Портрет ідеального клієнта адвоката


Ольга Семенюк

адвокатка


Що допомагає побудувати міцний фундамент у взаємостосунках «адвокат-клієнт»?

Народне прислів’я стверджує: на кожний товар є свій покупець. Якщо перенести його у сферу адвокатської діяльності, то воно могло б звучати приблизно так: на кожного адвоката знайдеться свій клієнт. Але не лише клієнти обирають собі адвокатів. Насправді адвокати також знаходяться у пошуках своїх «ідеальних» клієнтів, з якими їм буде легко та цікаво працювати.

Я не впевнена, що кожен адвокат малює собі в уяві портрет ідеального клієнта. Скоріш, такий пошук відбувається інтуїтивно. Але я проаналізувала як будую роботу зі своїми клієнтами й визначила, що важливо для мене під час надання правової допомоги людям. 

Отже, що допомагає мені побудувати міцний фундамент у взаємостосунках «адвокат-клієнт»? Що я, як адвокат, особливо ціную в людях, які звертаються до мене на допомогу і які цінності вони мають розділяти?

Клієнт прагне надати адвокату максимально повну інформацію про суть справи на початковому етапі роботи

Правова допомога завжди починається з першої зустрічі й консультації. При цьому клієнт повідомляє що трапилось, яке питання виникло і на яку допомогу він очікує. Я ціную, коли на першу зустріч клієнт приходить з документами. Ще краще, коли клієнт одразу приносить всі документи по справі. Особливо приємно, коли документи складені в хронологічному порядку. Але найкращий варіант ー це коли клієнт вже зробив копії для адвоката. Тоді точно не доведеться робити перерви під час консультації для того, щоб виготовити копії, розкласти або відсортувати документи.

Те саме стосується і викладення суті справи. Адвокату краще дізнатися про всі обставини справи ще на початковому етапі до планування тактики по справі. Найгірший кошмар — це дізнатися про нові обставини під час слухання справи в суді. 

В моїй практиці був випадок, коли клієнт звернувся до мене для складання заяви для встановлення факту належності документу. Ми декілька разів зустрічалися, я провела відповідну підготовчу роботу, склала заяву, яку подала в суд. Моєму здивуванні не було меж, коли перевіряючи сайт «Судової влади» дізналася, що в суді знаходиться ще одна заява про встановлення того самого факту. Ця заява була підготовлена і подана клієнтом до моменту звернення до мене. Звичайно, цю обставину клієнт мені не повідомив. Що і сказати  ー довіра до клієнта була втрачена в одну мить.

Клієнт цінує свій час та час адвоката

Часом буває страшно заглядати у свій робочий графік: консультації, судові засідання, вебінари, підготовка документів і все це в один день. Працювати адвокатом цікаво, але завжди маєш щільний графік. Отже, кожен день плануєш так, щоб встигнути все і провести його максимально ефективно. 

Тож коли домовляєшся з клієнтом провести консультацію об 11 годині, то розраховуєш на те, що клієнт прийде саме об 11. Бо о 12 годині може бути призначена вже інша зустріч. Але часом клієнти запізнюються, або приходять без попередження і дивуються чому у мене немає вільного часу для них чи взагалі чому я відсутня в офісі. 

Проте справжнім жахом може стати спілкування телефоном. Хоча попереджаєш всіх клієнтів, що не завжди можеш відповісти на дзвінок, оскільки буваєш зайнятим, але іноді все одно отримуєш по 5 дзвінків підряд.  

Разом з тим, я завжди вдячна клієнтам, які спілкуються зі мною за допомогою месенджерів, а у разі потреби просто пишуть: «хочу обговорити ось це питання, прошу зв’язатися».

Клієнт готовий розуміти реалії роботи державних органів та судової системи

Якщо хтось думає, що робота адвоката зосереджена лише над питаннями як надати якісну правову допомогу, то помиляється. Частину свого робочого часу доводиться витрачати на те, щоб пояснити клієнтові чому державні органи відмовляють робити певні дії, хоча це передбачено законом, і чому таку відмову потрібно оскаржувати в суді. Також клієнти хочуть знати з якої причини не виконуються рішення судів, особливо якщо питання стосується стягнення бюджетних коштів. Але найчастіше клієнти питають, чому суди так рідко призначають судові засідання і чому так довго розглядають справи.

Перед тим як розпочати роботу по справі, намагаюся пояснити клієнтам ризик тривалого процесу і те, що частота призначення судових засідань не залежить від волі адвоката. Так, на жаль, це норма для теперішньої системи правосуддя. І для мене важливо, щоб людина була готова до того, що процес може бути тривалим і що результату можливо доведеться чекати.

 Клієнт заряджений на  позитивний результат

Мені подобається працювати з людьми, які прагнуть отримати результат. Водночас існує категорія людей, які звертаються до суду заради самого процесу, а не для досягнення кінцевого результату. Вони подають велику кількість позовів з різних підстав, потім регулярно відвідують суд, скаржаться на владу, суддів і всіх працівників суду. Таким людям подобається сам процес розгляду справ в суді.

Ще краще, коли клієнт не просто хоче отримати результат, а налаштований на позитивний результат. Часом в результаті попереднього досвіду чи негативного погляду на життя, люди звертаються за допомогою, але не вірять, що їхнє питання можливо вирішити. Така позиція має деструктивний вплив на ситуацію та ускладнює вирішення навіть простого питання. В той самий час клієнти, які налаштовуються на отримання позитивного результату, готові впевнено йти до мети й часто отримують бажаний результат.

 Клієнт, який гідно оплачує роботу адвоката

Щоб надавати якісну правову допомогу, адвокат постійно вкладається в себе. Адвокати, які прагнуть йти в ногу з часом, регулярно підвищують свою кваліфікацію, вивчають судову практику, відвідують семінари, слідкують за змінами в законодавстві тощо. Це потребує часу і грошей. Проте в результаті такі адвокати здатні знайти ефективний шлях для розв’язання питання, яке виникло у клієнта. Відповідно вартість послуг таких адвокатів відповідає  рівню тих затрат, які адвокат несе.  

Я, як і інші мої колеги, ціную клієнтів, які розуміють скільки вміння адвокат вклав, щоб справа клієнта була швидко та ефективно доведена до потрібного результату. 

У моїх колег можуть бути інші портрети їхніх ідеальних клієнтів. Проте коли я зустрічаю людину, яка розподіляє мої цінності, я легко будую з нею комунікацію, готова до співпраці та пошуку шляху, по якому нам доведеться пройти для успішного розв’язання її питання. Але найцікавіше полягає в тому, що саме після усвідомлення критеріїв, з яких складається мій уявний ідеальний клієнт, я все частіше саме таких клієнтів зустрічаю в реальному житті.

__________

Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».