10 порад, які допоможуть юристу уникнути порушення етичних норм в соціальних медіа
Соціальні медіа вже міцно закріпились в нашому житті — вони використовуються і як джерело новин, як швидкий канал передачі особистої інформації, спосіб спілкування, та зручна площадка для реклами своїх товарів, послуг чи свого особистого бренду.
Та й ви, мабуть, один з тисяч юристів, який вже давно і часто користується соціальними мережами Facebook, Twitter, Telegram, LinkedIn чи іншими, щоб розширити свою професійну присутність в безмежному цифровому просторі. Проте як представнику юридичної професії, варто пам’ятати про етичні норми, певні рамки, в яких юрист чи адвокат повинен здійснювати свою професійну онлайн-діяльність або навіть ділитися своїми особистими даними, враженнями, інформацією.
Яка грань між професійною етикою адвоката в мережі та спілкуванням поза межами інтернет-простору? Для висвітлення цього питання Американської асоціації адвокатів підготувала 10 порад адвокатам, які допоможуть їм уникнути порушення етичних норм при використанні соціальних медіа.
Довідка. Американська асоціація адвокатів (англ. American Bar Association, ABA) — національне об’єднання юристів США.
Серед своїх основних цілей, організація декларує вироблення нормативів юридичної освіти для профільних ВНЗ та розробку етичних стандартів для юристів різних спеціалізацій.
1. Пам’ятайте, що профілі і пости в соцмережах можуть визнати рекламою
Реклама юридичних послуг не обмежується модулями в «глянці», на щитах, ТБ чи радіо. У багатьох судових округах США персональні сайти юристів або юридичних фірм вважаються рекламою. А оскільки профілі в соціальних медіа за своєю природою теж відносяться до сайтів, то і вони можуть стати майданчиком для рекламних оголошень.
Існує і судова практика. Наприклад, Верховний Суд штату Флорида недавно оновив закон про рекламу, в якому прописано, що на контент сайту юриста та юридичної фірми поширюються багато обмежень, що застосовуються до інших традиційних форм реклами.
Так, і в українському законодавстві, зокрема в Правилах адвокатської етики, прописані правила та вимоги до рекламування своїх послуг адвокатами. Про це потрібно пам’ятати, публікуючи той чи інший пост. Та й взагалі, той факт, що ваш потенційний клієнт може переглядати ваш профіль в соціальній мережі, складаючи певне враження не тільки про вас як особистість, але й як професіонала, повинен стати фільтром вашої активності в соцмережах.
2. Уникайте помилкових або таких, що вводять в оману постів / коментарів
Заборона на створення помилкових або таких, що вводять в оману заяв — один з базових принципів кодексу етики в Американської асоціації адвокатів. Він стосується спілкування з клієнтами, третіми особами, ЗМІ. Цей принцип, на думку ААА, повинен поширюватися і на соцмережі та сайти. Комісія з етики з Кароліни прийшла до висновку, що адвокати повинні уважно стежити за тим, щоб на сайтах з сервісом «консультація», відповіді на запитання користувачів публікували тільки адвокати.
Хоча адвокати вже знають, як важливо не забувати про самоцензуру при створенні сторінки і її наповненні, зустрічаються і типові помилки. Наприклад, вказуючи в профілі свій статус адвоката, людина може навіть і не подумати, що для публіки він стає (автоматично) «фахівцем» і «експертом». Однак, згідно з професійним кодексам етики в багатьох штатах, адвокатам заборонено використовувати термін «експерт» як характеристику своєї діяльності.
3. Уникайте нав’язування юридичних послуг через свої акаунти
У Кодексі професійної етики ААА є пункт про заборону самореклами і використання персональних сторінок в соцмедіа для корисливих цілей. Безумовно, є й винятки. Наприклад, адвокат може порадити юридичні послуги своїм колегам, членам сім’ї, людям, з якими він вже спілкується як професіонал і які звертаються до нього саме за цим. В даному випадку мова йде саме про нав’язування послуг, агресивну саморекламу. Наприклад, розсилку «запрошень стати друзями» на Facebook разом із текстом відповідного характеру, на кшталт: «я — адвокат, пропоную свої професійні послуги».
ААА допускає можливість використання для зручності і ефективного оповіщення користувачів про послуги, розсилку по базі зацікавлених в ній друзів в мережі LinkedIn. Однак мова не йде про всіх користувачів цієї соцмережі.
