30 гарантованих законом прав, які зроблять подорож «Укрзалізницею» комфортнішою


Сезон відпусток в розпалі і чимало з нас обирає для подорожі саме поїзд, адже він має ряд незаперечних переваг: можна комфортно розміститись, поспати, замовити їжу чи напої, а якщо обрати нічний поїзд, то не витрачати дорогоцінного часу протягом дня.

Проте ваша подорож може стати ще комфортнішою, оскільки «Укрзалізниця» надає широкий спектр послуг, яким ми не користуємось тільки тому, що не знаємо про них. А такі можливості закріплені зокрема в Наказі Міністерства транспорту та зв’язку України № 1196 від 27.12.2016 «Про затвердження Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України», Інструкції провідника пасажирських вагонів, затвердженій наказом Укрзалізниці від 01.09.2003 № 234-Ц та інших законодавчих актах.

1. Одна особа має право придбати за одним зверненням до каси до 9 проїзних документів включно незалежно від напрямків та проїзні документи на зворотний проїзд чи на проїзд з пункту пересадки до них.

2. Розбудити вас при під’їзді до вашої кінцевої станції – це прямий обов’язок провідника.

3. Пасажир поїзда має право попросити вимкнути музику, якщо вона йому заважає.

4. Пасажир поїзда має право попросити у провідника ковдру незалежно від пори року.

5. Персонал поїзда повинен бути ввічливим. Це закріплено в правилах перевезення пасажирів.

6. У провідника можна взяти ремінь безпеки для дитини або дорослого пасажира, якщо він подорожує на верхній полиці. Ці ремені безпеки є в поїздах завжди, і їх зобов’язані надавати пасажирам верхніх полиць на першу вимогу. Якщо наданий ремінь на ваш погляд недостатньо міцний, ви також можете попросити його замінити.

7. Туалетний папір і мило обов’язково повинні бути в наявності в санвузлі поїзда.

8. Пасажир має право не тільки не здавати ліжко, а й не прибирати його за собою. Прибирання постільної білизни входить у посадові обов’язки провідника.

9. Попереднє застилання полиць постільною білизною здійснюється провідниками у вагонах СВ. За бажанням пасажирів провідник надає допомогу в застиланні постільної білизни інвалідам, хворим, людям похилого віку, пасажирам за малими дітьми.

10. У разі відмови пасажира від сплаченої послуги надання чаю він може забрати з собою чайний набір – пакетики чаю та цукру.

11. Пасажир у поїзді може лягти спати в будь-який час, а не тільки в нічні години.

12. До обов’язків провідника також входить підйом і опускання верхніх полиць.

13. Якщо ви переплутали поїзд, ви маєте право повернутися на початкову станцію безкоштовно.

14. Якщо хтось із пасажирів палить, ви можете вимагати від провідника, щоб він вжив заходів. Також ви маєте право попросити провідника втихомирити галасливих пасажирів.

15. Якщо ви прямуєте до однієї з проміжних станцій, за бажання та за наявності вільних місць у цьому вагоні ви можете продовжити поїздку далі станції, зазначеної в проїзному документі (крім вагонів зі змінним трафаретом). У цьому разі ви повинні завчасно заявити про це провіднику вагона (начальнику поїзда), який оформляє вам документи на подальший проїзд як за нову поїздку.

16. Якщо ваше місце в поїзді зайняв інший пасажир, провідник зобов’язаний виділити вам інше. Якщо надане місце знаходиться у вагоні класом вище, ви не повинні нічого доплачувати, але якщо нове місце у вагоні класом нижче, вам зобов’язані повернути різницю у вартості квитка.

17. Ви маєте право один раз здійснити зупинку на будь-якій проміжній станції, розташованій на маршруті виданого вам проїзного документа. У такому випадку не пізніше однієї години після прибуття поїзда потрібно пред’явити свій проїзний документ черговому по вокзалу, начальнику станції або начальнику вокзалу для поставлення відмітки “Зупинка з продовженням терміну дійсності квитка”.

18. Ви можете купити залізничний квиток вже у провідника, якщо з якоїсь причини не змогли або не встигли зробити це у звичайній касі. При цьому провідник зобов’язаний видати вам стандартний квиток на поїзд, такий же, як і у звичайній касі.

