IT-юрист: таски, навчання, кар’єра


Катерина Дубас

IT юрист в Legal IT Group


У чому полягає робота ІТ-юриста: знання, навички, перспективи та напрямки.

Зараз уже будь-яку діяльність людини можна пов’язати з інформаційними технологіями. Відсутність у випускника або випускниці ЗВО диплому інженера не обмежує його у виборі сфери, де ІТ є інструментами дослідження і роботи. Необхідно лише зберігати психологічну готовність почати спочатку, гнучкість у формуванні робочого й особистого графіку та невеликі інвестиції у корисну літературу та курси. 

У ІТ-бізнесу такі ж проблеми, як і у стереотипно більш традиційних галузях. Уже-не-зовсім-стартапу (або і стартапам, коли уже є перші живі гроші у формі інвестиції чи продукту) необхідно реєструвати компанії та відкривати банківські рахунки, платити податки, орендувати приміщення чи купувати свій офіс. А ще — укладати договори з клієнтами і вендорами та навіть судитися час від часу. Підприємництво динамічне, тому більшість досвіду молодий фахівець або фахівчиня здобувають уже на практиці, коли спостерігають за розвитком технологій і сфери загалом (та конкретної компанії зокрема). 

Головне — переконатися, що вам достатньо цікава ця сфера, щоб вриватися і витрачати час на донавчання і адаптацію. Наприклад, почитати цю статтю про рутину юриста в ІТ. 

Робота: потік і баланс

Дуже часто єдине, що на позір відрізняє офіс ІТ-юристів від стереотипних «традиційних» — трохи розслабленіший дрес-код і відсутність гір паперу (але не завжди). І хоча костюм — це просто красиво (а ще й дуже практично, як можна зрозуміти уже після ЗВО), паперу дійсно менше. Більшість мемо, бріфів і внутрішніх записок, проміжних версій договорів, свідоцтв про реєстрацію інтелектуальної власності можна легко організувати в електронний документооборот і не псувати мінімалістичний дизайн свого столу. Навіть зустрічатися в офісі вже необов’язково — зручніше переговорити через відеодзвінок з клієнтами чи командою. А фідбек колегам легше давати у режимі рецензії й примітками у текстовому редакторі, аніж довгими супровідними листами й червоною ручкою (і на корпоративі, звісно). 

Також змінюється підхід до робочих завдань. Ви частіше працюєте у команді, де вчитесь в один одного і разом лузаєте складні проєкти на більш легкі і швидкі задачі. Ви знаєте сильні і слабкі сторони своїх колег і розподіляєте роботу так, щоб зацікавити перших і підтягнути других. 

Через монотонність, стресовість, брак здорової соціалізації і постійну мобільність робота ІТ-фахівців часто супроводжується сильним психологічним дискомфортом (або, принаймні, вони провідні у своєму бажанні зробити вигорання та деформацію предметом дискусії, обговорюючи їх відкрито та обмінюючись досвідом без стигми непрофесіоналізму). 

Повага до часу відновлення та відпочинку переходить і до інших професій галузі. Іншими словами, все більше ІТ-юрфірм публічно декларують свою повагу до балансу між життям і роботою, і це пом’якшує атмосферу в офісі й стосунки з близькими та рідними. Берегти стосунки легше, коли друзі та родина можуть обійняти тебе, а не бачать лише твої фото з офісу у корпоративному інстаграмі. 

Але є і виклики. Це все ще досить складний бізнес: необхідно розуміти бізнес-модель клієнта, щоб мати змогу йому допомогти. Це вимагає високих навичок юридичної техніки — необхідно знати межі інструментів права, які доступні, і вміти виточувати нові з інших галузей (наприклад, переміщувати в іншу модальність — код чи ринок Лессіга, або прораховувати економічну вартість того чи іншого рішення). Не вийде й обмежитись вузькою спеціалізацією: розв’язання багатьох задач вимагає погляду на них відразу з кількох перспектив (від пошуку юрисдикції до написання публічної оферти для арбітражів трафіку). Життєво необхідною стає хороша юридична і технологічна англійська (а часто й інші мови Ради Європи та найвживаніші мови світу). Може виникнути потреба опанувати суміжні спеціальності (освіта у сфері розробки програмного забезпечення, інформаційної безпеки, економіки тощо). 

