Депутатам пропонують вирішити питання щодо оподаткування операцій з віртуальними активами
До Верховної Ради був поданий проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування операцій з віртуальними активами в Україні» (реєстр. № 9083 від 14.09.2018), якими пропонується інтегрувати фактично існуючі у суспільстві правовідносини з обігу віртуальних активів до правовідносин суб’єктів, вже врегульованих податковим законодавством.
Про це повідомляє прес-служба Одеського апеляційного господарського суду.
Зазначений законопроект передбачає введення в обіг з метою оподаткування такі поняття як віртуальні активи, токен, токен-актив, криптовалюта, емітент віртуального активу, майнінг, операції з віртуальними активами, прибуток від операцій з віртуальними активами тощо.
Відтак, пропонується визначити, що:
- віртуальним активом стане будь-яка форма запису в рамках розподіленого реєстру записів у цифровій формі, що може використовуватися як засіб обміну, одиниця обліку чи як засіб збереження вартості.
- токеном вважатиметься цифрова одиниця обліку в рамках розподіленого реєстру записів у цифровій формі, який має криптографічний захист. У формі токенів функціонуватимуть такі віртуальні активи як криптовалюта.
У сфері оподаткування прибутку підприємств законопроектом передбачається запровадження нового виду оподатковуваного прибутку, а саме прибуток від операцій з віртуальними активами, який традиційно визначено як позитивна різниця між доходом від продажу віртуальних активів (обміну їх на валютні цінності) та витратами на їх придбання та/або майнінг, під яким законопроект розуміє діяльність платника податків із здійснення обчислень, направлених на підтримання роботи розподіленого реєстру записів в цифровій формі, в тому числі з метою отримання віртуальних активів.
Також проектом № 9083 передбачено, що прибуток підприємств від операцій з віртуальними активами з 01 січня 2024 року оподатковуватиметься за базовою ставкою – 18 відсотків. Проте протягом періоду становлення правового регулювання ринку віртуальних активів, автори законопроекту вважають за необхідне тимчасово, до 31 грудня 2024 року, встановити ставку податку на прибуток підприємств для такого виду прибутку на рівні 5 відсотків. Виняток становитиме прибуток від операцій з токенами-активами, які посвідчують права на товари, до прибутку від операцій з якими застосовується ставка податку інша, ніж до прибутку від операцій з віртуальними активами.
Крім того, законопроектом передбачено, що податком на доходи фізичних осіб оподатковуватиметься:
1) прибуток від операцій з віртуальними активами як позитивна різниця між доходом, отриманим від продажу віртуальних активів (обміну їх на валютні цінності), та витратами на їх придбання за умови їх документального підтвердження або витратами на майнінг таких віртуальних активів;
2) доходи від операцій з продажу віртуального активу у повному обсязі – у разі відсутності документального підтвердження витрат на їх придбання.
При цьому операції з обміну віртуального активу одного виду на інший не вважатимуться операціями з продажу віртуальних активів, а операції з обміну віртуальних активів на інші об’єкти цивільних правовідносин, відмінні від віртуальних активів, вважатимуться операціями з продажу віртуальних активів за вартістю, що дорівнюватиме договірній вартості об’єкту (об’єктів) цивільних правовідносин, які підлягають обміну на віртуальні активи.
Авторами законопроекту також запропоновано віднести операції з:
- емісії токенів-активів;
- обміну віртуальних активів одного виду на інший, за виключенням постачання, продажу тих токен-активів, що посвідчують права на товари, постачання яких є об’єктом оподаткування;
- постачання, продажу віртуальних активів, за виключенням постачання, продажу тих токен-активів, що посвідчують права на товари, постачання яких є об’єктом оподаткування, до таких, що не є об‘єктом оподаткування ПДВ.
Зазначене, в свою чергу, надасть змогу:
- затвердити на законодавчому рівні основні правові засади державної податкової політики щодо ринку віртуальних активів;
- захистити право власності фізичних та юридичних осіб на віртуальні активи;
- вивести з тіньового обігу операції з віртуальними активами;
- закласти основу для розвитку ринку віртуальних активів;
- здійснити поліпшення інвестиційного клімату, результатом чого стане започаткування діяльності на території України іноземних професійний гравців на ринку віртуальних активів та збільшення міжнародного авторитету України, як прогресивної і сучасної держави;
- створити додаткове джерело надходжень до державного та місцевого бюджетів України;
- зробити крок до імплементації європейських стандартів, у сфері протидії легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом та фінансуванню тероризму із застосуванням віртуальних активів.