19. Якщо пасажир проїхав свою станцію, повернутися на станцію призначення він може безкоштовно.

20. Якщо ви відстали від поїзда, то маєте право продовжити поїздку без доплат. Повідомте про свою проблему начальнику станції, на якій опинилися. Він зв’яжеться з начальником поїзда, на якому ви їхали, щоб провідники простежили за вашими речами і зняли їх з поїзда на найближчій станції, зупинка на якій за розкладом становить 10 і більше хвилин. Пам’ятайте, що пасажир має право безкоштовно доїхати до тієї станції, на якій опиняться його речі, а потім продовжити шлях на іншому поїзді, оновивши квиток в касі. Доплачувати за новий квиток не потрібно.

21. Якщо ви загубили гроші та документи, ви можете доручити комусь купити квиток на ваше ім’я (запит на купівлю можна зробити телефоном або факсом). Такий квиток на поїзд, який відправляється зі станції, на якій ви перебуваєте, може бути оформлений з будь-якої точки країни. Купити квиток таким способом можна не менш ніж за 3 години, і не раніше, ніж за 2 доби до відправлення поїзда.

22. Пасажир має право сідати в будь-який вагон поїзда. Наприклад, якщо ви спізнюєтеся на потяг, і до його відправлення встигаєте дійти тільки до першого або хвостового вагона, а у вашому квитку вказані місця в іншому кінці поїзда, ви можете сісти в будь-який найближчий до вас вагон.

23. Якщо вам потрібно пред’явити квиток для звітності після поїздки, наприклад, для оформлення відрядження, ви можете звернутися до провідника, і він поверне вам ваші проїзні документи. Зверніть увагу на квиток, який вам повертають – провідник може помилково віддати не ваш квиток, а проїзний документ одного з сусідів. Вартість квитків на поїзд, куплених на різних станціях, може відрізнятися.

Якщо провідник не може знайти ваш квиток, зверніться до начальника поїзда – вам складуть акт про втрату квитка, і на його підставі видадуть новий ж/д квиток для звітності перед бухгалтерією.

24. Пасажир за наявності вільних місць може переоформити проїзний документ на поїзд, який відходить раніше, у вагон вищої (нижчої) категорії, або здійснити заміну місць, указаних у проїзному документі, на місця будь-якого вагона такої самої категорії.

25. Якщо ви забули свій квиток, наприклад, залишили його у людини, яка проводжала вас на поїзд, вона повинна не пізніше, ніж протягом години після відправлення поїзда пред’явити забутий вами документ начальнику вокзалу (станції). Начальник станції дасть телефонограму начальнику поїзда, на якому ви їдете, і вам випишуть новий проїзний документ на весь шлях прямування. Вартість телефонограми оплачується заявником.

26. Якщо ви купили електронний квиток з QR-кодом, не обмінюйте його на звичайний. Роздрукуйте, але показуйте його зі смартфону. Якщо вони не зможуть його зісканувати, це проблеми провідника, а не ваші.

27. Пасажири, які придбали проїзні документи у вагон СВ та у вагоні 1-го класу “Інтерсіті +”, не здійснюють оплату за перебування (вхід) у сервіс-центрі та залі підвищеного комфорту в добу відправлення поїзда.

28.  Ви можете користуватися розетками у вагонах поїзда безкоштовно в будь-який час, це не залежить від того, стоїть потяг чи їде.

29. Температурний режим має бути комфортним для поїздки. Якщо вам дуже спекотно, або холодно, викликайте начальника поїзда з правовими нормами перевезення пасажирів. У них ви зможете побачити дозволені температури перевезення пасажирів у різні сезони. Якщо умови перевезення не відповідають вказаним, начальник поїзда може вам безкоштовно надати таке саме за класом місце в іншому вагоні, або так само безкоштовно підвищити клас.

30. У разі запізнення пасажира в пункт пересадки з вини перевізника (запізнення або відміна погодженого поїзда) і на бажання продовжити поїздку перевізник повинен відправити пасажира без стягнення плати наступним поїздом, щоб пасажир прибув на станцію призначення з найменшим запізненням.