Белінда Джонсон: історія успіху юристки Airbnb
У червні 2016 року в Airbnb було неспокійно. Керівництво сервісу нервувала через чутки про плани міської влади змінити законодавство в сфері короткострокової оренди нерухомості і зобов’язати інтернет-компанії перевіряти у орендодавців реєстрацію і дозвіл на здачу житла. Непокора загрожувала штрафом — від $ 1000 в день за кожного власника, який не підтвердив свій статус.
Керівник юридичного відділу Airbnb Белінда Джонсон була одним з небагатьох співробітників, які наполягали на необхідності розпочати судову тяжбу з міською владою. Глава компанії Брайан Ческі сумнівався — він уявляв, у скільки обійдеться суд.
Але Джонсон нагадала йому, що з грошима в будь-якому випадку доведеться розлучитися, в іншому випадку вони підуть на штрафи і найм додаткових співробітників, які будуть приводити сервіс у відповідність з новими поправками.
Але що турбувало її найсильніше, так це створення прецеденту: якби влада Сан-Франциско прийняли поправки, то так могли зробити й чиновники з 190 тисяч інших міст, де присутній сервіс.
Вона сказала, що у нас немає вибору, — згадує Ческі.
27 червня 2016 року сервіс Airbnb подав до суду на Сан-Франциско. Тяганина тривала майже рік і завершилася на користь сервісу — міська влада відмовилися посилювати законодавство, а представники Airbnb погодилися розкрити інформацію про орендодавців.
Ческі найняв Белінду Джонсон в 2011 році — вона стала першим топ-менеджером компанії і очолила юридичну службу. Джонсон закликала керівника відразу розібратися з юридичними нюансами — поки вони не привели до проблем з законом.
Також вона розвивала відносини з користувачами:
У той час як водії Uber борються з компанією в суді, орендодавці Airbnb платять сервісу за можливість взяти участь в щорічних конференціях Open, які нагадують збори релігійної громади, і закликають міську владу підтримати компанію, — пише журнал Wired.
На думку Ческі, Джонсон належить ключова роль в процесі перетворення стартапу для короткострокової оренди житла в глобальну компанію вартістю $ 31 млрд:
Джонсон навчила мене важливій речі — завжди розмовляти з людьми. Вона завжди була кимось на кшталт державного секретаря компанії.
Джонсон вірила, що будь-який конфлікт можна вирішити в діалозі. Час її появи в компанії співпав з погіршенням відносин між Airbnb і владою Нью-Йорка: генеральний прокурор вирішив вивчити законність бізнесу, законодавці прийняли поправки до закону про багатоквартирні будинки, які обмежили максимально можливий термін здачі квартири до 30 днів на рік і заборонили здавати кілька квартир одночасно.
Ми були налаштовані рішуче і збиралися битися з містами. Але Джонсон порадила нам вступити з владою в діалог — навіть в тих містах, де ми ще не планували відкривати представництва. Вона нагадала, що якщо нашим сервісом користуються в цих містах, нам потрібно з ними співпрацювати. Це змінило мою точку зору, — розповідає Ческі.
За словами співробітників Airbnb, вона може знайти вихід з будь-якої ситуації: працюючи юристом в сфері ІТ останні 20 років, Джонсон переконалася, що можливо абсолютно все.
«Я люблю технології і хочу у всьому розібратися»
У 1991 році Джонсон закінчила юридичний факультет Техаського університету в Остіні і деякий час попрацювала в традиційних юридичних фірмах Далласа.
У місті вона познайомилася з майбутнім «доткомівського мільярдером» Марком Кьюбаном. Разом з партнерами — Тоддом Вагнером і Крісом Джаебом — він створював компанію для інтернет-трансляції радіо Audionet. На початку 90-х років інтернет-компанії були не так поширені, особливо за межами Кремнієвої долини. Це заінтригувало Джонсон.
Офіс був в маленькому складському приміщенні. Я зайшла і сказала:
Привіт! Вам потрібен юрист. Я взагалі не розумію, чим ви займаєтеся, але люблю технології і хочу у всьому розібратися.
— Белінда Джонсон
Пізніше компанія змінила назву на Broadcast.com і до 1998 року вийшла на біржу. Рік по тому її придбав сервіс Yahoo за $ 5,7 млрд, Джонсон перейшла в материнську компанію та вирушила в Кремнієву долину.
В Yahoo вона пропрацювала 13 років, з яких 10 — заступником головного юридичного радника. Джонсон допомогла врегулювати позов від компанії Sony BMG, яка звинуватила Yahoo в порушенні авторських прав у зв’язку з трансляцією музики через інтернет-радіостанцію Yahoo LAUNCHcast, а також допомогла добитися від Єврокомісії дозволу на десятирічний союз Yahoo з Microsoft, завдяки якому компанія отримала можливість використовувати пошукові технології , а Microsoft змогла продавати рекламу в продуктах обох компаній.
До 2011 року вона вирішила спробувати себе в чомусь новому. Їй хотілося приєднатися до невеликого стартапу і побачити, як він буде стрімко рости і розвиватися на її очах — як це було з Broadcast.com.
Коли вона вперше почула про Airbnb, то відразу вирішила потрапити в компанію. Для цього їй потрібно було познайомитися з засновниками, і вона стала шукати людину, яка могла б їй в цьому допомогти. Ним виявився інвестор Рон Коноуей з фонду SV Angel, який у 2010 році брав участь в раунді серії «А».
В ту пору засновники Airbnb формували команду топ-менеджерів. Коноуей запропонував їм почати з керівника юридичного відділу і порекомендував Джонсон:
Вона зібрана, розумна, витривала і відмінний лідер.
