Із стартапу в успішну компанію: інтерв’ю з командою Дом юриста
Якби вас попросили кинути традиційну юридичну практику та повністю перейти в IT – яку б відповідь ви дали? Наскільки важко юристам працювати з технологіями та невпинно трансформуватися, щоб пропонувати людям доступні юридичні послуги? Скільки грошей можна заробити на юридичних інноваціях? А також, чому юристам самостійно буде дуже важко створити власні юридичні стартапи?
Відповіді на ці питання можуть дати виключно ті люди, які пройшли весь цей шлях та досягли при цьому успіху. Мова йде про один з юридичних технологічних сервісів «Дом юриста» та його команду.
Lойеру вдалося поспілкуватися з ними 28 січня, коли вони приїхали до Києва аби зняти перший випуск свого влогу про технології. Що саме ми питали та які відповіді дали наші «технологічні» друзі – читайте в цьому інтерв’ю.
Олег, наскільки ми знаємо, Ви є практикуючим адвокатом вже майже 20 років. Чому Ви вирішили так змінити свою кар’єру та піти в IT?
– Олег: ну, по-перше, я до останнього вважав, що Дом юриста – це такий собі невеличкий експеримент. Місце, де наша фірма просто могла б розміщувати свої документи. Ми не хотіли на цьому заробляти, вартість документів була взагалі символічною. 11 гривень спочатку, якщо не помиляюся. Я думаю, що ми б так і продовжили просто продавати документи, якби на самому початку Микита не почав активно просувати проект.
А по-друге, знаєте, в житті найважливіше – це емоції. Емоції, які ви отримуєте. Від кар’єри, життя, кохання або чогось іншого. Я почав задумуватись, що було б гарно за своє життя створити щось дійсно значиме. Розумієте, ви можете бути чудовим юристом і, кажучи правду, заробляти також багато. Але це все закінчується на тому, що ми, юристи, все життя обслуговуємо людей, які щось створюють. Вони створюють, а не ми. Бізнесмени.
На якомусь етапі звичайна юриспруденція стала для мене нудною. Я прийняв рішення, що також хочу побудувати компанію, яка буде нести цінність суспільству. А коли ти приймаєш такі рішення, то вже не думаєш, страшно тобі чи ні. Ти просто робиш (усміхається). Зараз я маю лише одне відчуття – радість, що все відбувається саме так. Спочатку, можливо, я й вагався, було страшно, заробіток також на деякий час похитнувся. Але все це проходить, якщо ми наважуємось ризикнути.
Наскільки складно бути юристами і працювати в IT? Як Ви розумієте програмування?
– О, то це питання для Максима (сміються)! Ні, насправді, як ми вже казали, в бізнесі багато чого залежить від банального везіння. Більше ми не можемо пояснити те, що саме наш партнер – Максим Селіванов – майже в досконалості володіє навичками програмування. І не просто, знаєте, каже про це, як багато хто робить для самореклами, а вміє! Щось там програмує, спілкується з програмістами та навіть каже, що вони роблять не так (сміються)!
Як не зайдемо до кабінету, він там щось в «чорному екрані» робить. До речі, ми з Микитою називаємо це чорним екраном, адже спеціальна програма для програмування виглядає дуже темно. Все чорне та один код. Взагалі жах (сміються). Як він ще зір не посадив… Ми вважаємо, що якби Максим не був юристом, він би обов’язково став чудовим програмістом. А в Дом юриста він грає ключову роль.
Якби ви виділили «рецепт успіху» юридичного стартапу (та й взагалі якогось проекту), як би він звучав?
– Рецепт успіху? Напевно, робити те, що несе користь. Якщо ваш проект буде вирішувати чітку проблему, то йому буде потрібно просто дати трохи імпульсу. Далі він буде просуватись самостійно. Спостерігайте за людьми, знаходьте проблеми та вирішуйте їх.
Коли дивишся на Дом юриста (соціальні сторінки, сайт) одразу помітно, що він виглядає досить стильно. Чому ви так багато уваги приділяєте цьому?
