Рatreon, donate, криза віри або навіщо це все?
У медіа, як і в людей, трапляється криза віри. Хтось її долає, хтось ні, а хтось шукає шлях, як це зробити. Зараз ми у Lойер намагаємось знайти підтримку у своїх читачів. Чому, навіщо та що з цього вийшло — нижче.
Понад рік тому, коли я тільки починала читати лекції як редакторка Lойер, мене запитували, чи плануємо ми запускати донейти (донати). Donate — це добровільна грошова пожертва, яку роблять люди задля підтримки автора чи проєкту, який їм подобається.
Тоді я відповіла, що українська аудиторія до цього ще не готова. Тому найближчим часом ні. Із залу прилетіло запитання:
— А чому ви думаєте, що вас не підтримають? Ви взагалі питали у нас — ваших читачів? Наприклад, я б підтримав, адже мені подобається те, що ви робите.
Чесно кажучи, на той момент я навіть задумалася, чи не спробувати. Досить довго мені не виходили з голови ці слова. Та розмова з колегами «по цеху» швидко приземлила — «українські читачі не готові платити за контент». І я знову подумала, що не на часі.
Українські ЗМІ vs підтримка
Якщо за кордоном медіа давно опанували модель платної підписки, добровільної підтримки, спільнот, членства та клубів при ЗМІ — то в Україні ця тема тільки починає розвиватися.
«Українська правда», «Заборона», «Тhe Ukrainians» та інші медіа не так давно ризикнули запустити програми з підтримки. Більше про це в статті Ілони Громлюк. Ключовий меседж — українські ЗМІ поступово опановують цю модель і здобувають підтримку у своїх читачів.
Так, це повільний процес і охочих підтримати медіа не так поки багато — однак крига зрушила. Тому, через більше ніж рік вагань, ми вирішили запустити Рatreon.
Що таке Рatreon?
Одним зі способів, як люди можуть підтримати улюблені проєкти — є Рatreon. Це популярна у світі платформа, на якій автори контенту можуть отримувати грошові донати за свою роботу. Тобто зібрати фоловерів (патронів), які хочуть/можуть їх підтримати.
Платформу у 2013 році заснував американський музикант Джек Конті. Туди «пішли» художники, подкастери, відеоблогери, музиканти, дизайнери, письменники та інші люди, а також проєкти та спільноти. Медіа — не виняток. Своєю чергою, Patreon отримує з цього комісію (від 5% до 12%, в залежності від умов плану).
Як це працює?
Автор створює акаунт, де передбачає “membership level”. Це свого роду членство, яке має різні рівні фінансової підтримки. Для того, щоб стати патроном людині необхідно зареєструватися (вказати свою пошту), обрати рівень підтримки (тариф), вказати платіжні реквізити і натиснути “join”, тобто підписатися.
Покажу на прикладі Lойер як це працює. Ми створили акаунт, який назвали «місце, де ви можете зізнатися нам у почуттях».
Далі передбачили членство (“membership level”) — у нас 7 рівнів. Кожен з них має різні тарифи, починаючи від $2 до $250 за місяць.
Наприклад, якщо людина обирає підписку на $2, то це означає, що вона відчуває до нас симпатію. $5 — сильну симпатію, 10 — дуже сильну, а далі відносини і любов. Не дарма ж ми назвали акаунт місцем, де читачі можуть зізнатися нам у почуттях ?
Починаючи від $10, ми пропонуємо патронам певні фішечки. Це персональні мемчики, листівки, офлайнові зустрічі, лекція по написанню простих текстів, загадка ПІБ в подкастах тощо.
Якщо говорити про тарифи $50, $100 і $250 — то це більше для компаній. Наприклад, юрфірма хоче з нами співпрацювати на постійній основі: нативно розповідати про свої активності чи публікувати блоги юристів з назвою компанії — будь ласка, підписуйтесь. Своєю чергою, ми придумаємо як побудувати взаємовигідні і приємні для обох сторін відносини.
Навіщо це все?
Ми три роки йшли до того, щоб наш бренд був впізнаваним. Прагнули створити неординарне юридичне медіа, яке не скучно читати. Де пишуть про право простою мовою, нема кілометрових речень і суцільного цитування законів… Дуже віримо, що нам це вдалося.
У нас немає цілі заробити гроші, використовуючи будь-які методи. Зате у нас є ціль — змінити підхід до юридичної журналістики в Україні. Показати, що вона може бути цікавою і конкурентною. Запропонувати ринку щось нове і не схоже на інших. Створити якомога більше цікавого, а головне якісного контенту.
А ще ми дуже віримо у нашу аудиторію і в те, що ми їй потрібні. Віримо, що вона цінує те, що ми робимо. І дуже хочемо отримати від своїх читачів фідбек.
Криза віри
Як у відносинах між чоловіком і жінкою трапляється криза, так і у медіа вона теж буває. У когось через три роки, у когось раніше або пізніше. У нас вона трапилась зараз. А точніше у мене, як засновниці Lойер.
Ти задаєш собі питання: а заради чого це все? А чи потрібно комусь те, що ти робиш? І в такі моменти хочеться отримати відповідь у тих, для кого працюєш — своєї аудиторії.
Ти виходиш до неї і кажеш: друзі, нам погано, нам треба ваша підтримка. Якщо можете фінансово — це можна зробити ось тут, будемо вам дуже вдячні. Таким чином ми зробимо більше якісного контенту, адже створюємо його для вас. Якщо не можете грошима — підтримайте, будь ласка, словами. Нам це зараз дуже потрібно. Кожне добре слово чи гривня неабияк мотивують…
Що далі?
І знаєте, що найгірше? Отримати у відповідь тишу. Цього я дуже боялася. А ще більше — розчаруватися і втрати віру у проєкт та свої сили.
Слава святому єдинорожку ? нас почули. У повідомлення прилетіли теплі слова підтримки, що нас люблять і читають. Крім того, зараз на нашому Рatreon 10 підписників. І хоч це небагато, але вже початок.
Ми дуже цінуємо кожного патрона, знаємо їх імена й обов’язково віддячимо. Хоча розуміємо, що більшість прийшла не за «подякою», а просто підтримати. Це неабияк мотивує.
Якщо ви щойно вирішили теж нас підтримати — це можна зробити тут словами, а ось тут стати нашим патроном.
І незалежно від того, будете ви зізнаватися нам у почуттях, чи ні — ми вас дуже любимо ❤️