Об’єктивно про неконституційне (закреслено) антикорупційне (ч. 2)


Андрій Левковець

партнер АО «Баррістерс»


Про правову основу створення Вищого антикорупційного суду, питання конституційності його завдань та дотримання принципів територіальності й спеціалізації.

Вказаний тематичний блог присвячений аналізу питання (не)конституційності Вищого антикорупційного суду.

Нагадаю, у першій частині мова йшла про те, що ВАС не відповідає ознакам ані «вищого», ані «спеціалізованого» суду в системі судоустрою України, оскільки він є єдиним судом, який розглядає обрані для нього справи.

Продовжуючи дослідження, хочу звернути увагу на таку ознаку діяльності ВАС, як правова основа його створення та існування.

Так, створення та діяльність судів в Україні на момент створення ВАС регламентувалися Конституцією України та Законом України «Про судоустрій і статус суддів». Відповідно до вказаних актів, Судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

У зв’язку із цим, є привід задуматись — а чи було при створенні ВАС дотримано принципи територіальності та спеціалізації?

На мою думку — ні, адже він є у своєму роді єдиним судом в Україні. ВАС знаходиться лише у м. Києві, його приміщення відсутні в інших регіонах України. Будь-якій особі, яка хоче звернутись до цього суду, або вимушена приймати участь у його засіданнях, доводиться долати великі відстані, що аж ніяк не полегшує доступ до правосуддя. Таким чином, цей суд не забезпечує однакові умови доступу до правосуддя громадян із різних частин України, що вказує на недотримання принципу територіальності при його створенні.

Що стосується спеціалізації, то в першій частині аналізу було приділено увагу досить сумнівній юрисдикції справ, підсудних ВАС, оскільки такі самі справи розглядають і інші суди в Україні, зокрема й  у Києві, проте за однією основною відмінністю — суб’єктом. Але ж якщо за одних і тих самих обставин (кваліфікація злочинів) різні особи знаходяться в різних умовах, то це, зазвичай, називається дискримінацією, що не відповідає ст. 24 Конституції.

Також видається цікавим питання того, що Вищий антикорупційний суд, хоча і створений та діє на підставі законів України, і, начебто, формально процедура створення була дотримана, однак фактично він єдиний створений на підставі окремого Закону України «Про створення Вищого антикорупційного суду», яким також окремо й додатково регламентована його діяльність. Поруч із тим, жоден інший суд в Україні, включаючи найвищий суд у системі судів загальної юрисдикції — Верховний суд, не створений на підставі «власного» окремого закону, що також вказує на його окреме становище в судовій системі України, а отже й на особливий характер Вищого антикорупційного суду.

Окрім того, аналіз покладених на ВАС завдань також вказує на неконституційний характер діяльності цього органу. Відповідно до ст. 3 ЗУ «Про вищий антикорупційний суд», Завданням Вищого антикорупційного суду є здійснення правосуддя відповідно до визначених законом засад та процедур судочинства з метою захисту особи, суспільства та держави від корупційних і пов’язаних із ними кримінальних правопорушень…

Проте, нагадаю, відповідно до ст. 125 Конституції, судоустрій в Україні визначається законом. А ось законом «Про судоустрій…» такої мети діяльності судів, як захист будь-кого від злочинів, що характерно для правоохоронних органів, не передбачено, замість цього вказано, що Суд… забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Тобто, Вищий антикорупційний суд є не тільки судом, а поєднує в собі функції судового та правоохоронного органу, що не узгоджується з принципом розподілу влад. Такий грубий недолік закону, у свою чергу, не просто створює процесуальне порушення, а ставить під сумнів принципи державотворення в Україні.

Далі буде…


📌  Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «Блоги».