– Микита: Просування, просування й ще раз просування. Брендінг. Це правило номер один. Ваша компанія ззовні повинна виглядати просто неперевершено, мати якусь, знаєте, харизму. Справжню людську харизму. Уявіть, що ви спілкуєтесь з людиною. Нам подобаються люди, які є цікавими, які частенько посміхаються, мають гарний зовнішній вигляд та можуть зацікавити своєю особистістю. Ось компанія – те ж саме, один в один. Сьогодні я бачу просто купу продуктів або компаній, які настільки нудні, некрасиві та… ось знаєте, звичайні, що від цього аж навіть якось сумно стає. Особливо мені, як людині, яка створює бренди. Хоча насправді, для побудови успішної компанії багато не треба. Робіть якісний дизайн, гарно пишіть, вмійте зацікавити аудиторію та давайте цінність. Все. Вже потім це все можна удосконалювати.
Микита, наскільки важко просувати новий продукт з нуля? Яку пораду ви можете дати тим читачам, які наразі працюють над брендами власних стартапів?
– Наскільки важко? Ну, важко давати людям цінність. Все інше – це вже другорядні речі. Насправді, якщо ви хочете просунути будь-яку компанію, не особливо юридичний проект, ви маєте бути цікавими. Якщо постійно тільки готувати публікації на тему «Купіть ось це» та «Купіть ось те», або ж «Вау, в нас тут засновник виступив тут, перегляньте», – кому це буде цікаво? Спочатку ви маєте зробити компанію цікавою, давати якісний контент для своєї аудиторії. З часом у ваших користувачів сформується звичка заходити на сторінку вашої компанії, щоб подивитися новини.
Потрібно вчити людей. Є чудова стратегія «Give-Give-Give-Ask». Ви маєте давати, давати, давати, а вже потім про щось попросити. Купити, завантажити, спробувати тощо. Без першого не буде і другого. Чесно кажучи, я взагалі шокований, як ми спочатку змогли «піднятися» на звичайних документах. Тоді не було жодної автоматизації, ні різноманітних сервісів, ні Jusnote тощо. Це чудовий показник того, як важливий маркетинг при побудові компанії.
Більшість людей бачить вас втрьох. Ми розуміємо, що є ще команда, яка не знаходиться на публіці, але як ви не сперечаєтесь, хто з вас головний? Багато компаній, де є декілька партнерів, дуже часто перестають існувати через сварки. Як ви вирішили це питання?
– Напевно, в нас такого немає через те, що кожен з нас фахівець у своїй сфері. В такому, до чого інший не має жодного відношення. Наприклад, Максим чудовий технік, до чого не маю. відношення ані я, ані Микита. Я проводжу весь час в побудові стратегії, розмовах з партнерами, а Микита – він постійно тільки в маркетингу, дизайні, побудові бренду. Не розумію, коли «всі роблять все». Це ж безглуздо. На то і потрібні партнери, щоб доповнювати один одного. Не думаю, що ми колись посваримось, але Микита каже, що йому б не хотілось. Каже: «Ви ж, перш за все, юристи!». Сміються.
Пробачте за таке питання… Але сьогодні воно цікавить багато кого з юридичної сфери. Наскільки багато можна заробити на юридичних інноваціях? Скільки грошей приносить Дом юриста?
