Цікаві факти про товарні знаки
З товарними знаками ми стикаємося практично щодня. А деякі юристи навіть зробили їх основою своєї роботи. Але мало хто знає, що з trademark пов’язано чимало цікавих історій, про які ми й зараз розповімо.
За знайомою вивіскою ми розуміємо, що в будівлі розташований мережевий магазин або відділення пошти. Улюблені продукти вибираємо за звичними зображеннями на коробці. Впізнаємо рекламу компаній за знайомими логотипами. Це і є товарні знаки або знаки обслуговування.
Трохи теорії
Товарним знаком може бути, наприклад, зображення, поєднання слів, букв, цифр, кольорів або поєднання цих об’єктів.
Щоб використовувати товарний знак організація повинна не тільки придумати його, а й зареєструвати в патентному органі. Реєстрація потрібна в тому числі для того, щоб:
- не було дуже схожих товарних знаків, які можуть ввести покупця в оману;
- як товарний знак не використовували державні або загальноприйняті символи та позначення;
- товарний знак не суперечив громадським інтересам, принципам гуманності й моралі.
Також при реєстрації потрібно вказати, які товари, роботи або послуги планується позначати цим знаком. Адже основна функція товарного знака допомогти нам, споживачам, легко відрізнити (та запам’ятати) конкретний товар, роботу або послугу серед інших таких же.
Нестримна фантазія виробників
Часом бажання виробника виділити свій товар призводить до створення дуже незвичайних товарних знаків у вигляді звуку, запаху, кольору.
Так, французька компанія намагалася зареєструвати як товарний знак запах полуниці. Компанія хотіла стати монополістом по використанню запаху полуниці у виробництві мила, кремів та іншої продукції. Але в реєстрації відмовили. Суд, який розглядав справу, прийшов до висновку, що запах полуниці не оригінальний. Солодка ягода, на думку суду, має п’ять різних запахів.
Але все ж один запах зареєстрований в Європі як товарний знак. Виробникові парфумерії з Голландії належить товарний знак — запах свіжоскошеної трави.
А компанія Cadbury хотіла зареєструвати колір як товарний знак. Той самий, відомий всьому світу фіолетовий колір, який компанія використовує на обгортках своїх шоколадок з початку 20 століття. На заваді реєстрації кольору стали конкуренти — компанія Nestle. Судові розгляди тривали довго, але в результаті суд вирішив, що колір не відповідає ознакам товарного знака та компанії Cadbury відмовили у його реєстрації.
Невдача спіткала й виробника мотоциклів Harley-Davidson при спробі зареєструвати звук двигуна мотоцикла як товарний знак. Причина відмови в тому, що звук не є оригінальним. Адже інші виробники мотоциклів використовують такий же двигун, який видає схожий звук.
Влучне слово й гори зверне
З товарними знаками у вигляді слів та виразів теж не все просто. Іноді у звичайних слів з’являється новий несподіваний сенс.
Коли компанія Nike випустила перші бігові кросівки, їх вирішили назвати «Ацтеки». Але в Адідас кеди зі схожою назвою вже продавалися. Тому, щоб уникнути суду, кросівки перейменували в Кортес. Таке прізвище носив конкістадор, який завоював Мексику та стер з лиця землі державу ацтеків.
Якщо зіставити вислів, який став товарним знаком, і товари, для яких він призначений, то ось кілька оригінальних варіантів:
- FITNESSHIT. Цей товарний знак використовують для позначення пива;
- ПАЛЬЧИКИ ОБЛИЖЕШ. Цей вислів асоціюється з їжею, але зареєстрований такий товарний знак виробником віконної замазки каніфолі, шпаклівки;
- знак СОЛОДКА ПАРОЧКА позначає послуги автосервісу, ремонтні роботи, роботи з прибирання та миття вікон, буріння свердловин, чистку димоходів;
- ЗЛИЙ СОБАКА — послуги голосової пошти.
Власники trademark
Виявляється, в сучасному світі товарні знаки потрібні не тільки у підприємницькій діяльності. Наприклад, товарний знак МОНАСТІКО зареєстрував Валаамський монастир. Під цим знаком монастир випускає харчові продукти: рибу, сир, яйця та ін.
Свій товарний знак має й один із найбільших у світі художніх та культурно-історичних музеїв — Ермітаж. Йому належить знак ЕРМІТАЖНІ КОТИ. І мова йде не про твір мистецтва, а про самих справжніх тварин. Коти живуть в музеї, щоб знищувати гризунів та захищати таким чином експонати музею. А Ермітаж продає під цим знаком сувенірну продукцію.
Плеєри SONY у пляшках з водою
Щоб підтвердити водонепроникність мп3-плеєрів SONY W Series Walkman, що вийшли у 2014 році, замість звичайного спаковування компанія використовувала пляшки з водою.
Товар з’явився в автоматах з напоями. Автомати розставили біля басейнів, спорткомплексів, тренажерних залів. Таким чином, покупці могли на власні очі переконатися у високій якості плеєрів.
Сосиски від VOLKSWAGEN
Volkswagen – не тільки виробник авто, але й сосисок. Спочатку смачні ласощі випробували робітники автозаводу. Від бажаючих з’їсти смачну страву не було відбою. Тому трохи пізніше запустили повноцінне виробництво сосисок.
У 2015 році сосисок продали більше, ніж машин. У Німеччині вони всюди – продаються в магазинах, ресторанах і готелях.
Джерело: uk.wikipedia.org, wisegroup.com.ua, ilex.by, bigpicture.com
Фото: Pexels