Свобода вираження поглядів на торговельних марках
Про торговельні марки, свободу вираження поглядів та особливості реєстрації ТМ в Україні та ЄС.
Торговельна марка — обличчя бренду. Вона розмовляє з покупцем. Говорить про цінності та принципи, яких дотримується компанія. Пам’ятаєте, як на логотипах домальовувались кавуни? Це досить вдалий приклад висловлення своїх патріотичних почуттів українськими брендами.
Та бувають і невдалі спроби вираження поглядів. Іноді ідеї маркетологів обмежуються нормами закону і не можуть бути зареєстровані. Про це розповідаємо нижче.
Спочатку про свободу
Стаття 34 Конституції України передбачає свободу думки і слова, вільне вираження своїх поглядів і переконань. Про таке ж йдеться у статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Іншими словами, українці — юридично закріплений «вільний народ вільної країни».
Проте потрібно пам’ятати, що свобода закінчується у той момент, коли порушує права іншої особи. Тобто говорити можна будь-що доти, доки слова не почнуть когось ображати. Суспільство, державу або сусіда, який має великий вплив, зв’язки та гарного юриста.
В свою чергу Європейський Союз у своїх рішеннях щодо реєстрації торговельної марки керується правилом: «Захист свободи вираження поглядів не є основною метою захисту торговельних марок». Україна підтримує таку позицію та встановлює власні обмеження, яких потрібно дотримуватись.
Межі свободи
Виражаючи свої погляди під час реєстрації торговельної марки в Україні необхідно врахувати два основні критерії:
Публічний порядок — концепція держави, соціальні норми.
Мораль — етичність, внутрішнє переконання та громадська думка.
Експерти додатково зважають на принцип гуманності — повагу і любов до всього живого, що умовно можна віднести до моралі.
Торговельна марка з точки моралі та публічного порядку не має:
- містити нецензурну лексику
- пропагувати війну, національну або релігійну ворожнечу
- ображати відому персону сучасності або минулих днів
- принижувати націю, расу
- закликати до куріння, алкоголізму та інших шкідливих звичок
Комуністична символіка теж заборонена. І ми не єдині в таких рішеннях. ЄС не дозволила зареєструвати герб Радянського Союзу, вважаючи його символом деспотизму, що може зашкодити громадськості Угорщини, яка є країною-членом ЄС та попередньо постраждала від наслідків комуністичного режиму.
Насправді список заборон довший, бо сьогодні толерантність є синонімом ХХІ століття. IP Відомства в свою чергу зважають на свою публіку та їх почуття.
Критерії моралі та публічного порядку є досить суб’єктивними. Вони набувають різного характеру залежно від країни та часу реєстрації знаку. Відомства у своїх рішеннях керуються тим, як певне суспільство сприйматиме торговельну марку. На таке сприйняття впливає історія країни, її культурні традиції, політичні обставини та трагічні події.
Принцип моралі та війна в Україні
Повномасштабне вторгнення в Україну 24 лютого 2022 року стало болісною темою не лише для українців, а й для всього світу. До ЄС уже подано багато заявок, що символізують війну, яким було відмовлено з принципів моралі.
Аргументація наступна:
«Знак суперечить загальноприйнятим принципам етичної поведінки, оскільки він спрямований на отримання фінансової вигоди від того, що вважається загальновизнаною трагічною подією, тобто нинішньою війною та вторгненням росії в Україну.
Наслідки війни в Україні для ЄС впливають на інфляцію, імпорт скрапленого природного газу (СПГ) (що впливає на енергетику та транспорт), збільшення витрат на оборону, приплив біженців з України в Європу, дефіцит сировини та негативний вплив на країни, що розвиваються. Крім того, відомо, що війна призвела до загибелі тисяч солдатів і тисяч жертв серед цивільного населення.»
Деякі торговельні марки, що мають проукраїнський зміст, отримали відмову не лише з цих підстав. Для прикладу:
EUKRAINIAN
На перший погляд здається, що знак перекладається як «ЄУкраїнець», і це лиш одне із нових впроваджень Мінцифри. Так може сприйняти знак українське суспільство. Європа думає інакше. У міжнародному ЗМІ частинка EU з поєднанням слова Ukraine використовується з метою просування української євроінтеграції. Тому європейці побачили у заявленому позначенні заклик вступу України до Європейського Союзу. Політичні лозунги не реєструються в ЄС, і тому на цій підставі знак отримав відмову.
#AGAINSTZED
Знак виступає проти росії. Це добре. Але Відомство ЄС відмовляє і в таких реєстраціях. Відомство вказує, що не тільки знаки з «негативною» конотацією можуть бути образливими. Банальне використання деяких знаків з дуже позитивною конотацією також може бути визнане як образливе, оскільки все одно є нагадуванням про трагічні події.
RUSSIAN WARSHIP, GO F**K YOURSELF
Знак був заявлений Адміністрацією Державної прикордонної служби України. Державний орган попередньо отримав згоду від автора фрази на реєстрацію марки. На жаль, це не допомогло, бо славнозвісний вислів зібрав в себе все, щоб отримати відмову від ЄС — нецензурну лексику, асоціативний зв’язок з трагічними подіями та наявність образливого контексту.
Відмовляють не завжди. ЄС підтримує реєстрацію торговельних марок з проукраїнським контекстом, якщо така марка не містить будь-якого політичного заклику до дій та реєструється з благодійними цілями. Серед таких вдалих реєстрацій торговельні марки, які містять фрази «Athletes for Ukraine», «United for Ukraine» та багато інших, які не вважаються такими, що суперечать принципам моралі, попри асоціативного зв’язку з Україною та поточними подіями.
Українське відомство висловлює подібну позицію та зазначає, що не допустить спекуляції на символах війни у назвах торговельних марок.
Підсумовуємо у трьох реченнях
Висловлюйтесь обережно. Реєструйте торговельні марки з любов’ю. І з любов’ю любіть Україну.
? Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «Блоги».