– Ну, найголовніше – ми ніколи не ставили за мету отримувати прибуток. Ми завжди хотіли виконувати певну соціальну функцію, допомагати юристам працювати ефективніше, а також надавати юридичну підтримку підприємцям. Тому, наприклад, документи коштують всього 28 гривень (сміх). Але сьогодні, з урахуванням наших інших сервісів, ми можемо заробити достатньо, щоб продовжувати інвестувати в проект далі. Вважаємо, що десь через 5 років юридичні інновації будуть приносити дуже великі гроші. Як казав відомий бізнесмен Джек Ма: «Ми маємо будувати бізнес з урахуванням того, яким він буде через 10 років. Якщо компанія через 10 років буде потрібна, якщо вона буде нести користь, то є сенс вкладати в неї час та фінанси». Сподіваємось, а навіть і трохи впевнені, що через 10 років Дом юриста буде користуватися неймовірним попитом та приносити дуже багато грошей. Нам знову ж таки пощастило, що ми потрапили в самий «пік» розвитку юридичних технологій в Україні. Як Стів Джобс та Стів Возняк, коли вони будували ринок персональних комп’терів. Також сьогодні такі юридичні сервіси знаходяться на увазі у закордонних інвесторів. Тільки за 1 рік ми вже двічі отримували інвестиції, загалом отримали декілька десятків тисяч євро. Ці кошти були виділені на розробку сервісу з прогнозування рішень судових спорів «Дом юриста Analytics». Поки що зарано витрачати їх на себе.
Ви запустили багато сервісів. Це створення ТОВ онлайн, перевірка договорів, автоматизація документів, також CRM, яку ринок взагалі дуже сильно чекав. Який з цих проектів було найскладніше реалізувати? І чому?
– Максим: Безумовно це CRM. Там мої програмісти, а також я, взагалі голови собі ломали. До речі, це ще не все, буде просто купа оновлень.
– Олег: Складно також було зробити сервіс «Створення ТОВ», а саме так, щоб заява про реєстрацію складалася автоматично, щоб кожна буква «ставала» в окрему клітиночку.
– Микита: А взагалі, все складно зробити. Ми зрозуміли, що найважливіше – почати. Ідеї та робота ніколи не можуть бути зрозумілими одразу. Тільки коли ми починаємо над ідеями працювати, тільки тоді щось з цього виходить. Немає нічого неможливого.
– Олег: А з правильними людьми так взагалі все більш-менш легко. Вони самі кажуть, що тобі робити.
Чим ви мотивували людей працювати з вами, коли ви ще не могли запропонувати їм зарплату?
– Максим: До речі, ми багато часу були втрьох. Так склалося, що кожен з нас окремо дуже мотивований, бачить можливості. Тому такої проблеми не було. Але ми можемо порадити одне – мотивуйте ідеєю. Звучить банально, знаємо (сміються). Але так воно і є. Покажіть людині, який вплив вона може надати суспільству в цілому. Покажіть, яка мета компанії та що потрібно зробити, щоб її реалізувати.
– Олег: Ми вважаємо, що сьогодні всі просто «повернуті» на грошах. «Гроші, гроші, гроші». «Я нічого не вмію, але я вчився або вчилася в вузі, заплатіть мені». Ніколи! До 29 років взагалі про гроші думати не треба. Ми повинні збільшувати свій «мозковий капітал». Треба задавати питання «Як я можу бути корисний суспільству», багато працювати, шукати себе та пробувати. Тому робота в будь-якому стартапі або компанії буде на користь. Тоді десь в 30 років можна вже думати про результати своєї роботи та про те, скільки можна на цьому заробити.
Три найкрутіші юридичні стартапи України, на вашу думку?
– OpenDataBot, AxDraft, бо побудований гарно, і, ми думаємо, що PatentBot. Гарно просунулись.
Три найгірші стартапи?
– Найгірші ті, хто навіть не починав щось робити. Всі вони – найгірші (сміються). Інші ж молодці, що пробують щось створити. Тому тут не може бути поганих проектів, можуть бути не дуже завершені.
Три кроки, які повинні зробити юристи, щоб досягти успіху в побудові власних юридичних технологічних проектів?
– Почати щось робити. Це справді так, ми не жартуємо. Ми всі знаємо специфіку юристів. Це люди, які дуже багато говорять, але насправді, ми так точно знаємо, отримують більше задоволення від того, що говорять, а не від того, що щось намагаються зробити. Крок номер один – почати!
Мати ідею, яка несе якусь користь. Вигадувати щось просто для того, щоб «бути в темі» – не варіант. Ви маєте спостерігати за споживачами, знаходити проблеми і вирішувати їх.