Це чудовий виклик, хіба не так? 

Знання і навички

З більш практичних знань знадобиться вся ґрунтовна підготовка з кількох напрямків: 

  • авторське право і право промислової власності (переважно знаки для товарів та послуг, до речі); 
  • договірне право (особливо що стосується ліцензійних угод і відкритих ліцензій, а також публічних оферт і зовнішньоекономічних договорів); 
  • міжнародне приватне право (у тому числі порівняльне кількох країн); 
  • закони про конкуренцію і рекламу; 
  • корпоративне право (структурування, управління, інвестиції); 
  • захист персональних даних і інформації; 
  • податкове право. 

Однак робота в ІТ — переважно колективна, тому важливими залишаються софт-скіли. Заохочувати в собі корисно творче пристосування, гнучкість мислення, неконфліктність, рефлексію конструктивної критики (та вміння її вислухати й відрізнити від деструктивної), стресостійкість і ненасильницьке спілкування. Частіше перемагає не очевидне бажання лідерства: серця команди виграють готовність допомогти, уважність та старий, перевірений професіоналізм і поділ досвідом. 

Знань з університету точно не вистачить. Пропускам в розумінні зарадять освітні продукти та нетворкінг. Навіть якщо ви все життя вважали, що юристом можна бути без допомоги інших — ну, це дійсно так, але чи настільки чудовим, наскільки вам дозволяє ваш потенціал? 

Законодавство і правові системи допоможуть швидко освіжити знання або обґрунтувати позицію — і це ті правила, з якими ми й повинні порівнювати задачу у себе в руках. Гнучкість, адаптивність і розуміння можуть позичатися в інших фахівців — через масові онлайн курси (Coursera, Udemy, Futurelearn, edX тощо), їхні сайти і блоги, книги, статті (у тому числі у правових вісниках провідних університетів), фахові медіа (не тільки юридичні, а і технологічні чи галузеві), вебінари та живий досвід співпраці з іншими юристами. Багато над розвитком ІТ-права працюють і юридичні компанії. Наприклад, ми намагаємось розвинути свої онлайн-курси з ІТ-права, щоб заохотити інших практиків розповідати більше про цікаві задачі й дискутувати. 

Цікаво, що в ІТ якраз нерідкісною залишається ситуація, коли ваш клієнт буде (принаймні, на початку вашої кар’єри) розмовляти такою ж незрозумілою мовою, як і ви. Тому вміння просто і зрозуміло пояснювати концепти, підбирати зрозумілі загальновживані слова і коректно уточнювати, чи зрозуміли ви один одного, будуть неоціненними. 

Перспективи й напрямки

Бути ІТ-юристом — бути необмеженим у виборі свого подальшого розвитку. У вас залишається все різноманіття: 

  • можна бути юрисконсультом і працювати серед колег, 
  • працювати у державних структурах, пов’язаних з антимонопольним регулюванням, інтелектуальною власністю, інформаційною безпекою,
  • обрати роботу інхаузом продуктової чи аутсорс-компанії і спілкуватися з фахівцями з розробки ПЗ, реклами, дизайну, маркетингу та інших технологічних сфер, чи навіть
  • бути частинкою правозахисних рухів і ініціатив (відкритого інтернету, захисту приватності і персональних даних, опенсорсу, прозорості, перевірки закупівель) тощо. 

Можна навіть поєднувати чи працювати індивідуально і практикувати що цікавить. Технології — надзвичайно велика частинка цивілізації, і вам точно знайдеться у ній своє затишне місце. 

Випуск з ЗВО чи навіть робота в одній сфері не цементує вашу подальшу долю. Нерідкісні випадки, коли юристи настільки захоплюються ІТ, що самі вирішують припинити практикувати право і стати колегами своїм клієнтам (і повернутися назад, якщо захочеться). 

Молодому юристу важливо спробувати якомога більше і побувати на стажуванні чи практиці у багатьох напрямках, навіть якщо вони здаються надзвичайно нудними. Кожен має рано чи пізно пережити подив, коли предмети з юрфаку оживають при накладанні на реальні бізнесові рішення (і долю клієнтської компанії). Головне — не боятися, просити поради, ділитися знаннями та рухатися — креативно, фізично і професійно.

__________

Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».