Саме студенти є ключовими стейкголдерами реформи юридичної освіти


У вересні цього року Ліга студентів АПУ запустила проєкт «Реформа юридичної освіти».

Його мета – максимально наблизити реформу юридичної освіти до втілення та створити напрацювання, які будуть застосовуватися у всіх юридичних закладах вищої освіти.  Адже саме студенти найбільш дотичні до реформи юридичної освіти та є ключовими стейкголдерами освітнього процесу.

Над даним проєктом працює ціла команда студентів-лігівців. Один із них – Олег Мусій, який займає посаду директора з інновацій проєкту.

Ми вирішили зробити цикл інтерв’ю з ключовими представниками команди реформаторів. І перший герой, з яким ми поспілкувалися, саме Олег.

Розкажіть, як і чому виникла ідея створити проєкт «Реформа юридичної освіти»?

Ідея проєкту «Реформа юридичної освіти» виникла досить давно. Минулого року ми почали активно обговорювати проблеми юридичної освіти в Україні та паралельно реформи в діяльності Ліги студентів АПУ (дійшли до думки, що саме Ліга студентів АПУ, як найбільше об’єднання студентів правників, має стати платформою для реформування юридичної освіти). І влітку цього року ми зібрали ініціативну групу, яка уже декілька місяців активно працює над реалізацією цього проєкту.

Його основана мета?

Основна мета проєкту – це якісні зміни в юридичній освіті. Він стає платформою для комунікації між усіма стейкголдерами зацікавленими в реформуванні юридичної освіти (студентами-правниками, органами державної влади та роботодавцями).

Ми знаємо, що на різних рівнях є робочі групи, які працюють над реформуванням юридичної освіти. Проте наш проєкт має на меті, щоб зміни базувались саме на потребах ринку юридичних професій. А головне – на думці студентів-правників, які є споживачами освітніх послуг. Основне завдання – це саме збір, аналіз та донесення до інших думки та позиції студентства, щодо реформи в сфері юридичної освіти.

Чим саме займається команда?

Команда нашого проєкту складається з п’яти людей. Керівник проекту – це Юрій Горун, він адмініструє усі процеси, що відбуваються в рамках реалізації проєкту. За фінанси у нашій команді відповідає Вероніка Годлевська, яка паралельно обіймає посаду голови Ліги студентів АПУ.

Марина Лобко – це PR-менеджер нашого проекту та людина, завдяки якій медіапростір нашого проєкту наповнюється цікавим контентом, а про нього знають все більше людей. Юрій Пукавський – директор з технологій, працює над тим, щоб наш проєкт мав належне технічне забезпечення, і п’ятим членом команди є я Мусій Олег – директор з інновацій.

Основним моїм завданням, попри запровадження різного роду новинок у проєкт, є комунікація з органами державної влади. А всі ми спільно працюємо над постійним вдосконаленням нашого проєкту, постійно обговорюємо нові ідеї для кращої роботи платформи.

З числа представників проєкту саме ви займаєтесь комунікацією з держорганами. Чому це важливо?

Ннезважаючи на те, що наш проєкт збирає усі пропозиції та зауваження від студентів, основним завданням потім є донесення цією думки до державних органів. А також лобіювання інтересів студентства серед тих осіб, які уповноважені на прийняття рішень і змін в системі юридичної освіти. Окрім цього, підтримка будь-якого проєкту державою – це так званий «вотум довіри» до проєкту і визнання того, що він справді важливий для суспільства.

Як ви співпрацюєте з іншими, до прикладу,  не державними організаціями.

Ми цілком відкриті до діалогу щодо спільної роботи з іншими організаціями, які мають схожу мету та спільні з нами цінності. Будь хто, хто має бажання змінювати юридичну освіту в Україні, може долучатися та працювати спільно з нами.

Проєкт «Реформа юридичної освіти» ініційований Лігою студентів АПУ, проте він не закритий для інших. Якщо ви представник громадської організації або просто людина, яка має ідеї для подальшого розвитку проєкту, тоді не соромтесь, шукайте наші контакти на сайті і будемо обговорювати шляхи нашої подальшої спільної праці.

А якщо ви не маєте часу на активну роботу в проєкті, то просто пройдіть опитування щодо якості юридичної освіти та поділіться ним з колегами та друзями. Адже думка кожного студента є важливою для нас.