Оточити себе людьми з різними навичками та баченням. Будемо казати просто постійно – юристи самі нічого не зроблять. І це ні в якому не погано, ми любимо представників нашої професії. Вони круті (сміються). Але в плані юридичних інновацій – це все важко. Бо це бізнес. Потрібно мати просто купу-купу креативу, в досконалості володіти маркетинговими навичками, вміти робити дизайн, програмувати тощо. Це справжній бізнес. Не подумайте, що ми якісь злі, ми самі юристи, але в нас, як юристів, все закінчується просто на жахливій подачі та максимально неякісних картинках Феміди або прапору. Дизайнери, маркетологи, відео-аніматори, програмісти – ось хто потрібен для початку.
Скільки часу займала розробка сервісу «Створити ТОВ онлайн»?
– Загалом, всі процеси створення продукту досить ідентичні. В нас це так:
1. Стадія обговорення ідеї, планування;
2. Стадія розробки дизайну;
3. Верстка сервісу;
4. «Прикрутка» його до вже існуючої бази;.
Сервіс «Створити ТОВ» був розроблений десь за місяць. Багато часу зайняв дизайн, адже там потрібно було промалювати кожен крок, а також сама верстка.
Якби ви зараз набирали команду, кого б ви шукали?
– Ми завжди набираємо команду (сміються). Взагалі, в першу чергу ми шукаємо програмістів. Від них багато чого залежить. Потрібні також гарні дизайнери, контент-менеджери. Юристи також потрібні, але наразі в нас вони не стоять на першому місці.
Як проходить ваш робочий день?
– Нас про це вже неодноразово питали. Люди думають, що юридичний стартап – це щось таке інше, не таке як у всіх. І чомусь робочий день має бути не такий як у всіх (сміються). Насправді ж, 90% робочого дня ми працюємо. Максим працює з програмістами, Микита просуває, а я будую стратегії, розмовляю з партнерами. На вихідних ми також працюємо, а під вечір можемо кудись піти, відпочити. Більшість нашого часу ми завжди в роботі.
З якими найбільшими проблемами стикалася ваша команда?
– Інколи взагалі не вистачало часу для того, щоб готувати нові документи в Дом юриста. Поки до нас не приєдналися нові юристи, які тільки це й почали робити. А взагалі дуже важко це перерахувати. Бо на кожному етапі щось трапляється. Не можна виділити «найбільші» та «найменші» проблеми. Всі вони неприємні. Взагалі, тут важливо любити те, чим займаєшся. Тоді ви не будете акцентувати свою увагу на проблемах, а будете зосереджені виключно на рішеннях та конкретних діях.
Микита: А, ні, є одна проблема. Це університет (сміється). Дуже важко пояснювати вчителям, що таке «ці юридичні інновації».
5 порад юристам, які нас зараз читають?
– Слідкуйте за ринком. Треба завжди трансформуватися. Бачите що ринок змінюється? Змінюйтеся разом з ним! Не встигнете блимнути очами, а вас вже замінять технології. І ми не жартуємо.
Знайдіть людину, яка буде просувати те, чим ви займаєтесь. Не важливо, юридична фірма або технологічний стартап. Зможете побудувати бренд – зможете досягти успіху. Не може бути успішної компанії без якісного маркетингу.
Користуйтеся Твіттером. Дуже проста та банальна порада, але все «свіженьке» одразу з’являється там. Підписуйтеся на юристів-інноваторів, читайте, що вони пишуть, відслідковуйте тренди. Також відслідковуйте закордонні юридичні фірми і сервіси. Здивуєтесь, як багато нових ідей ви зможете отримати.
Спробуйте інакше подивитися на свої знання та спитати себе: «Чи можу я ці знання автоматизувати?». Якщо так – робіть! Сьогодні люди все шукають в інтернеті, перш ніж піти до справжніх юристів. Ось уявіть, що таким чином ви займете одразу 2 ринку: в інтернеті та тут.
Вчіться. Так, просто вчіться. Читайте, пишіть та будьте активними. Активність може бути дорожчою за вміння або навички. Бо всьому можна навчитись, якщо є бажання.