Подарунки в ділових відносинах: чи етично це?


День Святого Миколая, Міжнародний жіночий день — у нас досить свят, до яких ми ставимося по-діловому шанобливо. Вінчає їх значущість Новий рік. І кожне з цих свят пов’язане з сезонними подарунками, які невблаганно пов’язані з дипломатичними цілями. Але чи дійсно вони потрібні?

На думку старшого наукового співробітника британської некомерційної професійної організації Інституту ділової етики (IBE) Джудіт Ірвін, існує тонка грань між подарунком та хабарем, нехтування якою може обернутися для організації звинуваченнями в неетичній поведінці. У гіршому випадку — судовим розглядом.

Тому ми спробуємо проаналізувати морально-правові рамки ділового подарунка, що не дозволять йому знайти корупційний мотив.

Подяка у відповідь

«Зрозуміло, що якщо ви очікуєте щось у відповідь в обмін на подарунок, то це вже не подарунок», — заявляє Ірвін.

При цьому, на думку наукового співробітника, має значення й час «акту подяки». Наприклад, якщо пропонують дорогий подарунок безпосередньо перед закриттям тендера. Або щедро пригощають в ресторані під час переговорів про вибір постачальника. І як би не трактували подібні жести між контрагентами, в залежності від статусу партнерів і розміру вираженою «подяки» ці дії можуть потрапити під статті Кримінального кодексу України.

Джудіт Ірвін також вказує на важливість відповідності величини подарунка та статусу дарувальника. Іншими словами, якщо провідний спеціаліст муніципальної установи пропонує високопоставленій особі квитки на фінал Чемпіонату світу з футболу, то згідно із законом здорового глузду це ніяк не схоже на подарунок.

Водночас вчений не виключає легітимності дорогих подарунків, коли вони дійсно доречні. Так, наприклад, немає нічого поганого, коли керівництво організовує витратні заходи для своїх підлеглих з метою зміцнити корпоративний дух або висловити подяку за завершений проєкт. Тим більше не варто забувати, що дорога для рядового співробітника річ може не виглядати такою для топменеджера.

Для більш зрозумілого та об’єктивного визначення подарунка Ірвін нагадує про негласні домовленості, які приймаються всередині: наприклад, не дарувати партнерам чи колегам предмети дорожче певної суми.

Статус одержувача

Ще однією важливою етичною змінною корпоративних подарунків є посада отримувача. Вручення подарунка державному службовцю може розцінюватися як спроба уникнути бюрократичної рутини при здійсненні угоди.

Іноді, додає Ірвін, для визначення правого статусу подарунка береться до уваги принцип взаємності.

«Якщо я приймаю матеріальну подяку, чи можу запропонувати що-небудь еквівалентне натомість? — вдається в питання науковий співробітник. — Якщо відповідь на це питання — «ні», то такий подарунок можна розглядати як спробу дати хабар».

При цьому Ірвін вважає, що політика абсолютної нетерпимості до подарунків непрактична для бізнесу. Наприклад, відмова від подарунка здатна образити дарувальника, особливо якщо останній розділяє інші етичні норми.

Ще гостріше ця проблема стоїть у міжнародних відносинах, де вручення подарунка може бути частиною національних традицій партнера. Для подібних випадків, як було сказано вище, встановлюються внутрішні правила щодо вартості подарунків та приводів для їх отримання. Аналогічні заходи можуть прийматися і при взаємодії з представниками державної служби.

Корпоративний кодекс

«Співробітникам необхідно надати суворо прописане керівництво по отриманню подарунків або інших форм подяки, — радить Джудіт Ірвін.— Це включає неформальні винагороди від рядового співробітника, іншої більш високопоставленої особи всередині компанії або від стороннього партнера».

У будь-якому випадку, навіть якщо це сталося проти волі працівника або у нього не було можливості відмовити, йому слід повідомити керівництво про отриманий подарунок. Зняття секретності виключає неправомірну природу даного акту, як і подальшу відповідальність одержувача.

При цьому дотримання внутрішньокорпоративного кодексу має бути послідовним серед усіх членів персоналу незалежно від статусу. Важко вимагати від співробітника прихильності правилам, коли ними нехтує керівник. «Політика щодо подарунків повинна відповідати всім іншим аспектам етичного регламенту фірми та заохочувати винагороду за їх дотримання», – резюмує свою думку Джудіт Ірвін.

А подарунки клієнтам?

Якщо коротко, то свята — найгірший період для відправки подарунків клієнтам. Такої думки також дотримується магістр поведінкової економіки Чиказької школи професійної психології Меліна Палмер. За словами експерта, в такі дні всі намагаються виділитися однаково, а значить, ваші знаки уваги, швидше за все, залишаться непоміченими.

Палмер стверджує, що бажання вітати інших людей виникає у нас через стадний інстинкт. Як відзначають когнітивісти, людині краще помилитися з подарунком, ніж піти проти традицій та відчувати через це сором.

Підносити подарунки найкраще поза свята: так можна продемонструвати клієнту, що він дійсно перебуває у центрі вашої уваги та ви згадуєте про нього не тільки на Новий рік чи Різдво. Наприклад, не завадить подякувати партнерам після закриття проєкту або просто відправити маленький презент в дусі «ми пам’ятаємо про вас».

Джерело: studme.org, hussle.com, imatreshki.com

Фото: Pexels