Неконструктивна критика: як реагувати?
Критику людина пізнає практично з самого дитинства. Нас критикують, критикуємо ми, бо так вже побудовано людство. Але чи вся вона конструктивна і чи на всю потрібно реагувати — розповідаємо далі.
Психологи довели: чітка конструктивна критика спонукає до саморозвитку, мотивує рухатись у правильному напрямку. Але існує й інший вид оцінювання наших досягнень – необ’єктивна критика, безпідставна, нетактовна та вбивча для самооцінки.
Саме з нею ми і вирішили розібратись. Проаналізувати та дізнатись, як же правильно реагувати на деструктивну критику, та одержати максимум з наших «недоліків», які оточуючі бачать краще.
Народжені критикувати
Існує тип людей, які обожнюють критикувати всіх і вся, такий в них спосіб життя. Активна деструктивна сторона дуже надихається відсутністю групи підтримки та заниженою самооцінкою потенційного суб’єкта критики.
Зрозуміло, звичайній людині, зосередженій на повсякденних турботах, важко досягти «нірвани» та не зреагувати емоційним вибухом, ризикнувши стати «істеричкою» в очах критика. У такому випадку радимо терміново вмикати холодне тверезе мислення, «зберегти нападнику життя», визначивши його мотиви та вид критики.
Корисне слово «ігнор»
Якщо у конструктивній критиці ми можемо побачити чітку оцінку та повагу до наших дій, то від критика-деструктора гарантовано одержимо порцію розмитих або некомпетентних висловлювань, які часто до нашої справи не відносяться.
У цьому випадку радимо розслабитись та відправити в ігнор опонента, його особисту думку та зачіпки, не давши можливості спровокувати вас на емоційний вибух. Тобто просто промовчати, не відповідати, адже така критика не варта уваги та нервів.
Згадувати та скролити вищезгадані події ми забороняємо. Набагато складніша ситуація, коли від критика-деструктора залежить майбутнє: це ваш куратор, бос, близькі люди. Тут варто пошукати більш дієві засоби захисту, навіть продумати зміни в житті.
Збагнути, уточнити, змінити
Отже, тільки спокій. Коли нас піддають деструктивній критиці, ми не маємо захищатись у відповідь. Реагуємо спокійно: так ми зупинимо деструктора та заспокоїмо його.
Пам’ятаємо, прислухатись варто лише до людей, які компетентні у цій справі. Всі інші причіпки – дешева рецензія на ваші дії. І якщо ви зрозуміли, що маєте справу з критиком-деструктором, дійте за обставинами:
- Почніть задавати уточнюючі питання. Наприклад, в ситуації, коли ви чуєте невтішне зауваження на свою адресу: «Погодьтеся, серед блондинок немає розумних жінок», говорить чоловік. А ви блондинка. Як ви будете реагувати? Звичайно, можна зробити здивоване обличчя і промовчати, але є прийом, який тут же поставить людини на місце. «Ви маєте на увазі натуральних блондинок або фарбовані теж підходять?»;
- Іноді відповідайте з великою обережністю (беріть паузи та зважуйте кожне слово);
- Іноді вислухайте, опрацюйте та змініть щось у житті;
- Ніколи не відправляйте опоненту гнівний меседж, не перечитавши його кілька разів.
Неправильна реакція на критику
Несправедлива критика дуже образлива. Вона може змусити людину не спати півночі, озлобитися, будувати плани витонченої помсти. Іноді через неї доросла людина перетворюється в підлітка або навіть дитину …
І оскільки уникнути несправедливої критики у нас навряд чи вийде, нам варто подбати про те, щоб знайти культурні способи поводження з нею. Є декілька шаблонних реакцій людей на критику, які лише посилюють негативний ефект.
- Виправдання
У відповідь на критику людина починає говорити, що вона не винна, що вона хороша, що зауваження несправедливе. Наводить численні аргументи на свій захист. «Чому виправдовуватися помилково?» – запитаєте ви.
По-перше, тому що, виправдовуючись, ми займаємо принижену позицію. По-друге, наші виправдання найчастіше нікому не потрібні, їх не хочуть слухати. Якщо людина прочекає вас пів години під дощем, то їй не цікаві ваші пояснення причин.
- Контратака
«Сам такий», «Від такого ж і чую», «А ви на себе подивіться». У відповідь на критику людина сама критикує. Багато хто відразу згадують приказку: «Найкращий захист — напад». Однак контратака завжди провокує конфлікт. Що ж, якщо ви прагнете до конфлікту, — атакуйте.
Тільки пам’ятайте: розпалювати конфлікт можна тоді, коли ви впевнені, що впораєтеся з ним, коли знаєте і вмієте вирішити конфлікт так, щоб обидві сторони змогли отримати користь, вийти на новий творчий рівень.
- Мовчання
Чоловік мовчки вислуховує критику і образи, думаючи при цьому: «Слово срібло, а мовчання золото».
Але мовчання теж невірна реакція на критику. Мовчання у відповідь на бурхливі емоції дуже дратує деяких людей, тож може призвести до бурхливого конфлікту.
Також, мовчати, коли вас ображають, шкідливо для здоров’я. Тому що, не відреагувавши, ви наче «ковтаєте» образу та залишаєте її у собі. Треба хоча б «розрядитися» потім. В Японії, наприклад, підлеглі б’ють спеціально для цього зроблених ляльок, що імітують начальників.
Відповідь, яка дозволяє зберегти хороші відносини з опонентом та не впустити почуття власної гідності. Уміння правильно реагувати на критику підсилює таку важливу якість особистості, як упевненість у собі. Впевненість в собі — це досвід перемог. Здобуваючи перемоги в найскладніших ситуаціях ділового спілкування, ви ще більше переконуєтеся у своїх можливостях.
Джерело: hrliga.com, thepoint.rabota.com, psychologies.com
Фото: Pexels