Кіберспорт: правові аспекти
Організація турніру в кіберспорті: які документи необхідні, на що варто звернути увагу та до чого тут право інтелектуальної власності.
Вже давно не секрет, що сучасна ігрова індустрія стала невід`ємною частиною в житті великої кількості людей. FIFA, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive – кожна з цих комп`ютерних ігор внесла величезну лепту в розвиток сучасної кіберіндустрії саме завдяки шаленої популярності та можливості гри в мультиплеєрі з іншими гравцями по всьому світу. Самі розробники комп`ютерних ігор надали можливість іншим організаціям створювати турніри та чемпіонати для гри з іншими гравцями в більш широкому масштабі та з призовим фондом.
З правової точки зору організація турніру є досить складним механізмом, що охоплює велику кількість галузей права. В тому числі й право інтелектуальної власності. На початковому етапі будь-яка організація, яка планує створити свій власний чемпіонат зобов`язана ознайомитись з правилами проведення турнірів з комп`ютерної гри, по якій планується цей захід. Основними такими вимогами є:
- використання офіційної версії гри, придбаної у сертифікованих магазинах або платформах;
- отримання дозволу (у вигляді листа-згоди або іншого документу) на проведення такого турніру від офіційного представника – виробника комп`ютерної гри;
- надання доступу до турніру лише тим особам, яким на момент проведення є 14 років.
Після того, як організатор турніру отримав необхідні дозволи, він повинен створити перелік правил та порядок проведення турніру у вигляді єдиного документа. Такі правила є універсальними для більшості турнірів. До них входять:
- структура турніру;
- кількість команд;
- графік проведення турніру;
- права та обов`язки гравців та ін.
Також в документі обов`язково має бути присутнім блок, який стосується прав інтелектуальної власності. У більшості випадків він містить інформацію про те, що всі права інтелектуальної власності (торгові марки, програмне забезпечення та будь-яка інша інформація, що пов`язана з турніром) належать безпосередньо організатору.
Проте, якщо турнір проводиться на широку аудиторію (як, наприклад, BLAST Premier) та транслюється за допомогою інтернету або інших засобів, то організатори зазвичай вказують пункт про передачу прав інтелектуальної власності учасників турніру. В тому числі прав на використання та розповсюдження фото- та відеоматеріалів, отриманих під час проведення турніру організаторам для подальшого їх ліцензування власним медіапартнерам (у випадках коли, турніри організовують великі компанії, на кшталт Carlsberg та Cyber Cup FIFA 21).
Ця процедура є обов`язковою для уникнення непорозумінь з учасниками турніру, адже чинним законодавством України закріплено наступне:
- фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода особи на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку припускається, якщо зйомки проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру(стаття 307 Цивільного кодексу України);
- фотографія, інші художні твори, на яких зображено фізичну особу, можуть бути публічно показані, відтворені, розповсюджені лише за згодою цієї особи (стаття 308 Цивільного кодексу України).
Таким чином, у разі відсутності такої згоди в організатора турніру, або ж відсутності прав інтелектуальної власності, в тому числі й на відтворення відзнятих відеоматеріалів, учасник може звернутись до самого організатора для отримання відповідної компенсації або ж до суду для захисту власних інтересів.
Автори:
- Владислав Білоцький, партнер практики IP & Data Protection Juscutum
- Владислав Погорілий, юрист практики IP & Data Protection Juscutum