Інструменти захисту прав інтелектуальної власності


Спасьон Катерина

Cтарший менеджер відділу розвитку бізнесу Lextensio


Про інструменти захисту прав інтелектуальної власності для бізнесу: патент, ТМ, авторські права та відмінності між ними.

Захист прав інтелектуальної власності беззаперечно відіграє одну з ключових ролей під час становлення будь-якого бізнесу. 

Для того, щоби бізнес безперешкодно існував, для уникнення безпідставного копіювання матеріалів є можливість захисту інтелектуальної власності. Проте для якісного захисту треба розуміти, який саме шлях реєстрації прав інтелектуальної власності необхідно обрати.

Торгова марка — найрозповсюдженіший шлях захисту прав інтелектуальної власності. Та чи для всіх?

Якщо ви активно розвиваєте свій бізнес, майже стовідсотково в процесі роботи у вас з’являються логотипи, назви продуктів, технічні напрацювання, дизайни та подібні продукти інтелектуальної власності.

Найпоширенішим інструментом реєстрації прав на інтелектуальну власність є реєстрація торгової марки. Проте дуже часто власники бізнесу помиляються, коли думають що будь-що можна зареєструвати як торгову марку. На жаль, є певні обмеження.

Отже, торговою маркою може бути:

  • Слово або комбінація слів, літер і цифр. ​
  • Малюнки​
  • Символи (шрифт у тому числі)​*
  • Тривимірні елементи, такі як форма та пакування товарів, ​
  • Невидимі знаки, такі як звуки чи аромати, або відтінки кольорів, які використовуються як відмінні ознаки​

*Так, шрифт можна зареєструвати як торгову марку. Але хочемо застерегти, що шрифт як торгова марка буде захищений лише в загальному вигляді, тобто лише комбінація та вид усіх символів разом. Якщо хтось використає якийсь один символ зі всього шрифту, такий символ не можна буде захистити в рамках торгової марки. Однак є рішення! Ми рекомендуємо реєструвати шрифт як патент. Тоді кожен символ буде покритий патентом та ніхто не матиме права використовувати будь-який символ.

Реєструвати торгову марку найчастіше рекомендується власникам бізнесу, які мають назву власного бренду та логотип. Тому, якщо ви зараз знаходитесь у процесі створення бізнесу, уже на цьому етапі варто подумати про захист вашої торгової марки.

Які переваги в реєстрації торгової марки?

Зареєструвавши свій бренд як торгову марку, власники бізнесу захищають унікальність продукту. Погодьтесь, дуже приємно знати, що лише ти працюєш під «ХХХ» назвою, яка створює історію та імідж бізнесу. Уявіть, що б було якщо МакДональдз не зареєстрував свою торгову марку. Продукція та послуги МакДональдз стали відомими через їх брендованість та стандартизацію під єдину торгову марку, яка покриває собою безліч деталей, які створила ця корпорація. 

Кому потрібно реєструвати патент?

Отримання патенту не найрозповсюдженіша процедура, проте не менш важлива ніж отримання торгової марки. Винаходи, такі як процеси, машини, виробництва, склади речовин, а також їх удосконалення — усе це має реєструватись виключно як патент. Якщо ви власник виробничого бізнесу, наприклад меблевого, для вас буде доречним зареєструвати не тільки назву вашого бренду як торгову марку, а ще і спосіб створення меблів, креслення виробів, винахід нової тканини та інше саме як патент.

Головною умовою при реєстрації патенту є новизна винаходу.

Отримавши патент на певні продукти, ви маєте право забороняти іншим створювати, продавати, використовувати або імпортувати запатентований винахід​. Це автоматично забезпечує унікальність вашого бізнесу та приваблює клієнтів лише вашими оригінальними продуктами.

Авторські права — як спосіб захистити свій витвір.

Як було зазначено вище, торгова марка як інструмент захисту інтелектуальних прав підходить не для всіх та не для всього. Людина, яка написала книгу, записала нову мелодію або зробила унікальну фотографію точно не зможе отримати сертифікат про реєстрацію торгової марки. 

Перше, що відрізняє торгову марку від авторських прав — це те, що під торговою маркою розуміється знак, який відрізняє та ідентифікує певний товар серед інших. Натомість авторські права уособлюють цілий твір, який обов’язково має бути оригінальним, творчим і зафіксованим на матеріальному носії​.

Для найлегшого розуміння, звернемося до прикладів. Письменник написав книгу та хоче уникнути плагіату. Як він це може зробити? Є декілька варіантів. Адже в цьому випадку захиститися можна з декількох боків: 1) зареєструвати назву книги як торгову марку — бо ця назва ідентифікує товар серед інших; 2) додатково зареєструвати авторські права (авторське право виникає автоматично, проте факт реєстрації може бути використаний на користь автора в спірних ситуаціях) на зміст книги, весь твір, щоб ніхто не міг використовувати навіть фрагменти цієї книги без дозволу автора.

Отже, будь-які здобутки людини варто захищати як інтелектуальну власність. Проте варто грамотно обирати шлях захисту та розуміти, яка ціль та об’єкт цього захисту. Для простішого вибору, перш за все, краще спиратися на об’єкт захисту — він є ключем розв’язання питання. Дивлячись на те, що саме ви хочете захистити, можна швидко зрозуміти, який інструмент підійде саме вам. Головне, що ціль будь-якого виду захисту інтелектуальних прав завжди майже однаковий — попередити плагіат, незаконне використання чиїхось здобутків та заборонити привласнення чужої праці. Лише механізм захисту буде відрізняти всі інструменти один від одного.


? Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «Блоги».