Делікатно-ділова помста потенційному роботодавцю


Юлія Воронцова

HRD, ЮК «Мережа Права»


Як правильно поводити себе на співбесіді: які запитання варто ставити та як відповідати, щоб успішно пройти інтерв’ю та отримати бажану посаду.

Відповідати чи запитувати на співбесіді?

Спойлер: звичайно й те, й інше. Але зараз трішки детальніше.

Всюди говорять про підготовку кандидата до співбесіди: розвідай ринок, напиши професійне резюме (а може і два), поводити себе треба ось так, говорити необхідно ось так…

А роботодавець? Ви думаєте він не готується?

Напиши атрактивну та конкурентну вакансію, знайди 10000 релевантних джерел розміщення, обери кандидатів, вивчи резюме кандидатів попередньо, дотримуйся структури співбесіди й тут обов’язкова зірка програми — ПІДГОТУЙ «САМЕ ТІ» ЗАПИТАННЯ ДЛЯ КАНДИДАТА.

Часто можна зустріти рекомендації кандидатам, які варіанти відповіді можливо використовувати, щоб виглядати більш експертно і «вигідно».

Наприклад, варіанти найбільш розповсюджених питань.

«Чому залишили попереднє місце роботи»?

Тут просто наголошу, що вам потрібно продумати коректну відповідь завчасно, щоб вона відповідала дійсності. «Лити» бруд на попереднього роботодавця не ок, навіть якщо було за що. Спробуйте ювелірно пояснити причини. Наприклад, «Вдячна за увесь досвід, але подальший розвиток у компанії був уже неможливий» Або «Цінності компанії (керівника) йшли в розріз моїм: повага до людей, використання (сприймання) конструктивної критики і т.д.»

«Що змусить вас залишити компанію в перший місяць роботи?»

Це про ваші цінності й кордони. Тут говоріть прямо і відверто, щоб одразу все було зрозуміло й ніхто з вас не згаяв даремно час. Поясніть свої «червоні межі».

Запитання про ріст ЗП — «Який ваш бажаний рівень доходу»?

Тут стане в пригоді етап «розвідка» ринку праці. Ви можете побачити розріз середній по ринку й орієнтуватись по запропонованому старту на цій посаді. Тому, накидуючи 2000, 5000 чи 10000 грн (дивіться по посаді) одразу коментуйте, що з оплатою вашої праці ви готові із цікавістю розширювати, видозмінювати свій професійний функціонал, свій КРІ. Отримувати професійні виклики які будуть монетизовані!

І можливо, якщо запитають із чого сформований ваш фінансовий запит, обов’язково вкажіть, що ви моніторили ринок аналогічних посад, вкажіть джерела.

Це класно коли ваші відповіді аргументуються конкретними посиланнями на джерела. Також ваш фінансовий запит може спокійно формуватись із рівня вашого устаткованого комфорту життя)

Запитання в різній формі про керівників і колектив.

Теж відповідайте максимально чесно і відверто. І головне на емоціях не підковзнутися на попередній досвід. «У керівнику ціную А, Б, В… бо попередній конеШно був у мене…» Вчасно зупиняйтесь, бо ті HR-ри можуть таааак розговорити)

Далі не хочу й не буду коментувати питання: ким ви себе бачите через 5 років» або «скільки вікон в Одесі» (погугліть це прикольне питання на співбесіді).

Не коментую, тому що не розділяю і вважаю це вже давно не актуальним. Єдине, що можу прокоментувати — вашу реакцію на такі запитання.

Програшна реакція: розлютитися, відмовитися відповідати або, не замислюючись, відразу сказати, що не знаєте відповідь.

👍 Виграшна реакція: попросити хвилинку подумати, спробувати сформулювати логічну відповідь. Такий підхід покаже вас як відкриту людину, яка йде на контакт і вирішує проблему (навіть якщо ви не знайдете правильну відповідь).

Або як рятівний жилет — це ділове почуття гумору, воно може врятувати. Акцент на слові ділове, тобто в рамках часу та місця)))

І тууууут…

Як тільки з вас падає остання крапля поту, ви видихаєте й роботодавець (як правило) на автоматі запитує «Чи є у вас ще якісь запитання»? Ви впевнено говорите — ТАК!

Пропускаємо банальні питання про графік роботи, оформлення, ЗП.

Що ще можна запитати на співбесіді?

Вас просили розповісти про себе? Чудово, доцільним буде запитання від вас: «Розкажіть, будь ласка, про Місію і цінності компанії».

Послухайте уважно, чи будете ви їх розділяти? Чи збігають вони зі щойно розказаною роботодавцем візиткою? (буде доречним тільки тоді, якщо ви уважно слухали презентацію компанії і про це нічого не було сказано, а то може бути конфуз, а вам того не треба).

«Що для вас означає ідеальний співробітник на Х посаді»? — послухайте що від вас будуть очікувати. Можливо у відповіді на це питання ви можете почути те, що у вимогах вакансії щойно не згадували. Якісь «внутрячкові» речі. А можливо ви почуєте і вмотивуєтесь дійти цього рівня очікувань роботодавця.

Як буде проходити навчання/адаптація? Її успішні критерії? — тут ви зможете оцінити темп і навантаження в перший період, пробудовану АБО не пробудовану систему (це можна зрозуміти між строк) оцінити свої сили.

Це нова вакансія або ви шукаєте заміну? Чому зупинили співпрацю з попереднім працівником — цікаве запитання, чи не так? Зміна ролей і вже ви тут уважно слухаєте роботодавця))))

І якщо вас запитували: ким ви бачите себе через 5 років, пропоную помститися і запитати: «який у вас стратегічний план розвитку компанії на 5 років»?)) Жартую… А може й ні)))

Резюмуємо: будь-яка реакція і будь-яка відповідь або питання повинні бути органічні. У вас із роботодавцем, по суті, одна зустріч і чим ви щиріші будете, тим правильніше місце за результатами знайдете. Професійне місце, де буде комфортно вам і ефективно вашому роботодавцю.


📌  Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «Блоги».