Клікабельність матеріалів: що зробити, щоб статтю прочитали


Яна Собко

редакторка Lойер


Який “шлях героя” долає текст, перш ніж його побачать люди, та що зробити, щоб вашу статтю не просто відкрили, а ще й прочитали. 

Ви написали статтю. Витратили на це кучу свого часу. За власним відчуттям, створили шедевр, який мають всі прочитати. Та реакція людей не така, як хотілося. Але ж чому?

Створити матеріал – це лише половина справи. Яким би суперовим він не був, про це ніхто не дізнається, якщо його неправильно подати. Кожному, хто створює контент, важливо знати про фактори, які впливають на клікабельність статті. На частину з них ви вплинути не зможете, однак дещо таки у ваших силах.

Я так старався, а вони не оцінили

Зараз, коли світ завалений інформацією, медіа ведуть боротьбу за увагу читача. Для цього вони використовують різні прийоми, які змушують людину клікнути на публікацію. Та клікнути – не значить прочитати. Хоча, до цього ще дійдемо. Спочатку розберемось, які етапи проходить текст, перш ніж його побачать люди.

Коли стаття потрапляє в онлайн-видання, на неї чекає приблизно така доля:

Спершу статтю вичитує редактор: адаптує текст, формує за потреби заголовок, лід, підабзаци тощо. Далі його вичитує коректор. Потім контент заливають на сайт.

На цій стадії відбувається СЕО-оптимізація тексту, формування сніпету, ключових слів та тегів. Це все потрібно для того, щоб пошукові системи “бачили” статтю та видавали її в пошуку. І якщо при заливці матеріалу, контенщик не приділив достатньо уваги правильній оптимізації – всі ваші старання коту під хвіст. Адже гугл нормально не видаватиме статтю.

Після публікації на сайті, SMM-ники розповсюджують матеріал в соцмережах. На цій стадії важливо сформувати дієве прев’ю, звернути увагу на час публікації тощо.

Тобто людина може побачити ваш текст, коли: зайде сама на сайт, знайде матеріал через пошук, побачить в соцмережах. Зупинимось на останньому варіанті.

Через терни до тексту

Уявімо, людина побачила ваш матеріал у стрічці фейсбук. Перше, на що вона зверне увагу – це картинка. Далі, за якусь долю секунди, перейде на заголовок. Потім прочитає прев’ю. І лише потім клікне на статтю.

До цього моменту велика частина потенційних читачів вже відпадає. Комусь не сподобалась картинка, когось не зацікавив заголовок, а декого розчарувало прев’ю. Та якщо зображення виконує лиш роль привернення уваги – то завдання заголовка ще й зацікавити. 

У разі успіху – прев’ю має підсилити ефект і підігріти інтерес до матеріалу. На жаль, на цій стадії багато людей зупиняються. Вони можуть лайкнути публікацію, навіть поширити – і при цьому не відкрити саму статтю. Не говорячи вже про те, щоб її прочитати.

Так що ж зробити, щоб її відкрили та прочитали?

  • Заголовки

Надважливо формувати правильний та цікавий заголовок. Звісно, багато ЗМІ це роблять на власний розсуд. В деяких редакціях є навіть окремі люди, які роблять їх клікабельними. Та тут є тонка межа – в погоні за клікабельністю можна спотворити суть статі. Тому я б радила пропрацьовувати назву вашого матеріалу разом із журналістом/редактором.

  • Лід

Інша частина читачів, які пройшли ці етапи і відкрили статтю, стикаються з наступним випробуванням – це лід.

Лід — перше речення (або декілька) після заголовку, яке коротко розповідає про суть статті. Так от, якщо він людям видасться нудним та не інформативним – рахуйте, що частину читачів ви знову втратили.

  • Початок статті

Початок, а саме основний текст після ліду – це наступний бар’єр, через який мають пройти люди. Цікавий, інтригуючий початок статті – запорука успіху.

Тому, якщо ви почнете зі стандартного: в Україні належним чином на законодавчому рівні не врегульовано питання… – скоріше за все, відсіється ще частина читачів.

  • Складний текст

Людям важко сприймати складний текст. Коли речення довгі, переповнені канцеляризмами та наповнені різного роду словесним сміттям – читати їх ціле випробування. Не ускладнюйте текст і життя читачам – пишіть просто.

  • Хайп

Якщо ви напишете статтю на тему, яка буде на хайпі, скоріше за все, вашу статтю захочуть прочитати. Та потрапити на цю хвилю не так і просто. Тут треба оперативність, злагодженість дій і швидка реакція. Якщо вам пощастить – на заваді не стануть навіть згадані бар’єри.

  • Користь

На користь люди йдуть, як бджоли на мед. Тому якщо ви напишете корисний матеріал і не зіпсуєте це спотвореним заголовком (який не розкриває цю користь), нудним лідом і складним текстом – перемога ваша.

Зараз читачі дуже вибагливі. Це варто знати авторам матеріалів. І якщо ви напишете статтю, заради того, щоб просто щось написати – це не спрацює. 

Пам’ятайте, текст – це потужний інструмент, який можна використовувати для різних цілей. Тому створюйте якісний та корисний контент, щоб на нього клікали та читали. А більше порад по написанню юридичних текстів ви можете знайти тут.

З любов’ю, 

редакторка Яна Собко