Інтелектуальна власність у метавсесвіті
«Я не буду встановлювати правила. Я мрійник. Я вигадую світи».
Персонаж Джеймс Холідей, «Першому гравцю приготуватися» Стівена Спілберга.
Дійсно, правила для творчих людей – це не перше, що їх цікавить. Для цього є юристи. Про творчість в метавсесвіті та які юридичні аспекти на нас чекають поговоримо в цій статті.
Метавсесвіт (metaverse) – це світ між світами. Під світом ми можемо розуміти віртуальну систему зі своїми правилами, користувачами, економікою, цифровою власністю. Та головний критерій метавсесвіту – це зв’язок світів між собою або з реальним (фізичним) світом. Наявність такого зв’язку відмежовує метавсесвіт від онлайн-ігор та соціальних мереж.
Проте, вже існують ігри наближені до метавсесвіту. Наприклад, коли ви заробляєте у віртуальному світі цифрові активи, які можете витрачати у реальному світі.
Контент
Метавсесвіт буде повністю сформований з контенту та досвіду, яким його наповнюватимуть користувачі. Тоді виникають питання – якими законами віртуального чи реального світу повинні регулюватися права у сфері інтелектуальної власності. В яких випадках взаємодія між користувачами може підпадати під обсяг правового регулювання реального світу та в якій мірі?
Під контентом будемо розуміти будь-яку авторську роботу, творчі роботи, графіку, зображення, текстури, фотографії, логотипи, відео, аудіо, текст та інтерактивні функції, включаючи, зокрема, NFT, представлені користувачами на віртуальній платформі.
На перший погляд, все просто – метавсесвіт можливо врегулювати стандартами, правилами, політиками та умовами користування, які зараз ми використовуємо на вебсайтах або в іграх. Проте, щодо інтелектуальної власності є нюанси.
Наприклад, розглянемо криптогру Decentraland, що використовує блокчейн Ethereum та у якій користувачі можуть купувати землю і використовувати її з метою отримання вигоди. У Decentraland вже проводять артвистави на яких можливо придбати NFT портрет Ілона Маска, музичні фестивалі та концерти.
У своїх користувацьких правилах компанія знімає з себе відповідальність щодо дотримання прав інтелектуальної власності користувачів. Будь-які об’єкти інтелектуальної власності, що можуть бути створені за допомогою інструментів сайту належать Decentraland, тобто – розробнику гри.
Наприклад, ви, як музикант, наживо створюєте перформанс у Decentraland – в такому випадку права на музичні твори за правилами належатимуть їм. Якщо ви бажаєте розповсюдити ці твори вже у реальному світі, необхідно отримати дозвіл у Decentraland. Проте, інший випадок, якщо свій музичний контент ви вже створили у реальному світі та оцифрували його за допомогою технології NFT для завантаження у Decentraland.
Права інтелектуальної власності на вже створений контент, що розміщує користувач, належить виключно цьому користувачу. Тут діє базове правило для використання об’єктів інтелектуальної власності – ви гарантуєте своє авторство або вам передані права на використання контенту.
Технології
Окрім контенту у метавсесвіті, не слід забувати про технології, які хоча і не створені у віртуальному світі, проте допомагають встановити той самий зв’язок між світами.
Вже існують патенти на технології, пристрої та програмне забезпечення для віртуальної реальності, наприклад – VR-кросівки від Google, VR-рукавички від Sony і VR-шолом від Apple. Новий пристрій може бути запатентований як винахід, корисна модель, промисловий зразок, а програмний код технології захищений авторським правом. Це дозволить саме власнику патенту або автору вирішувати кому і як використовувати відповідно запатентоване рішення або твір.
Якщо ви створили нову технологію, обов’язково проведіть патентний пошук на предмет порушення права інших авторів на вже існуючі та захищені технології. Це дозволить оцінити ризики відмови в отриманні патенту та отримання претензій від конкурентів.
Персональні дані
Поруч з інтелектуальною власністю у метавсесвіті тісно пов’язаний і захист персональних даних користувачів.
Наприклад, у віртуальному світі створюється цифровий двійник людини з усіма її ключовими характеристиками і даними. У користувача виникає право на захист приватності. Тому створюючи віртуальний світ, слід врегулювати питання збирання, обробки та використання персоналізованої інформації користувачів і забезпечити їх захист.
Вирішення спорів
Цікавим є питання, хто має вирішувати спори у метавсесвітах або спори, пов’язані з метавсесвітами. Поділити спори можна залежно від їх учасників:
1) між користувачами метавсесвіту.
2) між користувачем та адміністратором метавсесвіту.
3) між адміністраторами метавсесвітів.
У першому та другому випадках, якщо спір не стосується прав користувачів у реальному світі, то він може бути врегульований за правилами метавсесвіту. Якщо ж спір посягає на права в реальному світі та має наслідки для користувача – його може бути вирішено в реальному світі арбітражем або судом. У випадку спору між адміністраторами спір має вирішуватися в суді реального світу.
Не виключаємо і можливості створення віртуальної системи правосуддя у метавсесвіті, на яку буде покладено функцію вирішення спорів з можливістю перегляду цих рішень у реальному світі. Як у віртуальному, так і реальному світах питання залишається тим самим – як захистити свої авторські права та не порушити права інших осіб.
Отже, наразі метавсесвіти регулюються власними правилами платформи, на якій створені. При цьому правила розроблені на базі вже існуючих законів. Та слід врахувати, що швидкий розвиток віртуальних світів та технологій веде до необхідності оновлення бази стандартів, законів та правил.
- Владислав Білоцький, партнер практики IP & Data Protection Juscutum
- Олександра Косенко, старший юрист практики IP & Data Protection Juscutum