Чого не варто говорити в суді: 10 типових помилок юристів


Говорити по суті, не ставити зайвих запитань, не сваритися з опонентами, мати належний вигляд. І головне — добре підготуватися до процесу.

Як вести себе в залі суду, щоб не нашкодити клієнту, які юристи викликають найбільшу повагу у суддів і які фрази ні за яких обставин не повинні вимовлятися в ході засідання, — кілька порад, які будуть корисними як молодим юристам, так і цікавими тим, хто більш досвідчений у веденні судових справ.

Якої поведінки, фраз чи вчинків краще уникати в судовому засіданні?

1. Неналежний вигляд

Ми говоримо не тільки словами, а й усім своїм виглядом. За ним, як відомо, зустрічають. Тому перш за все адвокатам не можна приходити в суд пом’ятими і неохайними, одягненими, як на пляж, гірськолижний курорт або в нічний клуб. Це не тільки неприпустимий моветон і порушення правил професійної етики, а й виразний сигнал не сприймати серйозно такого адвоката і все, що він скаже.

2. Недоречні запитання

Потрібно пам’ятати золоте правило: не задавайте питання, якщо не впевнені у змісті відповіді, яку отримаєте. Це важлива складова священної заповіді «не нашкодь».

3. «Прошу відкласти судове засідання, оскільки було недостатньо часу для підготовки до процесу»

Не можна бути не готовим до процесу, а тим більше говорити про це. Подібна неготовність відразу кидається в очі, характеризує юриста з непрофесійного боку, різко знижує рівень довіри як з боку клієнта, так і з боку інших учасників процесу. Публічні твердження про неготовність до процесу, прохання відкласти засідання на цій підставі завжди викликають різку реакцію у суддів, інших учасників процесу, які при плануванні свого робочого графіка виходять з того, що їхні колеги не можуть підвести і зірвати засідання.

Готуйтеся, готуйтеся і ще раз готуйтеся. Ретельно вивчайте матеріали справи, виписуйте ключові докази, складайте перелік запитань для кожного свідка. Хоч би якою були швидкість вашої реакції на те, що відбувається в судовому засіданні, і загальний теоретичний рівень, без підготовки до конкретного процесу не обійтися.

Методи підготовки можуть бути різними і залежать від індивідуальних особливостей кожного юриста. Хтось любить виписувати окремі тези своїх виступів, хтось пише виступи повністю, хтось тримає все в голові. Але в будь-якому випадку жоден юрист, який іменує себе професіоналом, не може проявити непідготовленість до процесу.

4. Переходити на «особистості»

Не можна проявляти неповагу до суду і опонентів, переходити в суперечці на «особистості», вживати будь-які вирази, які принижують честь і гідність іншої особи. Цим, здавалося б, основним правилом окремі юристи нехтують, вважаючи, що в процесуальній суперечці допустимі будь-які аргументи. В той же час забуваючи, що особисті образи, як мінімум, показують слабкість вашої позиції, це означає, що інших аргументів у вас не залишилось.

Проявляйте честь і гідність, властиві професії. Впевнено витримуйте і відстоюйте власну процесуальну позицію, не опускаючись до чвар, скандалів, вигуків, образ інших учасників процесу. Поводитися шанобливо по відношенню до суду і опонентів, вселяти в них повагу як до вас, так і до позиції, що ви відстоюєте, ніколи не забуваючи, що в подальшому будь-який учасник процесу і навіть суддя може стати вашим клієнтом.

5. «Як я вам уже сказав, …»

Так, іноді суддя ставить запитання і уточнення за обставинами, які вже висвітлені юристом. Можуть бути різні причини, що залежать як від юриста (недостатньо чітко пояснив), так і від судді (не почув, не зрозумів, забув).

Завдання юриста — не демонструвати суду свою перевагу і «помилки» суду, а донести позицію клієнта так, щоб суддя не тільки зрозумів, але і запам’ятав.

6. Перебивати суддю

Юристу може здаватися, що він вже зрозумів запитання, і може почати відповідати, не дослухавши суддю. Іноді буває, що питання суду складне, і юрист, перебиваючи, неусвідомлено сподівається його уникнути.

Слід уважно і спокійно дослухати суддю до кінця — навіть якщо питання або зауваження розтягнулися на кілька хвилин. Відповісти по можливості чітко і коротко. Для цього при підготовці до засідання необхідно продумати, про що може запитати суд.

Ефективним прийомом є «двостороннє визнання» — коли негативні речі мають зворотні позитивні переваги (як приклад з рекламою — «наш ресторан маленький, зате затишний»). Якщо мова йде про зауваження суду, з яким юрист не згоден, починати краще зі слів «так, і …» і далі переходити до спростування. В такому випадку не виникатиме напруги і конфлікту між юристом і суддею.

Не варто применшувати гідність судді і його значення в процесі, навіть якщо він/вона не мають рації. Суддя — головний диригент процесу, і юристу корисно це пам’ятати.

7. Читати з листка або ж вчити напам’ять

Не варто ні читати з листа, ні вчити напам’ять. Перший варіант нудний, другий — непереконливий.

Готуйте тези або скелет виступу як шпаргалку, але не більше. Чим жвавішим буде ваш виступ, тим більш переконливим. Краще повторити позицію іншими словами, які будуть найлегше сприйматися даним суддею виходячи з його психології.

8. Повторювати основні тези

Не варто повторювати більше двох разів навіть основоположні тези свого виступу. Основні тези і думки, які ви хочете донести суду, все одно повинні бути в письмовому вигляді долучені до справи (заяви, свідчення, клопотання і т. д.). Якщо певні моменти залишились незрозумілими, їх уточнять чи перепитають.

9. Недооцінювати своїх процесуальних опонентів

Думати про них зневажливо, а тим більше говорити про це в судовому засіданні, також вкрай непрофесійно. Недооцінка процесуального опонента, недостатнє прогнозування його доказів веде до поразки, оскільки в якийсь момент ви опинитеся не готові до відповіді на раптово використаний супротивником аргумент.

Завжди виходьте з того, що ваш процесуальний опонент розумніший за вас, намагайтеся оцінювати докази по справі не тільки зі своєї позиції, але і з позиції протилежної сторони. У процесі підготовки до засідання слід в якийсь момент постаратися почати думати, як процесуальний опонент, поставити себе на його місце, придумати за нього всі можливі аргументи і ці ж аргументи вже від себе розбити.

10. Цуратися представників іншої сторони

Не варто сторонитись представників протилежної сторони — знайомтеся з ними, вступайте в контакт, хоча б поки чекаєте початку слухання в коридорі суду. Вони не ваші вороги, вони — такі ж юристи, як ви, які виконують свою роботу. По-перше, це допоможе зняти атмосферу агресії в залі суду, що однозначно буде оцінено суддями. По-друге, опоненти можуть розповісти вам багато цікавого і корисного для вашої позиції по справі.

За матеріалами: Право.ру