Три юридичні поради про шоубіз для місіс Мейзел


Оксана Купер

Юридична кіноблогерка


Героїня місіс Мейзел з однойменного серіалу показує, як волею випадку можна потрапити у світ шоу-бізнесу, але прогадати з документами та все піде не зовсім туди, куди треба.

 Її оригінальність та свіжий погляд на звичне мистецтво стендапу знаходить неймовірний відгук в аудиторії й робить молоду жінку популярною. Це історія з серіалу «Дивовижна місіс Мейзел» (англ. The Marvelous Mrs. Maisel, США, 2017-2020, 3 сезони), який вже кілька років захоплює глядачів по всьому світу.

Правда, оригінальні жарти творять дива з глядачами, але не завжди з контрактами. Зібрала у тексті кілька кінематографічних ситуацій із новоспеченою зіркою стендапу та стільки ж порад від її суворого віртуального адвоката.

Про що кіно? 

1958-й, американский Нью-Йорк і поважна молода єврейська родина. Домогосподарка Міріам «Мідж» Мейзел виховує двох малих дітей і по вечорах допомагає чоловіку Джоелу виступати зі стендапом в місцевому барі. Але в якийсь момент щось йде не так: «позичений» у відомого коміка жарт не спрацьовує, порада пожартувати про зіпсований светр теж — і його злості немає меж. Він виправдовується, що «всі в комедії “позичають”, особливо на початку», пакує речі і йде з дому, бо має роман з секретаркою. І це напередодні важливого релігійного свята! 

Шокована і розлючена Мідж трохи випиває і тієї ж ночі повертається в клуб Gaslight уже в іншій ролі: розказати присутнім, що щойно сталося в неї вдома. Сама вона — зовсім не новачок у стендапі. Неочікувано імпровізація Мідж викликає шалений захват у публіки: її навіть арештовує поліція за непристойну поведінку. Так одного дощового вечора у Міріам починається нове життя (читайте: кар’єра). Це ж просто бути коміком, коли безмежним натхненням для творчості є власна родина! 

Стиль, формат виступів та подачі авторської програми на сцені — «родзинка» Мідж, яка виділяє її серед конкурентів по ремеслу. І ще вдвічі приємніше, коли випадкова слухачка підходить після виступу і вперше в житті просить автограф.

Що в цій історії юридичного? Три (не)банальних історії про шоу-бізнес

Якщо детально описувати всі юридичні деталі серіалу, що траплялися з персонажами за всі три сезони серіалу (ще буде продовження), вийшла б ціла книжка. Тому тут тільки ключові події сюжету за участі місіс Мейзел і юридичні поради, які варто знати представнику цієї творчої професії.

  • Межі приватного й публічного уже не будуть такими як раніше

Зробити зі своєї родини джерело для гумористичних історій — одне, представлятися своїм справжнім ім’ям на сцені — інший рівень відвертості. «Що думаєш про моє ім’я? … Треба інше, не хочу під своїм». Вона довго шукала псевдонім і на початку кар’єри щоразу представлялась по-різному. Зрештою, своїм сценічним псевдонімом Міріам обирає звичне для себе звертання «місіс Мейзел».

З концертним життям і турне її життя вже ніколи не буде таким як раніше. З розвитком кар’єри межі між приватним і публічним артистки ще більше розмиваються: робота вдень, розважальні виступи по вечорах, замовлення на виступ у свято… Звичайна рутина артиста-початківця. Проте, здавалося б, на сцені можна розслабитися і говорити все, що завгодно. Але у батька Ейба навіть виникають непорозуміння на роботі через недотримання секретності його експериментальних розробок. Мідж просто некоректно пожартувала про це на сцені, а суворі організації вимагають суворої секретності.

