Час відпусток: права пасажира у випадку втрати багажу чи затримки рейсу


Чимало з нас обирає подорожі літаком завдяки швидкості пересування, комфорту та сервісу. Проте навіть при ідеальному плануванні, не завжди є можливість передбачити всі аспекти: відміна чи затримка рейсу через погодні умови, втрата чи пошкодження багажу через неуважність чи інші неприємні моменти. В таких ситуаціях потрібно знати свої права, щоб отримати всі належні вам послуги та комфортно добратись до місця призначення.

Права пасажирів, варіанти розвитку подій і розміри компенсацій в Україні детально врегульовані Повітряним кодексом України та Правилами повітряних перевезень, затвердженими Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України № 216 від 23.04.10.

Права пасажира у разі затримки рейсу

Перевізник повинен надати пасажирам харчування і прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу; два телефонні дзвінки або телекс-, факcповідомлення або повідомлення електронної пошти, виходячи з можливостей аеропорту, у разі затримки рейсу на строк:

  • до 2 годин — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;
  • до 3 годин — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
  • на 4 годин і більше запланованого часу відправлення для всіх інших рейсів.

Якщо затримка рейсу перевищує 5 годин, перевізник повинен запропонувати пасажиру:

  • протягом семи днів відшкодування повної вартості квитка за ціною, за якою він придбаний, за невикористану частину квитка та за використану частину або частини квитка, якщо рейс більше не задовольняє потреби пасажира, а також при необхідності забезпечити зворотний рейс в початковий пункт відправлення при першій можливості ;
  • зміна маршруту, який здійснюється при відповідних транспортних умовах: до кінцевого пункту — при першій нагоді або в більш пізній час за бажанням пасажира і за наявності вільних місць.

Якщо виконання затриманого рейсу відкладається на день, наступний за днем ​​його виконання, який передбачений розкладом і зазначений у квитку, перевізник повинен надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт.

Права пасажира у випадку скасування рейсу

При скасуванні рейсу, перевізник зобов’язаний запропонувати пасажиру:

  • протягом семи днів відшкодування повної вартості квитка;
    зміну маршруту;
  • компенсацію згідно правил перевезення пасажирів.

Пасажир має право на компенсацію, якщо його не проінформували про скасування рейсу:

  • за 2 тижні до запланованого часу відправлення;
  • впродовж не більше, ніж за 2 тижні і не менше, ніж за 7 днів до запланованого часу відправлення, а також запропоновано зміну маршруту, що дасть можливість відправитися з пункту відправлення не пізніше, ніж за 2:00 до запланованого часу відправлення і прибути в кінцевий пункт призначення не пізніше, ніж через 4:00 після запланованого часу прибуття;
  • менш ніж за сім днів до запланованого часу відправлення, а також запропоновану зміну маршруту, що дасть можливість відправитися з пункту відправлення не пізніше, ніж за годину до запланованого часу відправлення і прибути в кінцевий пункт призначення не пізніше, ніж через дві години після запланованого часу прибуття.

 Розміри компенсацій

  • 250 євро — для рейсів дальністю 1 500 кілометрів або менше;
  • 400 євро — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
  • 600 євро — для рейсів дальністю понад 3500 кілометрів.

Перевізник має право зменшити розмір зазначеної компенсації на 50 відсотків, якщо пасажиру пропонується заміна маршруту перевезення в його пункт призначення альтернативними рейсами, час прибуття яких не перевищує запланованого:

  • на 2:00 — для рейсів дальністю до 1500 кілометрів;
  • на 3:00 — для рейсів дальністю від 1500 до 3500 кілометрів;
  • на 4:00 — для інших рейсів.

Перевізник не зобов’язаний виплачувати компенсацію, якщо він може надати докази того, що причиною скасування рейсу була надзвичайна ситуація, яку неможливо було запобігти, навіть у разі вжиття всіх необхідних заходів.

