PayPal: «Ваша смерть порушує нашу угоду»


Смерть — це не тільки кінець життя, а й початок цілком конкретних юридичних проблем. Наприклад, британський закон забороняє помирати в стінах парламенту — тоді доведеться ховати покійного з почестями. А ще смерть може порушити угоду користувача, як це трапилося з сім’єю однієї мешканки Великої Британії.

Смерть і кредит

Британка Ліндсі Дердл померла в кінці травня цього року від раку.

Через місяць її вдівець отримав від сервісу електронних платежів PayPal лист, який сповіщає його про те, що своєю смертю покійна дружина порушила умови угоди з компанією, і PayPal може дати справі юридичний хід.

Здивований Хауард Дердл надіслав Бі-бі-сі копію листа.

Півтора роки тому у Ліндсі знайшли рак грудей, який швидко поширився в легені і мозок. Вона померла 31 травня, залишивши, в числі іншого, борг в 3200 фунтів PayPal Credit — підрозділу PayPal, який видає споживчі кредити і кредитні карти.

В середині червня вдівець відправив в компанію копії свідоцтва про смерть, заповіту і інших необхідних документів. Через декілька тижнів на його домашню адресу прийшов лист із заголовком «Важливо. Прочитайте уважно», адресований покійної дружини.

У листі вказувалася точна сума боргу і говорилося: «Ви порушуєте пункт 15.4 (с) вашої угоди з PayPal Credit, оскільки ми отримали повідомлення про те, що ви мертві … це порушення не підлягає виправленню».

Власне, англійський текст «You are in breach of condition 15.4 (c) of your agreement with PayPal Credit as we have received notice that you are deceased … this breach is not capable of remedy» виглядає ще більш нетактовно, оскільки слово remedy ( серед значень — позбавлення, ліки, усунення чого-небудь) зазвичай вживається в контексті здоров’я і медицини. Оживити покійну, навіть для такої невідкладної справи, як сплата боргу, дійсно, неможливо.

Чия це помилка?

PayPal визнав, що лист був «нетактовним», швидко вибачився перед Хауардом Дердлом, списав борг його покійної дружини і почав внутрішнє розслідування події, давши йому пріоритетний статус.

Один із співробітників компанії пояснив Дердлу, що розглядає три можливих сценарії: програмну помилку, погано складений шаблон листа і людську неуважність.

PayPal запевнив вдівця в тому, що причину неодмінно знайдуть і усунуть, однак, оскільки це «внутрішня справа» компанії, про результати розслідування йому не доповідатимуть.

Я, загалом, перебуваю в нормальному стані і зберіг голову на плечах, і цілком можу розібратися з подібними паперами, — каже Говард Дердл. — Але, будучи членом НКО «Вдови і молодь» (Widowed and Young), я своїми очима спостерігав , як подібні листи або щось схоже відправляє людину в нокаут.

Шум навколо листа він підняв заради того, щоб привернути увагу до проблеми автоматичних листів, прийнятих у всіх великих компаніях.

Зазвичай цим завідує комп’ютерна програма: при отриманні відповідних вхідних даних вона генерує лист на основі одного із заданих шаблонів. Свого часу ці шаблони писалися живими людьми. Сьогодні комп’ютерам технічно цілком під силу написати суворий лист боржнику.