Порада № 1. Користуватися власним ім’я чи псевдонім — кожен артист обирає сам, в т.ч. і те, як визначати власні межі приватності у публічному просторі. Важливо уточнювати ці нюанси і у членів своєї родини та час від часу вигадувати жарти в межах їхніх інтересів. Головне, щоб професійна реалізація кожного родича не постраждала, погодьтесь.

  • Для розв’язання концертних проблем є менеджер, але контакт вирішує все

Одне з перших завдань для талановитого початківця — знайти персонального менеджера (або щоб він знайшов тебе). Працівниця Gaslight Сьюзі Мейєрсон, куди по вечорах заходило сімейство Мейзелів, одразу озвучує Мідж, що «треба робити кар’єру в комедії». І це попри те, що у неї самої мало досвіду у цій сфері.

Їм обом доведеться багато вчитися того, як працює шоу-бізнес, які існують юридичні деталі роботи менеджера та артиста та як працювати з пресою. Головне — багато запитувати та налагоджувати втрачені стосунки з конкурентами, бо хіба у цьому бізнесі бувають вороги?

Заводити корисні знайомства, організовувати виступи і домовлятися про розрахунок — лише частина роботи менеджерки для новоспеченої артистки. Персональний менеджмент від Сьюзі Майєрсон теж включає дружню підтримку, сплату застави за арешти через непристойну поведінку, пошук адвоката для представлення інтересів в суді, а ще гарантує веселі історії ледь не щодня. 

«Інколи треба дати жарту подихати», — каже Сьюзі, критично оцінюючи чергову порцію жартів з рожевого блокноту Мідж Мейзел. Як казав колега, це дивна робота — управляти кар’єрою іншої людини.

Порада № 2. Артист, у якого вже є менеджер, що допомагатиме у розвитку кар’єри, має підписати відповідний договір (контракт), де є все: правила комунікації зі світом шоу-бізнесу, в т.ч. іншими агентами, та медіа, положення авторський гонорар та ін. Чим більше подібних деталей прописано у документі одразу, тим простіше побудувати професійну роботу надалі і, звісно ж, рахувати майбутні гонорари. 

Контракти взагалі — цікава (й головне) потрібна річ. На початку кар’єри концертна робота артиста буває різною: маленькі кімнати в готелях, виступи для малої публіки, відсутність місця для гардероба та ін. Бо, як казала Сьюзі самій Мідж: «Ти комік, а не міс Америка. можеш вийти на сцену і у паршивому вигляді». Але: кілька аркушів паперу з підписами сторін не тільки допоможуть у суперечках про те, «хто», «що» і «для кого» має робити, а й пропишуть персональні умови для організації турне країною (щось типу райдера з особливими вимогами) та допоможуть визначити імідж у публічному просторі. Крім того, документ дозволить врегулювати всі делікатні питання, в т.ч. щодо інтелектуальної власності. До того ж, навичка читати контракти розв’яже проблему з оплатою за радіорекламу, коли черговий раз дають не грошима, а продукцією.

  • Треба знати, де лежать твої гроші. І час від часу думати, що й коли говорити

Поза сценічною кар’єрою місіс Мейзел має серйозні фінансові проблеми. Квартира, де жило подружжя до розлучення, на папері належить свекру. Доводиться переїхати назад до батьків, у яких теж не все гладко. У менеджерки Сьюзі також проблеми як з вмінням рахувати гроші, а й з їх зберіганням. Весь гонорар своєї клієнтки вона програє в азартні ігри, поки сама Мідж домовляється про викуп своєї квартири назад. 

А ще місіс Мейзел, знову ж таки, не завжди вміє тримати язика за зубами на сцені, особливо щодо своїх колег по цеху. Вона з легкою іронією розкриває всі делікатні деталі роботи сценічного персонажа відомої жінки-коміка чи може наговорити зайвого під час відкриття чергового виступу відомого співака. Менеджерам артистів подібні виступи зовсім не подобаються і це має негативні результати для самої Мідж: на певний час перед нею закриваються двері клубів і навіть скасовуються контракти. 

