В Україні почали діяти нові правила оформлення ДТП
В Україні з 12 червня оформлення матеріалів про дорожньо-транспортні пригоди та порушення Правил дорожнього руху проводиться за новими правилами.
Наказом МВС №318 внесено зміни до відповідної Інструкції, а також регулюється порядок внесення даних про правопорушення в системі автоматизованого обліку.
З одного боку, це спростить доступ до матеріалів для водіїв, але з іншого боку, збільшується простір для маніпуляцій з боку поліцейських, зазначають правозахисники.
Що змінилось?
Насамперед, патрульні тепер зобов’язані дозволити учасникам аварії зняти копію схеми ДТП безпосередньо на місці. Раніше такі дії залишались на розсуд інспекторів. У випадку відмови, учасники ДТП повинні були звернутися в поліцію із заявою про видачу паперової копії схеми.
Також учасникам ДТП тепер дозволено фотографувати місце аварії.
Крім того, у випадку відмови передбачуваного правопорушника (водія, пішохода, велосипедиста) підписувати протокол про порушення Правил дорожнього руху, такий документ більше не потрібно завіряти підписами двох свідків. У ньому достатньо зробити позначку про відмову.
Також поліцейські зобов’язані вести облік бланків протоколів та постанов з адмінсправи. Протягом трьох днів після складання протоколу (за водіння у нетверезому стані – протягом доби) потрібно внести матеріали по адмінсправі в базу даних (було – 5 днів для всіх) і протягом 10 днів направити їх до суду (раніше – протягом місяця).
Тепер матеріали про адмінпорушення будуть зберігатися 3 роки (замість року, як було до цього), а ось фото- і відеоматеріали повинні бути збережені лише місяць, а не три, як раніше. Проте на вимогу водія цей термін можуть продовжити.
Разом з тим, є кілька спірних моментів, на які звернули увагу правозахисники.
Як повідомляє видання UBR, більше всього питань викликає саме норма про необов’язковість залучення свідків.
Якщо раніше водій відмовився підписати протокол про адміністративні правопорушення, то таку відмову повинні були підтвердити своїми підписами двоє свідків. Зараз же цю норму скасували.
Фактично поліцейський може навіть не вручати протокол, не роз’яснювати водієві його права. Зрештою, автомобіліст взагалі може не знати, що стосовно нього складається протокол, кажуть юристи.
Це дає грунт для зловживань. Припустимо, зупинили водія за малозначністю приводу чи без приводу, запам’ятали дані. Водій поїхав далі, а в цей час поліцейські склали протокол, скажімо, по 130 статті КпАП (керування транспортними засобами в нетверезому стані) за відмову від огляду, нібито він відмовився протокол підписувати. Свідків не треба. Наслідки уявити неважко, — звернув увагу адвокат Вадим Володарський.
Окрім цього, у коментарі для газети «Сегодня», адвокат зазначив, що депутати хочуть ввести кримінальну, а не адміністративну відповідальність за пияцтво за кермом. Днями законопроект про це було прийнято в першому читанні. Вадим Володарський нагадав, що така практика недовго була в СРСР в 1980-ті роки, але від неї відмовилися через неможливість покарати за законом п’яних «злочинців» і перевантаженість судів, що, як наслідок, утворилася.
У разі прийняття такої норми, перевірка на тверезість буде підозрою в кримінальному злочині, а тест на алкотестері не буде відповідати вимогам Кримінального процесуального кодексу, тільки поїздка до нарколога, і то з санкції судді. А за цей час затриманий може протверезіти. При незгоді водія з результатами експертизи, по КПК потрібна повторна експертиза, а як її проводити, якщо він протверезіє? – аналізує Вадим Володарський.
Також при кримінальному провадженні обвинувачений має право не свідчити проти себе, значить треба проводити повноцінне слідство.
Проте в нових правилах юристи вбачають і позитивні сторони.
Головний плюс, на їхню думку, – надання права відразу ж зафіксувати на фото схему ДТП і строгий облік протоколів. На думку автоюриста Володимира Караваєва, фотофіксація з боку потерпілого або винуватця не дозволить фальсифікувати схему ДТП при розгляді справи в суді. А облік протоколів зменшить хабарництво. Також Караваєв не згідний з тим, що скасування вимоги наявності свідків того, що водій не підписав протокол про порушення відкриє шлях до фальсифікацій.
Підписувати протокол чи ні – це право, а не обов’язок. І фіксувати за допомогою свідків, що людина відмовилася використовувати своє право, це нелогічно. При медобстеженні водія на тверезість все одно повинні бути поняті, ця вимога залишилася, тому побоюватися водіям, якщо вони тверезі, не варто, – роз’яснив Караваєв «Сегодня».