Ліквідація славнозвісного ОАСК та наскільки це «відповідає букві та духу закону»?
Про ліквідацію Окружного адміністративного суду м. Києва, її доцільність, правомірність та наслідки.
Верховна Рада України на засіданні 13 грудня ухвалила законопроект №5369 «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду».
Вказаним законопроектом пропонується:
- ліквідувати Окружний адміністративний суд міста Києва;
- утворити Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві та визначити, що територіальна юрисдикція Київського міського окружного адміністративного суду поширюється на місто Київ;
- установити, що з дня набрання чинності Законом Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя, а розгляд і вирішення адміністративних справ, підсудних цьому суду, до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду здійснюватиметься Київським окружним адміністративним судом.
Нагадаємо, що законопроект подано Президентом України на розгляд парламенту як невідкладний ще задовго до початку повномасштабного вторгнення, 13 квітня 2021 року. Водночас, виникає питання наскільки правовим є схвалення законопроекту про ліквідацію ОАСК саме зараз – під час дії воєнного стану?
Відповідь на вказане питання неоднозначна і залежить від того, під яким кутом поглянути.
Адже, з одного боку Окружний адміністративний суд міста Києва неодноразово відзначався скандальними рішеннями, що підриває рівень довіри до судової гілки влади та ставить питання про розгляд справи дійсно незалежним і безстороннім судом, з іншого ж – положення ч. 1 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» чітко забороняють припиняти повноваження судів у період дії воєнного стану.
Також, слід звернути увагу, що для належної реалізації цього законопроекту №5369 змістовно пов’язаним законопроектом № 5370 пропонується внести зміни до Закону України “Про судоустрій і статус суддів”, та встановити для ОАСКу відмінний від загального порядок ліквідації та передачі ним судових справ.
При цьому, аналіз поданого законопроекту та пояснювальної записки до нього не дає аргументів, які б свідчили про доцільність такого законодавчого кроку, – про що зазначало Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму Висновку до законопроекту.
Окрема проблематика міститься в передачі близько 60 тисяч справ ОАСК та забезпеченні їх розгляду в розумні строки, оскільки справи, передані до Київського окружного адміністративного суду, а в подальшому до Київського міського окружного адміністративного суду, підлягатимуть розгляду спочатку, або ж повторному розгляду зі стадії підготовчого провадження у зв’язку зі зміною складу суду. Це навряд чи зробить можливим дотримання строків розгляду адміністративних справ.
Певні труднощі можуть виникнути і з формуванням суддівського корпусу новоствореного Київського міського окружного адміністративного суду, адже на сьогодні повноваження членів ВККС України є припиненими, а отже, призначення на посаду судді, а також переведення судді на посаду судді до іншого суду за результатами конкурсу наразі є неможливим.
Наведена ситуація може призвести фактично до обмеження доступу до правосуддя.