення.
Хоча невеликі статті бюджету можуть здаватися несуттєвими силами, подумайте про невикористані ліцензії на програмне забезпечення, щомісячні авансові платежі, зайві офісні приміщення, бездіяльне обладнання та безплатні обіди. Для досягнення максимального ефекту вам слід зробити якнайбільше дрібних скорочень — і раніше, ніж ви очікуєте, — щоб негайно почати створювати злітно-посадкову смугу для компанії.
Деякі керівники побоюються, що це може створити у співробітників враження про занепалий стан компанії. Однак якщо ви будете відверті зі своїми співробітниками, вони дійсно оцінять невеликі скорочення та їхню кінцеву мету: збереження робочих місць.
4) Не припиняйте наймати! Криза — чудовий час для пошуку найкращих талантів.
Ні для кого не секрет, що під час економічного спаду вільних талантів більшає.
Річард Бренсон (британський мільярдер) казав: «Щоб найняти потрібних людей, потрібен час, правильні запитання та здорова міра зацікавленості. Що, на вашу думку, є найважливішим фактором при формуванні вашої команди? Для нас це особистість». Скрутні часи – влучний час для прояву особистостей.
Продовжуйте використовувати свої рекрутські ресурси у воєнний час, інакше ви відстанете від виконання ключових завдань. Інвестуйте у ключові ролі до того, як буде складно їх заповнити. Коли у вас є злітно-посадкова смуга, ви повинні інвестувати в людей, щоб вони ставали ще сильніше та робили показники.
Пам’ятайте, що якщо ваш бізнес витримав важкі часи, далі не існує нічого неможливого. Кожна криза має кінець, за якою обов’язково слідую економічний підйом. Слідуйте чіткому плану та, головне, не бійтеся експериментів.