Якщо пасажир погодився на продовження подорожі по зміненому маршруту, перевізник зобов’язаний безкоштовно надати пасажиру:

  • харчування і прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу;
  • місця в готелі у разі, якщо пасажири змушені чекати відправлення протягом однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більше, ніж передбачалося;
  • два телефонні дзвінки або телекс-, факс -повідомлення або повідомлення електронної пошти, якщо для цього є технічні умови аеропорту;
  • наземний трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт.

Якщо перевізник не виконує своїх обов’язків, пасажир може звернутися до нього з письмовою претензією і з вимогою про відшкодування понесених пасажиром збитків.

Права пасажира у випадку втрати багажу

Якщо ви не виявили на транспортній стрічці свій багаж — не варто панікувати. За статистикою 85% багажу знаходиться в перші кілька днів.

1. Зверніться в офіс LOST & FOUND, який є в кожному аеропорту в залі прильоту. Офіс працює цілодобово.

Там вам повинні оформити документ, який підтверджує неотримання багажу по прильоту в аеропорт призначення — PIR (Passenger Irregularity Report). В цьому документі зазначається прізвище, ім’я та по батькові пасажира, маршрут перельоту, відомості про загублений багаж (кількість місць, вага, номери багажних бирок, відмінні ознаки багажу, контактні телефони пасажира, адресу доставки багажу тощо).

Ви також в обов’язковому порядку повинні заповнити митну декларацію, в якій зазначається інформація про наявність в загубленому багажі особистих речей, цінностей, подарунків тощо. Після закінчення процедури оформлення, вам видадуть копію квитанції, де буде вказано номер справи та контактний номер телефону. А далі починається пошук в глобальній системі пошуку загубленого багажу World Tracer.

2. Після складання акта в офісі LOST & FOUND, зверніться до відділення авіакомпанії, яка виконувала рейс. Деякі компанії пропонують компенсацію за затримку багажу та/або видають набір предметів першої необхідності: зубну щітку, пасту, мило, шкарпетки. Також солідні авіакомпанії нерідко одразу пропонують пасажиру гроші на придбання речей першої необхідності, як правило, не більше 250 доларів.

Для отримання вимушено витрачених вами грошей на придбання речей першої необхідності та одягу потрібно представити авіакомпанії чеки на покупки, зроблені в перший день після складання акту втрати багажу. Вартість придбаного одягу відшкодовується тільки на 50%.

Треба зазначити, що компенсація пропонується пасажиру в разі неприбуття багажу в пункт призначення разом з пасажиром, якщо пункт призначення не є місцем постійного проживання пасажира. Тобто, якщо ви приїхали на відпочинок і у вас загубився багаж, то компенсацію ви отримаєте, а якщо ви повернулися додому, то вас залишать без матеріальної допомоги.

Якщо багаж не знайдений протягом 21 дня, він вважається втраченим, і авіакомпанія зобов’язана сплатити матеріальний збиток. Компенсації за втрату і затримку багажу регулюються Варшавською конвенцією і Гаазьким протоколом, які мають пріоритет над місцевими законами щодо міжнародних перевезень.

Компенсація за втрачений багаж розраховується за принципом: 20 доларів за 1 кг ваги. При цьому вартість речей, що були в багажі, не враховується. Але на розсуд компанії можлива виплата компенсації за втрату дорогого одягу і взуття. Для цього необхідно подати скаргу протягом 18 місяців з моменту пропажі.

Якщо авіакомпанія піклується про свою репутацію, вона заплатить компенсацію на суму до 5 тисяч доларів. В іншому випадку доведеться звертатися до суду. Позов може бути прийнятий протягом двох років з дня зникнення багажу. Пам’ятайте, що в правилах практично всіх авіаперевізників пасажирам рекомендується перевозити документи, гроші, ліки, ключі, крихкі речі, антикваріат і коштовності в ручній поклажі.

 

Подорожуйте безпечно!