Щодо Міносвіти, як там ставляться до вашого проєкту? Чи сприяють?

Основними державними органами, які займаються питаннями реформи юридичної освіти є Міністерство юстиції України та Міністерство освіти і науки України. З обома ми уже налагодили співпрацю.

Обидва органи схвально ставляться до нашого проєкту і розуміють важливість студентської думки в процесах реформування юридичної освіти. Подальшу нашу роботу ми будемо обговорювати на спільних зустрічах, до яких ці відомства відкриті і завжди готові обговорити наші пропозиції.

На вашу думку, що саме варто змінити в системі юридичної освіти? Взагалі, яка зараз склалася ситуація в Україні?

На мою думку, нормальний освітній процес це коли:

  • відбувається постійна співпраця всіх сторін: студенти вчаться, проходять практичні кейси та працюють на місцях їх майбутньої роботи (а не проходять піврічні стажування після завершення навчання);
  • освітній процес тісно працює з роботодавцями, які готують собі якісні кадри (постійні стажування студентів, участь в практичних заняттях, проведення різних тематичних конкурсів),
  • викладачі отримують якісну зарплатню та мають достатні можливості для реального підвищення кваліфікації (обміни досвідом, технічне забезпечення для наукової діяльності),
  • влада отримує закриття потреб юридичного ринку, кваліфіковані кадри в Україні, а головне – диплом державного зразка підкріплений реальними знаннями та навичками.

На жаль, зараз ситуація далеко не така. Усі програми застарілі і не відповідають вимогам сучасного ринку юридичних професій. Студенти володіють теоретичними знаннями і геть не готові до практичних кейсів. Роботодавці, зважаючи на велику кількість випускників юридичних ЗВО, взагалі не забезпечують достойного рівня життя молодого правника. Ба більше,  не довіряють випускнику українського ЗВО (тому студенти потім в більшості випадків проходять піврічні неоплачувані стажування).

Держава викидає мільярди на підготовку правників, а отримує тисячі не працевлаштованих і не конкурентноспроможних випускників юридичних ЗВО.

Ну і звісно важливими є права студентів, порушення яких відбуваються щоденно в рамках освітнього процесу, і які дуже важко захистити (бо ЗВО автономні і знайти на них якийсь вплив навіть з Міністерства досить важко). От власне над вирішенням цих проблем ми і працюємо.

Які вже кроки командою зроблено?

Найперше – це сформовано команду проєкту, яка щоденно працює над впровадженням та удосконаленням «Реформи юридичної освіти». По-друге, налагоджено співпрацю з державними органами, міжнародними організаціями  та ведуться перемовини з потенційними партнерами проєкту. По-третє, запущено опитування серед студентів юристів, яке покаже, що саме їх не влаштовує та які вони мають ідеї, щодо покращення юридичної освіти.

Чи були перепони. Якщо так, які?

Найважче – це знайти консенсус між усіма: в середині команди, серед стейкголдерів і головне – знайти найкраще спільне бачення майбутнього юридичної освіти та механізми його впровадження. Реформи – це речі не прості, і самі по собі є труднощами. Але усі сторони досить відкриті та зацікавлені у співпраці задля створення якісної юридичної освіти в Україні.

Що плануєте далі?

На далі плануємо розвиватись та залучати якомога більше студентів до процесу реформи. Також плануємо провести хакатон серед студентів, на якому хочемо розглянути основні проблеми в сфері юридичної освіти та знайти найкращі ідеї щодо їх вирішення.

Ще плануємо створити можливість для студентства в будь-який момент повідомити нам про порушення прав. Потім хочемо систематизувати ці заяви та подавати щоквартальний звіт про порушення прав студентів до органів державної влади. І будемо вимагати від них відповідної реакції на ці факти.

Також плануємо створити представництва проєкту в кожному ЗВО, яке здійснює підготовку правників для того, аби кожен студент мав на місці свого амбасадора проєкту і міг до нього звернутися. І ще ми плануємо напрацьовувати пропозиції стосовно змін до чинного законодавства, які стосуються освіти майбутніх правників і подавати їх до органів державної влади.

А головне, що ми кожного дня розвиваємося і у нас постійно з’являються нові ідеї щодо покращення юридичної освіти. Тому я сподіваюся, що зовсім скоро ми разом побачимо перші позитивні зміни до яких приведе проєкт «Реформа юридичної освіти»