Чи справді Формула-1 та інтелектуальна власність не поєднуються?


Формула-1 (F1) — це найвищий клас одномісних автомобільних перегонів, санкціонованих Міжнародною федерацією автомобілів (FIA). Тому й конкуренція там відповідна. Але чому команди F1 воліють захищати свої нововведення комерційною таємницею, а не патентами?

У 2020 році Льюїс Хемілтон побив рекорд Міхаеля Шумахера за кількістю виграних Гран-прі у Формулі-1 і став семиразовим чемпіоном світу. Він представляє команду Mercedes-Benz, яка, своєю чергою, виграла сьомий поспіль чемпіонат конструкторів в Імолі.

Домінування Mercedes у цьому виді спорту не є чимось дивним, а швидше говорить про технологічний прорив. Команди у Формулі-1 невтомно працюють, щоб максимізувати характеристики своїх автомобілів, будь то аеродинаміка чи потужність двигуна.

Чому ж тоді команди F1 не потрапляють у постійні патентні війни, намагаючись отримати перевагу? Чому Mercedes не запатентував свої інновації, які є передовими технологічними досягненнями?

На думку багатьох експертів, якщо дивитися глибше, то очевидно, що Формула-1 та інтелектуальна власність не поєднуються.

Погляд Британії на патенти

Оскільки німецька команда Mercedes-AMG Petronas Motorsport має базу в Бреклі, то й законодавство на неї поширюється британське. Так, у Великобританії патенти регулюються Законом про патенти 1977 року. Вони доступні для більшості промислових процесів та пристроїв. На відміну від авторського права, патентний захист не виникає автоматично при створенні твору. Потрібно подати заявку, а потім лише отримати захист. Отримавши його, винахідник має право вимагати припинення незаконних дій третіх сторін у використанні винаходу.

Існують також різні міжнародні конвенції, які забезпечують міжнародний захист. Приклади тих, що діють в цей час:

  • Угода про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності;
  • Європейська патентна конвенція;
  • Договір про патентну кооперацію;

Існує також Єдиний патентний суд (UPC). UPC вирішує суперечки, що стосуються європейських патентів.

Для чого потрібний патентний захист?

У багатьох випадках для запуску нової технології потрібен час, і з самого початку користь захисту від конкурентів доволі виправдана з комерційної точки зору.

Нездатність захистити нововведення до опублікування його деталей може серйозно обмежити або навіть повністю підірвати сферу захисту.

Закон — це не все

Феномен відсутності патентів у F1 висвітлювався й раніше. Джеймс Аллен, кореспондент BBC News F1, цитував «старшого інженера F1», заявивши:

«Чому у F1 відсутні патенти? Все досить просто. Якщо команда отримує патент на проєкт, то це створює обмеження для інших. Тому інші команди просто заблокують його голосуванням через Технічну робочу групу FIA до кінця відповідного сезону».

F1 регулюється Federation Internationale de l’Automobile (FIA). Щороку FIA окреслює спортивні та технічні регламенти на майбутній сезон. Багато команд покладаються на лазівки в технічному регламенті, щоб поліпшити характеристики своїх автомобілів. Однак F1 в основному призначена для розважальних цілей. Щоб F1 продовжувала розважати глядачів, одна команда не може мати стабільну перевагу над іншими, інакше спорт став би передбачуваним.

Якщо команда запатентує щось та отримає захист від конкуренції через патент, то FIA визнає цей винахід незаконним протягом наступного сезону. По суті, роблячи патент нікчемним.

До прикладу, Mercedes Dual Axis Steering (DAS). DAS змінює положення переднього колеса автомобіля та управляється водієм. Технологія використовується для прогрівання шин. Але FIA вже уточнила правила, що роблять цю систему незаконною на наступний сезон.

Інша причина — обмеженість у часі. Оскільки захист виникає лише після затвердження заявки на патент, є час, коли інші групи можуть розробляти подібні процеси або винаходи, щоб звести нанівець будь-яку тактичну перевагу.

Також варто зазначити, що F1 — це чемпіонат світу, який охоплює величезний спектр територій. Щоб отримати вигоду від патентного захисту, винахідник повинен був би застосувати та отримати патент на кожній території. А вона охоплює всю земну кулю, у тому ж числі; Австралію, Сінгапур, Абу-Дабі, Великобританію та США. Подання окремих заявок на патент — тривалий та дороговартісний процес.

Звісно, є більш зручний варіант використання Договору про патентну кооперацію, однак цей процес може зайняти до 18 місяців. Таким чином, зведуться до мінімуму будь-які потенційні технічні переваги після завершення проєкту.

Зрештою, команди вирішили захистити свої нововведення секретністю, а не патентами. Необхідність розкриття процесу під час подання заявки на патент, ймовірно, призведе до того, що команда втратить свої конкурентні переваги. Комерційна таємниця, навпаки, — це інформація, що має комерційну цінність, оскільки за своєю природою вона є таємницею.

Замість висновків

У цьому випадку, закон — це не єдиний аспект; комерційна обізнаність все ж є ключовою. З огляду на постійно мінливий ландшафт F1, патенти не є найкращими інструментами захисту. Важливо зосередитись не лише на законі та вигодах, які він може забезпечити. Потрібно також враховувати інтереси бізнесу, а також розуміти спортивну індустрію та які її кінцеві цілі.

Джерело: wikipedia.org, vennershipley.co.uk, legalcheek.com

Фото: Pexels