Чи змінюється система примусового виконання рішень в Україні?
Новообраний Міністр Юстиції Денис Малюська заявив на своїй сторінці у фейсбук, що буде покращувати систему примусового виконання рішень.
А саме: припинить практику передавання винагороди “нагору”, “стоп-списків” підприємств та нав’язування окремих приватних виконавців.
Зміна системи виконавчих рішень змінюється вже протягом двох років. Ми вирішили проаналізувати, який шлях вона пройшла і які ще виклики стоять перед нею.
Як в Україні з’явилися приватні виконавці?
У 2012-14 роках система примусового виконання рішень була вкрай неефективною. Державна виконавча служба була перевантажена. Середній строк виконавчого провадження сягав 2-х років, а по деяким складним справам – і до 3-х років. Це призвело до того, що провадження за виконавчими листами або не відкривались місяцями, або ж закривалися одразу — по факту відсутності майна у боржника.
Зарплата державного виконавця становила максимум 2 тисячі гривень, що демотивувало співробітників й унеможливлювало виконання їх обов’язків на належному рівні. Основною метою державних виконавців було лише отримати власну винагороду, але ніяк не виконати рішення.
Зважаючи на це, у великих банківських та фінансових установах почали з’являтися власні «виконавці», всім більш відомі як колектори. Вони отримували рішення суду, приходили з ним до боржників і намагались витребувати належні їх роботодавцям гроші.
Така практика для держави була небажаною, адже обурення як кредиторів, так і самих державних виконавців почало зростати у прогресії. Впровадження альтернативи Державній виконавчій службі (далі – ДВС) стало неминучим. В жовтні 2016 року змінами до Закону України “Про виконавче провадження” було запроваджено інститут приватних виконавців.
Вже у липні 2017 року з’явилися перші приватні виконавці, котрі, фактично, почали працювати через рік – в жовтні 2017 року.
Що ж відбувалося з ДВС?
Дуже важливим рішенням було не тільки впровадити приватних виконавців, а й залишити ДВС. Разом із приватними виконавцями, ДВС було збільшено винагороду та надано нові права.
Доступ до новоствореної професії приватного виконавця став дуже складним через непрості екзамени, досвід роботи у галузі, необхідність страхування своєї діяльності, відкриття банківських рахунків та інші додаткові спеціальні умови.
Водночас, згідно із законом, лише ДВС змогли супроводжувати певні категорії виконавчих проваджень, таких як: виселення чи стягнення на користь державних органів. Таким чином, держава створила всі умови для здорової конкуренції між ДВС та приватними виконавцями.
Порівняльні показники ДВС та приватних виконавців
Сьогодні в Україні зареєстровано 193 приватних виконавці та 655 відділів ДВС, в яких, в свою чергу, працює приблизно 8 тисяч виконавців. Здавалося би, різниця в чисельності дуже разюча. Але як насправді виглядає ситуація, розглянемо на прикладі деяких статистичних показників.
Кількість проваджень, що відкриваються ДВС залишається значно більшою. Але треба не забувати, що приватні виконавці дещо обмежені у стягненні за деякими категоріями справ, серед яких наймасштабнішими є процеси, де держава та її органи виступають як стягувачами, так і боржниками.
Серед семи найбільш активних стягувачів лише АТ КБ “ПриватБанк” та ТОВ “Фінансова компанія управління активами” мають можливість звернутися до приватних виконавців. Проте ПриватБанк скористався можливістю та пред’явив лише 1 500 виконавчих листів до приватних виконавців в цьому році.
Далі розглянемо хто з приватних виконавців є найбільш активним.
В 2019 році кількість проваджень, що супроводжують приватні виконавці суттєво збільшилась у порівнянні із минулим роком. Але процес зростання не є рівномірним, адже, як показує статистика, одним виконавцям “довіряють” більше, ніж іншим.
Перші чотири у рейтингу приватні виконавці покривають більш ніж 60% виконавчих проваджень, що супроводжуються приватними виконавцями у 2019 році.
Що є дуже цікавим, найзавантаженіша Юхименко О.Л. найчастіше виступає виконавцем по тих процесах, де стягувачем є АТ “ПУМБ” (74% всіх її проваджень) та декілька інших великих фінансових компаній.
Висновки
В цілому, перезавантаження системи виконавчого провадження можна назвати успішним, адже, по-перше, з’явилася конкуренція між ДВС та приватними виконавцями. При цьому для ДВС законодавець залишив окремі категорії, за якими лише вони мають права стягувати. По-друге, працівники ДВС отримали більш привабливу заробітну плату та винагороду, що, безперечно, трохи підвищило їхню мотивацію.
Попри гарні новини, все одно складається враження, що ті провадження, які раніше виконувались добре, зараз виконуються ще краще та швидше. А ті провадження, по яким не було виявлено майна боржників, і зараз можуть супроводжуватись роками.
Приватні виконавці стали на захист бізнесу, що призвело до появлення дуже тісних взаємовідносин між окремими компаніями та виконавцями. Але все не так погано й Україну очікує найближчим часом ще одне перезавантаження системи виконавчого провадження.
__________
Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».