Регулювання ринків віртуальних активів (MiCA)

Про законодавчий підхід до регулювання віртуальних активів, емісію, майнінг та коли очікувати змін.

Регулювання віртуальних активів завжди було і залишається дискусійним питанням як серед представників законодавчих органів та юристів, так і серед підприємців та звичайних користувачів, які все частіше використовують блокчейн-технології в бізнесі та в повсякденному житті.

Існуючі підходи до регулювання віртуальних активів ґрунтуються на широкому різноманітті нормативно-правових актів, роз’яснень та настанов, які знаходять своє місце в законодавстві різних держав. Безумовно, при наявності великої кількості регулятивних аспектів все важче знайти єдину базу, яка б чітко відповідала на питання, що виникають як у користувачів, так і у починаючих або вже досвідчених підприємців.

Єдиний законодавчий підхід

Уніфікація законодавства бере початок з 24 вересня 2020 року коли Європейська Комісія виступила з пропозицією щодо ринків криптоактивів (MiCA). Рада ЄС затвердила свій переговорний мандат щодо MiCA 24 листопада 2021 року, що призвело до початку перемовин між законодавцями, які розпочалися 31 березня 2022 року і завершилися попередньою угодою від 30 червня 2022 року.

У цей день Головуючий в Раді ЄС та Європейський Парламент досягли попередньої домовленості, метою якої є гармонізація європейських стандартів для емісії та обігу різних типів віртуальних активів, підтримка інновацій та впровадження нових технологій, а також забезпечення належного рівня захисту прав споживачів та інвесторів.

Встановлюється, що Регламент MiCA буде безпосередньо застосовуватися до емітентів віртуальних активів, а також до постачальників послуг віртуальних активів, які прагнуть вийти на ринок ЄС. MiCA також поширюватиметься на види ринкових зловживань, пов’язаних з будь-якими видами транзакцій або послуг, зокрема, на маніпулювання ринком та інсайдерську торгівлю.

Регулювання емісії віртуальних активів

Положення MiCA передбачають такі види токенів:

  • Utility токени, які охоплюють цифрове надання доступу до додатків, послуг або ресурсів. Під дане визначення можуть підпадати такі токени як Aurora (AOA) або Binance Coin (BNB).

Та так звані «стейблкоіни», що включають:

  • Asset-referenced токени, метою яких є підтримка стабільної вартості шляхом “прив’язки до декількох валют, які є законним платіжним засобом, одного або декількох товарів, одного або декількох криптоактивів або кошика таких активів”, і надалі будуть виступати як засіб платежу для покупки товарів і послуг, а також як засіб зберігання вартості. Прикладом може виступати Tether Gold (XAUT).
  • E-money токени, які визначаються як криптоактиви зі стабільною вартістю, що базуються лише на одній фіатній валюті, та повинні функціонувати подібно до електронних грошей, замінюючи фіатну валюту в платежах. Прикладами можуть бути USDC або USDT.

Встановлюється, що емітенти всіх зазначених токенів будуть зобов’язані опублікувати офіційний документ (англійською мовою або офіційною мовою держави ЄС) з інформацією про характеристики токену, основну технологію, ризики та сам проєкт.

Крім того, передбачені  інші обов’язки для емітентів стейблкоінів:

  • Так, для емісії asset-referenced токенів необхідно подати заявку на авторизацію до компетентного органу, мати зареєстрований офіс в ЄС, та володіти коштами, що дорівнюють щонайменше 350 000 євро. 
  • Для емітентів e-money токенів передбачається необхідність мати статус кредитної установи або установи електронних грошей.

Регулювання постачальників послуг віртуальних активів

Постачальник послуг віртуальних активів або «CASP» визначається як «будь-яка особа, чиєю діяльністю або бізнесом є надання однієї або декількох послуг з віртуальних активів третім особам на професійній основі». До послуг з віртуальних активів відносяться:

  • зберігання та адміністрування криптоактивів за дорученням третіх осіб.
  • функціонування торговельного майданчика для криптоактивів;
  • обмін криптоактивів на фіатну валюту;
  • обмін криптоактивів на інші криптоактиви;
  • виконання розпоряджень щодо криптоактивів за дорученням третіх осіб;
  • приймання та передача розпоряджень щодо криптоактивів за дорученням третіх осіб;
  • розміщення криптоактивів;
  • надання консультацій щодо криптоактивів;
  • надання послуг з управління портфелем криптоактивів.

Для отримання ліцензії та здійснення діяльності, постачальники послуг віртуальних активів повинні подати заявку на авторизацію, мати зареєстрований офіс в ЄС, відповідати високому рівню організаційних вимог, дотримуватися порядку обробки та зберігання персональних даних користувачів, а також мати мінімальний статутний капітал на рівні від 50 000 євро до 150 000 євро, залежно від характеру послуг, що надаються.

Майнінг

Поточна позиція, яка запропонована в Регламенті, щодо впливу майнінгу на навколишнє середовище, обмежується лише тим, що нестійкі консенсусні механізми повинні застосовуватися в невеликих масштабах. 

Крім цього встановлюється, що постачальники послуг у сфері криптоактивів мають оприлюднювати на своєму веб-сайті інформацію, пов’язану з впливом на навколишнє середовище кожного криптоактиву, щодо якого вони надають послуги. 

Як повідомляється у прес-релізі Ради ЄС, учасники ринку криптоактивів також будуть зобов’язані декларувати інформацію про свій вплив на навколишнє середовище та клімат.

Що залишилося поза увагою?

NFT
Невзаємозамінні токени (NFT), тобто цифрові активи, що представляють реальні об’єкти, такі як мистецтво, музика та відео, будуть виключені зі сфери дії, за винятком випадків, коли вони підпадають під існуючі категорії крипто-активів. 

Такий підхід полягає в тому, щоб дозволити художникам і фірмам створювати індивідуальні цифрові активи, не занурюючись у регуляторну паперову тяганину. Однак, це може бути змінено через те, що Європейська Комісія повинна підготувати комплексну оцінку ринку NFT та, у разі необхідності, законодавчу пропозицію щодо створення спеціального режиму.

Стейкінг
У Регламенті MiCA не передбачено, як саме має вирішуватися питання стейкінгу. 

Зважаючи на це, Президент Європейського центрального банку Крістін Лагард звернула увагу, що в нових змінах до MіCA необхідно передбачити чітке регулювання стейкінгу.

Оподаткування
Не передбачаються і правила оподаткування криптоактивів, постачальників послуг та інших суб’єктів.

Слід зазначити, що визначення правового статусу криптоактивів у майбутніх положеннях MiCA забезпечить правову визначеність, необхідну для встановлення правил оподаткування, але, оскільки положення ще не мають фінального вигляду, деталі режиму оподаткування криптоактивів у кожній юрисдикції будуть визначатися після набрання чинності MiCA.

Коли очікувати змін?

Попередня політична угода, досягнута Парламентом, має бути схвалена спочатку Європейським економічним комітетом, а потім винесена на пленарне голосування. Рада ЄС також має схвалити угоду, перш ніж вона набуде чинності. 

MiCA буде застосовуватися в державах-членах ЄС через 18 місяців після набуття чинності, за винятком певних положень, що стосуються asset-referenced та e-money токенів, регулювання яких буде застосовуватися з дати набуття чинності.

Більш того, справедливо буде очікувати подальшого вдосконалення регулювання у сфері протидії відмиванню коштів, оскільки ЄС може стати популярним хабом для розвитку криптобізнесу.