Медіація онлайн або по телефону


Яна Михайленко

юристка, ЮК «Наказ»


В сучасному світі ми доволі часто  використовуємо дистанційний зв‘язок в бізнесі та повсякденному житті.

До прикладу, з метою проведення конференцій, ділових перемовин або ж просто корпоративних щотижневих зборів для звітування результатів роботи.

Що ж стосується медіації, ми звикли виключно до фізичної присутності, як медіатора, так і усіх сторін спору.

Відомий окружний медіатор Апеляційного суду четвертого округу США — Френк Лейні, що все понад 20 років працює в Апеляційному суді США поділився досвідом та розповів про те, як метод дистанційного медіаторства використовується в Апеляційних судах США.

Що необхідно для проведення медіації по телефону або онлайн?

  • Домовитись про зустріч —  необхідно попередньо зв’язатись зі сторонами та перш за все, дізнатись чи готові сторони до проведення процедури медіації. Варто відразу дізнатись, чого сторони очікують від медіації, обговорити скільки часу це може зайняти та попросити сторін підготуватись до розмови;
  • Моральна підготовка медіатора —  необхідно продумати план розмови та морально підготувати себе до енергетичних затрат. Оскільки для того, щоб сторони могли себе почувати комфортно та легко говорити, медіатор має бути правильно емоційно підготовлений;
  • Продемонструвати рівень своєї підготовки —  перед початком роботи, необхідно показати сторонам, що їх медіатор добре знає справу. Слід продемонструвати сторонам свій рівень підготовки, наприклад, на початку сеансу донести до сторін своє бачення ситуації. Тоді сторони зможуть побачити та відчути рівень залученості їх медіатора;
  • Побороти недовіру до медіації —  як тільки медіатор відчув недовіру та роздратованість сторін до даної процедури, необхідно трошки збавити темп, та пояснити сторонам, що не потрібно поспішати. Варто трошки відійти від теми та дати сторонам можливість поговорити;

Переваги медіації по телефону

  • Простота — у випадку дистанційної медіації, для сторін не має складності у тому щоб доїхати до місця зустрічі чи у дотриманні дрес-коду. Та, як правило, сторони частіше погоджуються на проведення медіації, якщо пропонується саме дистанційний формат;
  • Підготовка — зазвичай, перед зустріччю з медіатором, останній дає сторонам завдання для того, щоб зустріч пройшла найбільш продуктивніше. Однак,  скоріш за все, сторони не виконують завдання, тож зустріч або переноситься або ж сеанси медіації «розтягуються». Коли ж ми говоримо про телефонну або онлайн медіацію, час та дату розмови набагато легше перенести, оскільки від сторін не потребується фізичної явки на зустрічі;
  • Ефект несподіванки — медіатор може взяти на себе відповідальність та зв’язатись зі сторонами або ж з однією зі сторін, зовсім несподівано. Це не дасть можливості сторонам «фільтрувати» думки та відповіді на запитання медіатора, і означатиме, що останній зможе скоріше зрозуміти «коріння» проблеми. Метод ризикований, але може дійсно допомогти медіатору;
  • Енергетичний ресурс — по-перше, коли ми зустрічаємось віч-на-віч, то потребуємо більш високої підготовки. По-друге, коли ми сидимо за одним столом зі сторонами та проводимо особисту зустріч – то маємо бути дуже енергетично заряджені. Це необхідно задля того, щоб сторонам було комфортно обговорювати важкі теми та зустріч призвела до бажаних результатів. Тому, слід зробити висновок, що дистанційна медіація, емоційно легше сприймається для усіх учасників;

Чого ми можемо очікувати від телефонної розмови та в яких випадках такий формат медіації застосовується ?

Найчастіше, медіація по телефону починається з перенесення розмови – іноді сторони не в змозі по телефону надати відповіді на всі запитання та охопити весь спектр необхідних тем, що призведе до перенесення розмови на інший час.

Також, якщо зателефонувати стороні несподівано, є ймовірність почути:  “я не знаю, я вам перетелефоную”. І оскільки в даному випадку в розмові не було вкладено енергетичних ресурсів, ймовірніше, що людина не перетелефонує.

Конфіденційність — все ж, коли ми використовуємо звичайний телефонний або відео-зв‘язок, ми найбільше за все підпадаємо під ризик порушення принципу конфіденційності. Тому бажано використовувати спеціальні програми з підвищеним рівнем конфіденційності.

Якщо говорити про практику застосування медіації по телефону в США, то даний формат найчастіше застосовується на етапі апеляційної інстанції. Тобто, коли справа вже набрала обертів під час розгляду в суді. Однак, на мою суб’єктивну думку, нема завад для застосування дистанційної медіації і на початку вирішення спору.

Тому, можна дійти висновку, що перешкод для мирного врегулювання конфліктів, навіть якщо сторони знаходяться в різних країнах, містах або ж різних районах міста – немає.

Все задля того, що ви могли дійти згоди та примирення у вашому спорі!

__________

Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».