Порада № 3. Для артистки в амплуа комедіантки все, що вона каже на сцені є надзвичайно важливим. Проте в підборі слів, сказаних на таких виступах, завжди є якісь нюанси. Щось з озвученого може підпадати під регулювання договорами про нерозголошення комерційної таємниці тощо. І команда іншого артиста чого доброго ще й подасть позов про визнання інформації недостовірною та захист честі, гідності та ділової репутації. З грошима і майном все набагато прозаїчніше: треба обов’язково знати, скільки купюр у твоїх кишенях і чий підпис стоїть у документах на твою квартиру.

Чому це цікаво зараз в Україні?

Одразу ж подумала, скільки історій з українського шоу-бізнесу чимось схожі на цей серіал: і неординарний жіночий стендап про стосунки, і історії про плагіат, і сценічний образ Верки Сердючки (на зразок персонажу Софі Леннон), і продюсер без досвіду в індустрії, робота якого забезпечила клієнту-початківцю шалену аудиторію прихильниць — продюсер Олега Винника. В цьому, мабуть, і (не)унікальність таких історій.

Буде-яке продюсування та концертна робота завжди починається з ідеї робити творчий бізнес, а далі вже заходить мова про юридичні норми і розподіл завдань всередині творчої команди. На Заході давно нікого не здивуєш наявністю окремої сфери під назвою правове регулювання індустрії розваг (англ. Entertainment law), де перетинаються право і суміжні сфери (інтелектуальна власність, договори, права на приватність, податки, кримінальне право, рекламна політика та ін.). На практиці все виглядає більш стандартно: юридичні особи, артисти, багато документів. 

У питанні, як «вижити» в умовах правил і законів артисту, мабуть, немає єдиної правильної відповіді. Можна робити по-різному:

  • бути заручником амплуа як Софі і знехтувати власною ідеєю продемонструвати драматичний талант на театральній сцені, 
  • вчитися монетизувати власні здібності як місіс Мейзел, зберігаючи оригінальність та адаптуючи виступи під смаки місцевої аудиторії, 
  • постійно потрапляти в поліцейський відділок за неоднозначні жарти, сказані на сцені, як комік Ленні Брюс (цілком реальний історичний персонаж).

Арешти за свободу слова Ленні  — це просто якась екскурсія у минуле століття, коли слова коміка на сцені, як вважає поліція, суперечать моральним принципам суспільства. Була і в Україні своя Національна експертна комісія з питань захисту суспільної моралі, яку ліквідували всього якихось п’ять років тому

Двічі страждала від цього і сама місіс Мейзел, а ще організатори дозволяли собі переривати її виступи через незручні теми (наприклад, народження дітей чи особисте життя незаміжньої жінки). До речі, як можете оцінити роботу Сьюзі-менеджерки в такій ситуації і чи найняли б її на подібну роботу в команду відомої артистки? Якось вона навіть обмовилася Міріам, що взагалі-то закінчила юридичний.

Оксана Купер, аналітик з дипломом юриста та великою любов’ю до кіно, авторка Telegram-каналу «Вина» про право через кіносюжети

Вже давно звикла, що можу розібрати «з точки зору права» буквально будь-яку кіноісторію. Повірте: юридичні деталі знайдуться навіть у фільмах/серіалах, які мають мало спільного з юриспруденцією. Ось доказ: єдине, що детально пам’ятаю із трилогії про «Хоббіта» — це контракт Більбо Бегінса на подорож в Еребор: документ потім пригодився як доказ сусідам по Ширу, де це можна пропадати цілих 13 місяців без жодної звістки. Ще один: якщо зловісного Джокера коли-небудь зловлять, його неосудність — гарний шанс виплутатися з будь-якої історії. Навіщо це все? Так значно простіше пояснювати складні речі з законів, особливо не фахівцям з юриспруденції.

__________

Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».