Кабмін спростив роботу з реєстрами нерухомості


Кабінет міністрів України прийняв постанову про забезпечення онлайн-доступу громадян до реєстру рухомого і нерухомого майна.

Тепер громадяни при здійсненні угод з майном зможуть легко перевірити, чи немає за ним поганого сліду, поганої історії, – сказав міністр юстиції Павло Петренко, представляючи постанову.

Експерти вважають, що хоча дані зміни щодо реформування можна назвати позитивними, втім в них мало сенсу. Як зазначив Олексій Говорун, заступник генерального директора з розвитку і маркетингу компанії ТММ, до відкриття реєстру нотаріус в обов’язковому порядку перевіряв «чистоту» об’єкта угоди, і якщо були якісь обтяження, вона в жодному разі не могла відбутися.

Тепер же покупець зможе зробити це самостійно перед зверненням до нотаріуса. Але зважаючи на негативні особливості української системи часті випадки, коли в реєстрі об’єкт може бути обтяжений, а насправді таким не бути – всі зобов’язання по ньому виконані, але це не відображено в реєстрі.

Тому не можна сказати, що ця ініціатива кардинально спростить чинну практику. Значно важливіше створити автоматичну процедуру зняття обтяжень у разі виконання відповідних зобов’язань власниками рухомого і нерухомого майна. Це дозволить виключити помилки або небажання чиновників знімати обтяження. Крім того, залишилися проблеми з програмним забезпеченням – всі чули про випадки підвисання реєстрів. Тому ми не знаємо, чи готова система до збільшення запитів, – додає Олексій Говорун.

Нагадаємо також, що в березні Міністерство юстиції запустило онлайн-сервіс державних послуг «Будинок юстиції», який дає змогу зареєструвати громадську організацію, друкований засіб масової інформації, відкрити або закрити фізичну особу-підприємця, подати заяву на повторну видачу втрачених документів, а також отримати інформацію з державних реєстрів.