Коли ІТ-компанії розширюються, вони рідко наймають в першу чергу керівника юридичного відділу. Але в 2011 році Airbnb вперше зіткнулася з протидією регуляторів, і Брайану Ческі була потрібна допомога.
Джонсон зрозуміла, що вибрала відповідну компанію, в 2012 році. У той час власники готелів і керівники профспілок поскаржилися в муніципальну податкову службу Сан-Франциско на туристів, які шукають житло за допомогою Airbnb і не платять 15-відсотковий податок на тимчасове проживання. Відомство організувало публічні слухання, на які прийшли десятки орендодавців, щоб підтримати компанію.
У той час Airbnb був на 10% бізнесом і на 90% — соціальним рухом. Я була приємно здивована підтримкою наших користувачів — їх прийшло так багато, що організаторам довелося відімкнути ще одну кімнату, щоб вмістити всіх бажаючих виступити, — згадує Джонсон.
У липні 2015 року вона отримала підвищення, ставши керівником в сфері правових і комерційних відносин. Вона займалася розвитком відносин з громадськими та державними організаціями, підтримувала соціальні та благодійні ініціативи.
Вплив на Ческі
Раз в тиждень Джонсон і Ческі вечеряють разом. Такі «вилазки» дозволяють їм обговорити стратегію компанії: на роботі вони більше зайняті вирішенням поточних проблем.
Зараз нам дуже зручно керуватися місією. Але коли компанія стає публічною, їй необхідно діяти в інтересах акціонерів, — розповідає Ческі.
Чисельність співробітників компанії перевищує 2500 чоловік, причому 1100 осіб були найняті в 2016 році. Під час зустрічей Ческі і Джонсон обговорюють, як збільшити швидкість комунікації і взаємодії між співробітниками.
По четвергах раз на два тижні вони проводять загальні збори — відповідають на питання співробітників і розповідають про поточну ситуацію в компанії. Раз на тиждень вони проводять схожу зустріч для прямих підлеглих топ-менеджерів, де збирається близько 100 чоловік.
Джонсон і Ческі домагаються того, щоб у всіх співробітників була однакова інформація про те, що відбувається. На їхню думку, це спростить комунікацію, а організаційна структура довше буде залишатися плоскою, — пише видання Wired.
Однак, щоб всі рішення не замикалися на ній, Джонсон заохочує підлеглих діяти самостійно. Частину обов’язків вона делегувала новому головному юридичному раднику Робу Честнату. Перш ніж затвердити його кандидатуру, вона провела з ним шість зустрічей, які розтягнулися на п’ять місяців — Честнат вийшов на роботу в квітні 2016 року. Джонсон довго придивляється до людей, але коли починає їм довіряти, то залишає повну свободу дій.
Трагедія
C 12 по 14 листопада 2015 року компанія провела в Парижі другу щорічну конференцію для орендодавців Airbnb Open. Вартість відвідування становила $ 295, однак це не зупинило і п’ять тисяч учасників.
Представники компанії розповідали про те, як власники приміщень можуть збільшити дохід від сервісу. Однак їх метою було згуртувати їх і показати, що вони — частина руху, яке надихнула Airbnb.
На наступний день відбулася трагедія. 13 листопада 2015 року Джонсон і ще 50 співробітників Airbnb вечеряли в барі в 18 окрузі Парижа. Ческі був у парі кварталів — зустрічався в ресторані з партнерами, батьками і першими співробітниками.
О 21:00 в місті почалася стрілянина і вибухи. Пізніше з’ясується, що терористи влаштували напад на місто, убивши більше 130 осіб. Джонсон зв’язалася з родиною і повідомила, що з нею все в порядку, а потім стала з’ясовувати, що сталося з співробітниками і учасниками Airbnb Open.
Власник бару виявився користувачем сервісу — нагорі у нього була вільна квартира, яку перетворили в оперативний штаб. У місті було 635 співробітників компанії і більше п’яти тисяч учасників конференції. Спершу Джонсон з’ясувала, чи все з ними в порядку і чи знаходяться вони в безпеці. Коли стрілянина стихла, вона стала відправляти по домівках тих, хто був поруч з нею. Вона покинула притулок останньою близько 3:00.
«Місія Airbnb — прибирати бар’єри, а не зводити їх»
Через теракти відносини Airbnb з регуляторами стали ще більш напруженими, крім того, у людей з’явилися причини побоюватися незнайомців.
Однак найбільше неприємностей Airbnb доставляють внутрішні проблеми, які виникають через віру Ческі в порядність людей. У 2016 році професори Гарвардського університету Бенджамін Едельман, Майкл Лука і Ден Свірські опублікували дослідження, закликавши компанію відмовитися від відображення імені і фотографії гостей, які намагаються забронювати житло, через проблеми расизму.
Людям з іншим кольором шкіри і незвичайними іменами було складніше домовитися з власниками.
Це викликає кризу платформи, оскільки місія Airbnb — прибирати бар’єри, а не зводити їх, — повідомляє Wired.
Це завдання, яке належить вирішити Джонсон. Щоб впоратися з проблемою міської влади, вона заохочує появу клубів орендодавців Airbnb — всього їх 64.
Після того, як члени такого клубу в Чикаго здійснили 42 візиту до законодавчих зборів міста і 1500 дзвінків обраним представникам, влада ухвалила лояльне до сервісу законодавство, дозволивши компанії продовжувати діяльність в місті.
Оцінка компанії становить $ 30 млрд. Джонсон планує вирішити більшу частину проблем до проведення IPO, причому всупереч терористичним загрозам:
Вони роблять нашу соціальну місію ще більш важливою. Зараз жителями різних країн, як ніколи раніше, потрібно дізнатися один одного краще.
Джерело: vc:ru