Що слід тримати під контролем керівнику підприємства
Про документи, партнерів, захист активів, сплату податків та інформаційну безпеку.
Підприємницька діяльність пов’язана з ризиками та проблемами. Негаразди, на жаль, можуть з’явитись на різних етапах розвитку бізнесу. Проте можна звести до мінімуму вірогідність виникнення загроз та отримати достатній час на підготовку до вирішення гострих питань.
Стосовно установчих та інших документів, пов’язаних із заснуванням та діяльністю підприємства
Керівнику підприємства, слід перевіряти наявність та юридичну правильність оформлення установчих документів. Ці дії нададуть змогу визначити легітимність самого підприємства, а також оцінити повноту оплати статутного капіталу власниками часток, переглянути обсяг повноважень керівника.
Необхідність контролю за ліцензіями/дозволами
У разі, якщо поточна діяльність підприємства зумовлює наявність ліцензій або дозволів на деякі види діяльності або робіт, вкрай важливо стежити за строками дії такої дозвільної документації.
Оскільки необачливе ведення ліцензованої діяльності без ліцензій або дозволів може призвести як до штрафу для компанії так і до накладення адміністративної відповідальності на відповідну посадову особу.
Важливість перевірки партнерів
Постійно налагоджена перевірка контрагентів допоможе уникнути:
- фінансових ризиків (неплатоспроможність, неможливість стягнути заборгованість в подальшому);
- податкових ризиків (зайва увага податкових органів через співпрацю з такою компанією);
- репутаційно-ділових ризиків.
Ця превентивна міра необхідна для уникнення зайвої уваги правоохоронних органів стосовно співпраці з компаніями, які можуть запідозрити в фінансуванні тероризму, відмиванні коштів тощо.
Захист активів підприємства
На жаль, навіть в наші часи активи будь-якого підприємства можуть бути під загрозою. Отже, слід постійно перевіряти реєстри для впевненості, щодо відсутності будь-яких змін без вашого відома.
Рекомендую використовувати офіційні державні реєстри, такі як:
- Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для перевірки власників, бенефіціарних власників, керівників;
- Державний реєстр прав на нерухоме майно для перевірки статуса власника нерухомого майна;
- Інші відкриті доступні ресурси для перевірки контрагентів, в яких також можна знайти інформацію щодо можливих змін стосовно активів власного підприємства.
Щодо судових справ підприємства
Судові процеси, в яких підприємство є позивачем, відповідачем або третьою, можуть призвести до зниження рівня ділової репутації, замороження активів та витрат значних грошових коштів на судові справи.
Враховуючи наявність недоліків в функціонуванні судової системи, існують випадки, коли підприємство навіть не в курсі про розпочаті проти нього судові провадження.
Отже, доцільним є на постійній основі перевіряти судові реєстри щодо наявності відкритих проваджень проти компанії або її посадових осіб.
Щодо сплати податків
Звісно, що за повноту та правильність сплати податкових відрахувань, як правило, відповідає головний бухгалтер підприємства, але керівник все ж таки зобов’язаний тримати під контролем питання податків.
Податки та інші відрахування, які сплачені у повному розмірі значно зменшують ризик податкових перевірок. Доречі, обов‘язково слід моніторити плани перевірок контролюючих органів.
Інформаційна безпека
В наш час інформація є головним активом та зброєю будь-якої компанії. Тому, повна втрата або часткова втрата важливої інформації може призвести до катастрофічних наслідків.
Шляхи організації інформаційної безпеки в компанії:
- використання ліцензованих програмних продуктів;
- зберігання значної частини важливої інформації на серверах поза місцезнаходженням офісів компанії;
- впровадження на підприємстві політики конфіденційності (укладання договорів про нерозголошення з усіма співробітниками та стратегічними контрагентами).
__________
Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».