Висновок Венеціанської комісії по палаті Верховного Суду Киргизької Республіки


Висновок Європейської комісії «За демократію через право» (Венеціанська комісія) щодо Регламенту Конституційної палати Верховного Суду Киргизької Республіки.

Своїм листом від 3 вересня 2015 р Голова Конституційної палати Верховного суду Киргизької Республіки пан Мукамбет Касималієв звернувся до Венеціанської комісії з проханням дати свій висновок по Регламенту Конституційної палати Верховного суду Киргизької Республіки (CDLREF (2015) 039).

Суть справи

Починаючи з 2010 р. Венеціанська комісія прийняла кілька висновків з питань, що стосуються Конституційної палати Верховного суду Киргизької Республіки. У своєму першому висновку Венеціанська комісія піддала різкій критиці ліквідацію Конституційного суду за новою Конституцією 2010 року.

Комісія, однак, привітала намір киргизької влади створити Конституційну палату, незважаючи на те, що вона стала б частиною Верховного суду, так як, по Конституційному закону про Конституційну палату, остання «володіє необхідним ступенем незалежності і самостійності і має досить широкі повноваження, що дозволяють їй функціонувати в якості ефективного органу судового конституційного нагляду».

Конституційний закон про Конституційну палату (далі – «Палата»), на проект якого Венеціанська комісія підготувала два висновки, був прийнятий 12 травня 2011 р. і вступив в силу 13 червня 2011 р.

Однак, Палата не змогла почати свою роботу до літа 2013 року в зв’язку з незаповненістю двох вакансій, що не дозволяло досягти кворуму. Ця проблема була подолана внесенням поправки до Закону про Конституційну палату, яка знизила кворум.

У 2014 році Венеціанська комісія схвалила Висновок щодо поправок і доповнень, внесених до Конституційного закон про Конституційну палаті Верховного суду Киргизької Республіки (далі по тексту – «Конституційний закон»).

Зазначені поправки вносилися з метою поліпшення роботи Палати. Серед інших змін, вони ввели сумнівну процедуру, відповідно до якої Палата могла давати додаткові роз’яснення вже після винесення рішення. Венеціанська комісія у своєму висновку піддала критиці це положення. На даний момент поправки все ще не були схвалені Парламентом.

Останнім за часом висновком, що належать до Палати, є Спільний висновок Венеціанської комісії та ОБСЄ / БДІПЛ щодо проекту поправок до Киргизької Конституції, схвалений Венеціанською комісією в 2015 р.

Ці поправки були піддані різкій критиці як такі, що серйозно знижують роль Палати шляхом ліквідації статті 97 Конституції, в якій прописана її роль. В результаті цього Конституція більш не встановлювала б, що Палата є наглядовим судовим органом, перевіряючим закони, законопроекти та договори на відповідність з Конституцією і анулює їх в разі, якщо вони є неконституційними. На ділі це позбавило б Палату конституційної основи її діяльності. Також планувалося переписати статтю 93.2 Конституції, в результаті чого Палата втратила б право виконувати судові функції. Все це стало б величезним кроком назад по відношенню до системи реального конституційного нагляду. Комісія привітала відмову від даних поправок після прийняття спільного висновку Венеціанської комісії та ОБСЄ/БДІПЛ.

Мета даного Висновку – дати оцінку Комісії щодо того, чи відповідає діючий Регламент Конституційної палати Киргизької Республіки міжнародним стандартам. Необхідно зауважити, що, на думку Комісії, Регламент містить деякі з поправок до Конституційного закону, які ще не були схвалені. Це означає, що Регламент певною мірою розходиться з чинним Конституційним законом.

З повним текстом висновку за Регламентом Конституційної палати Верховного Суду Киргизької Республіки можна ознайомитись за посиланням.