4. Не розголошуйте конфіденційну інформацію або відомості, що становлять професійну таємницю
Соціальні медіа створюють потенційний ризик розкриття (випадково або навмисно) конфіденційної інформації або відомостей, що становлять професійну таємницю. Наприклад, про поточних або колишніх клієнтів. Адвокати зобов’язані захищати службову інформацію і на своїх персональних сторінках в соцмережах в тому числі.
Адвокати зобов’язані стежити за тим, що, як і де вони коментують.
Особливо обережно варто ставитися до викладення будь-якої інформації, яка хоч якось пов’язана з їх професійною діяльністю. Ні про яку «недбалість» чи «написав просто так, щоб підтримати розмову» не може йти мови. До речі, в розряд конфіденційної інформації входить і використання геотегів в повідомленнях або фотографіях. Вони можуть випадково розкрити місцезнаходження клієнта і його бізнесу.
5. Не плутайте «дружбу» з суддями в соцмережах і в реальності
Звичайна справа, коли в реальному життя (не онлайн) адвокати та судді зустрічаються, спілкуються і іноді стають друзями. Ці професійні і особисті відносини повинні враховувати етичні обмеження. Власне, з онлайн-комунікаціями все те ж саме.
У різних країнах існують свої кодекси професійної етики суддів. На думку ААА, суддя вправі спілкуватися з адвокатами в соцмережах, однак, з огляду на вимоги до етики поведінки в кожному конкретному випадку. У США, в штаті Флорида, Комісія з етики прийшла до висновку, що суддя не може стати другом адвоката в Facebook. На думку авторів цього пункту, онлайн-дружба може вплинути на суддю. І, якщо так трапилося, що у судді, який розглядає справу, в «друзях» представляє сторону захисник, то він повинен взяти самовідвід.
6. Уникайте комунікацій з іншими сторонами судового процесу
Якщо в Україні таке спілкування цілком допустиме та звичне, то згідно з Кодексом етики ААА, адвокату заборонено спілкуватися з людиною, яку адвокат знає, без згоди на те особи, яка її представляє. Ця заборона поширюється на секретарів, помічників юристів, приватних детективів і інших осіб, що діють від імені представника другої сторони.
7. Уникайте звернення до третіх осіб в рамках роботи над своєю справою
Ця порада відображає позицію захисту третіх осіб від несумлінної поведінки адвоката. Це важливо, коли адвокати використовують соціальні медіа, щоб отримати інформацію від сторонніх свідків. Інформацію, яка може бути корисна в судовій справі. Якщо інформація про третіх осіб публічна, то це чесно. Якщо інформація захищена налаштуваннями конфіденційності, то на поведінку адвоката накладаються етичні обмеження.
8. Остерігайтеся обіцянок потенційним клієнтам через соцмережі
Спілкування між адвокатом і клієнтом часто виходить за рамки особистих зустрічей. Однак ААА застерігає адвокатів від спілкування в соцмережах з потенційними клієнтами. На думку Асоціації, це може привести до ненавмисних етичних зобов’язань адвоката перед клієнтом ще до початку роботи над судовою справою.
9. Відмовтеся від резонансних заяв
Соціальні медіа — публічний майданчик. Ваш пост або коментар прочитають десятки, сотні, тисячі людей по всьому світу. Публікуючи або коментуючи щось, адвокат повинен бути впевнений у своїх словах. У тому числі і в тому, що він не відмовиться від них і в реальності.
Не коментуйте те, що знаходиться за межами вашої компетенції, радять в ААА. Намагайтеся також не коментувати справи, в яких не берете участі!
10. Будьте обережні з відгуками, рекомендаціями
Багато соціальних мереж (наприклад, LinkedIn) пропонують можливість залишати коментарі та рекомендації, голосувати за колег або споживачів, підвищуючи їх рейтинги. У деяких штатах заборонено або обмежено використання таких функцій соцмереж.
Незважаючи на ризики, пов’язані з використанням соціальних медіа, які були зазначені вище, можливості цих майданчиків допомагають представникам юридичної професії сприяти підвищенню компетентності громадян в питаннях права та збільшенню довіри до адвокатури та юридичної професії загалом. Ще один плюс — це доступність юридичних послуг та можливість проконсультуватися у фахівця.
Просто не забувайте, що соцмедіа давно виросли від «чатику, щоб відволіктися від роботи» до серйозного інструменту для спілкування і просування послуг. Згодом судова практика накопичить достатньо прецедентів для формування конкретних правил поведінки.
Джерело: Business Law Today