Синдром Юлія Цезаря: чому не варто займатися всіма справами одночасно?


Міфи про багатозадачність Юлія Цезаря дійшли аж до наших часів. Він міг одночасно слухати, надиктовувати кілька листів та розв’язувати математичні задачі. Сьогодні ми з усмішкою слухаємо про ці подвиги, смакуючи печивом під ролик з YouTube, паралельно листуючись з колегами по роботі.

Синдром Цезаря або просто багатозадачність — це здатність людини швидко перемикати свою увагу з однієї справи на іншу, а також виконувати кілька справ одночасно.

Зазвичай ця здібність притаманна юристам. Та чи так вона вже й корисна?

Чому не варто займатися всіма справами відразу?

Кожен з нас чув приказку про погоню за двома зайцями, але чомусь відсутність користі багатозадачності довелося доводити фахівцям.

Американські вчені зі Стенфордського університету в Пало-Альто (штат Каліфорнія) прийшли до висновку, що люди, які вважають своєю відмінною рисою схильність до багатозадачності, справляються з завданнями гірше, ніж ті, хто не прагне зробити все і відразу.

Порівнюючи дві групи добровольців, дослідники з’ясували, що любителям займатися відразу кількома справами, важко відмовитися від непотрібної інформації і організувати свої думки. В результаті їм важко перемикнутися з одного завдання на інше і продуктивність в цьому випадку знижується.

Людина здатна сконцентруватися лише на одній справі, а спроби виконати відразу декілька приречені на невдачу через те, що мозку не вистачає потенціалу для їх одночасного успішного виконання.

Вчені також констатували: багатозадачність ще й знижує рівень інтелекту. Так в проведених у Лондонському університеті дослідженнях виявилося, що при спробі виконати кілька завдань одночасно IQ дорослої людини знижується на 15 пунктів – тобто до рівня дитини молодшого шкільного віку.

Справедливо, що спочатку від багатозадачності дійсно є користь, але з кожною хвилиною її рівень знижується. Набагато вигідніше в усіх сенсах займатися тільки однією справою в кожен момент часу.

Боротьба з багатозадачністю

Тепер, коли негативний вплив багатозадачності на мозок, продуктивність та якість роботи пояснили вчені, треба вирішити, як навчитися фокусуватися на чомусь одному.

Вирішуйте завдання по черзі

У першу чергу потрібно завжди складати список справ і поступово рухатися від першого пункту до останнього. Тобто на якусь конкретну справу відводьте конкретний проміжок часу. Завдання необхідно вирішувати по черзі.

Щоб не створювати цейтнот, розставляйте пріоритети правильно. Спочатку виконуйте найважливіші і невідкладні справи. Після цього приступайте до другорядних.

В крайньому разі можна виконувати два завдання, але вони повинні розрізнятися за рівнем складності. 

Постарайся все ж дотримуватися техніки Pomodoro, присвячуючи 20 хвилин лише одному дорученню, замість перемикання між ними.

Невеличка порада: щоб не відволікатися на перерахування своїх завдань, заведіть щоденник. Заглядайте в нього тоді, коли рішення чергового завдання буде доведено до логічного завершення.

Вимкніть сповіщення

Це допоможе вам сконцентрувати увагу. Прочитати повідомлення від товариша можна й пізніше.

Якщо ви чекаєте чогось важливого, то це інша справа. Проте такі моменти в житті ділової людини присутні не завжди. Тому дозволяйте собі час від часу не тримати руку на пульсі.

Не відволікайся на соціальні мережі, листування, перегляд серіалу. Дозволь собі сконцентруватися на одній справі і ігноруй все інше. Ідеально виробити в собі звичку відкривати лише одну вкладку в браузері.

Делегуйте справи іншим

Якщо ви – керівник, то зробити це не важко. Але і рядовий співробітник може дозволити собі таке задоволення. Попросіть допомоги у колег чи товаришів.

Усі важливі завдання (як термінові, так і не дуже) ви маєте виконувати самостійно. Неважливі та термінові слід передати комусь іншому. А нетермінові та неважливі можна або взагалі викреслити, або виконувати за можливості.

Calm down and relax

Важливо робити перерву між справами, по можливості змінювати робоче місце.

У випадку з багатозадачністю більшість переоцінює всемогутність мозку, тому не шкодуйте на нього свого дорогоцінного часу. Який сенс, якщо ви втомилися в середині робочого дня? у такому випадку ви і зовсім не зможете продовжити роботу.

Тому медитуйте, частіше відпочивайте, гуляйте або просто закривайте очі і думайте про щось приємне.